واکنش رسمی ایران به جنگ روسیه و اوکراین؛

حسین امیرعبداللهیان: بحران اوکراین ریشه در اقدامات تحریک‌آمیز ناتو دارد

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پی تحولات اخیر در اوکراین در توئیتی نوشت: بحران اوکراین ریشه در اقدامات تحریک‌آمیز ناتو دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پی تحولات اخیر در اوکراین در توئیتی نوشت: بحران اوکراین ریشه در اقدامات تحریک‌آمیز ناتو دارد.

وی افزود: ما توسل به جنگ را راه‌حل نمی‌دانیم. برقراری آتش بس و تمرکز بر راه‌حل سیاسی و دموکراتیک یک ضرورت است.

گفتنی است ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در پاسخ به درخواست کمک نظامی سران منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین، دستور عملیات ویژه در منطقه دونباس را صادر کرد.

حسین امیرعبداللهیان دیروز در نشست خبری مشترک با همتای عمانی به شرایط اوکراین اشاره کرد و افزود: از آنچه در بحران اوکراین روی داده خرسند نیستیم. متاسفانه رفتارهای تحریک کننده ناتو و آمریکا شرایط را در منطقه شمالی و پیرامونی ایران نگران کرده است. همه طرف‌ها را ترغیب می‌کنیم از طریق سیاسی و مسالمت‌آمیز به این بحران خاتمه داده شود.

وزیر خارجه به تماس‌های تلفنی با وزرای خارجه روسیه و اوکراین اشاره کرد و افزود: موضع علنی و شفاف ایران مبنی بر این‌که مداخله آمریکا و ناتو کمکی نمی‌کند و یک اقدام تحریک‌آمیز است و همچنان مسیر حل این مسئله جنگ نیست بلکه گفت‌وگو و اتخاذ راهکارهای مسالمت‌آمیز است. امیدواریم در این مسئله نیز منطقه شاهد شرایطی پیچیده‌تر نباشد و از این مسیر، مسائل حل و فصل شود.

گفتنی است حسین امیرعبداللهیان امروز (پنجشنبه) در تماس تلفنی با سفیر ایران در کی یف در جریان وضعیت ایرانیان مقیم اوکراین قرار گرفت و توصیه‌های لازم و ارائه خدمات ۲۴ساعته سفارت به هموطنان را مورد تأکید قرار داد.

Share