سخنگوی کاخ سفید:

تعامل با روسیه در مذاکرات وین را به مسئله تحریم‌های مسکو ربط نخواهیم داد

سخنگوی کاخ سفید باری‌دیگر احتمال عمل به درخواست روسیه مبنی بر ارائه ضمانت کتبی جهت مصون ماندن از تحریم‌های آمریکا در زمینه روابط اقتصادی-تجاری‌اش با ایران را رد کرده و گفت آمریکا به تعامل با روسیه در مذاکرات وین ادامه می‌دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از خبرگزاری روسی ریانووستی، جن ساکی، سخنگوی‌ کاخ سفید در یک کنفرانس خبری گفت: آمریکا به تعامل با روسیه در مذاکرات وین ادامه می‌دهد و نمی‌خواهد این مسئله را به تحریم‌هایی که به خاطر حمله به اوکراین بر روسیه اعمال شده‌اند، ربط بدهد.

ساکی در این راستا بیان کرد: تیم ما به همکاری با شرکایمان در توافق [هسته‌ای] ایران، از جمله روسیه، ادامه می‌دهد. ما بر این عقیده‌ایم که روسیه منافع مشترکی در زمینه ممانعت از دست‌یابی ایران به یک سلاح هسته‌ای دارد.

او احتمال ربط پیدا کردن مذاکرات وین به موضوع تحریم‌های روسیه به خاطر رخ‌ دادهای اوکراین را رد کرد.

سخنگوی کاخ سفید علاوه بر این اظهار کرد: از دید ما، نباید از آمریکا چیزی در زمینه تحریم‌ها علیه روسیه خواسته شود یا چیزی‌ وجود ندارد که توسط آن پیشنهاد شود. ما بر این باوریم که[با روسیه] هدف مشترکی در این زمینه[برنامه هسته‌ای ایران] داریم.

 اظهارات سخنگوی‌ کاخ سفید هم‌زمان با برگزاری دور هشتم مذاکرات وین در راستای احیای توافق هسته‌ای مطرح می‌شود که دولت پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد.

به گفته طرفین مذاکرات، روند آغاز شده در وین‌ پیشرفت چشم‌گیری داشته است اما برخی مسائل هنوز نیازمند تصمیم‌گیری‌های نهایی‌ هستند.

مسائل مطرح شده درباره تعامل آمریکا و روسیه در مذاکرات وین در پی این مطرح می‌شود که اخیرا وزارت خزانه‌داری آمریکا در پی حمله روسیه به اوکراین، اخیرا برخی اشخاص و بانک‌های این کشور را در لیست تحریم‌های خود قرار داده است.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه هفته گذشته درباره تحریم‌های جدید اعمال شده آمریکا علیه روسیه در پی حمله این کشور به اوکراین گفته بود: ما تضمینی می‌خواهیم که این تحریم‌ها به هیچ وجه روابط تجاری-اقتصادی و سرمایه‌گذاری مقرر در برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

او در این باره ادامه داد: ما خواستار تضمینی کتبی شده‌ایم که روند فعلی آغاز شده توسط آمریکا به هیچ وجه به حق ما برای تجارت، همکاری اقتصادی و سرمایه‌گذاری و همکاری نظامی-فنی آزاد و کامل با این کشور اسلامی[ایران] آسیبی وارد نکند.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین گفت: طبق توافق هسته‌ای، روسیه و چین مجاز خواهند بود طبق مقررات عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای، به ایران در پیشبرد برنامه هسته‌ای غیرنظامی‌اش کمک کنند و تحریم‌ها اثری بر این پروژه‌ها نخواهند داشت.

این در حالی است که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا، پیش‌تر در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس درباره تضمین‌خواهی مسکو گفته بود، تحریم‌های اعمالی علیه روسیه ارتباطی با توافق هسته‌ای با ایران ندارد.

علاوه بر این، ساکی اخیرا نیز در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا با توجه به این که وزیر امور خارجه آمریکا گفته است تحریم‌های اعمال شده بر روسیه ارتباطی با همکاری با مسکو در زمینه توافق هسته‌ای ایران ندارد، آمریکا طبق درخواست مسکو، ضمانتی کتبی در زمینه عدم اثرگذاری این تحریم‌ها بر همکاری روسیه با ایران به دولت پوتین خواهد داد تا کار مذاکرات وین به پایان برسد، بیان کرد: من فکر می‌کنم ما باهم در این زمینه پیشرفت‌هایی داشته‌ایم. روسیه عضوی از گروه ۱+۵ است. من فکر نمی‌کنم کسی بر این عقیده باشد دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای به نفعشان است. این رویکردی است که ما به این مذاکرات داریم و مطمئنا همان طور که وزیر امور خارجه گفت، ما بر این عقیده نیستیم که تحریم علیه آن‌ها ارتباطی با این هدف مشترک داشته باشد.

او در ادامه گفت: ما بر این باور نیستیم که روسیه بخواهد ایران یک سلاح هسته‌ای داشته باشد.

Share