با ارائه نامه‌ای به سازمان ملل؛

آمریکا رسماً خواستار فعالسازی مکانیسم ماشه شد

منابع خبری گزارش داده‌اند دولت آمریکا درخواست رسمی خود برای راه‌اندازی ساز و کار موسوم به «مکانیسم ماشه» را به سازمان ملل ارائه داده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا منابع خبری می‌گویند دولت آمریکا با ارائه نامه‌ای رسماً سازمان ملل را از خواست خود برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران مطلع کرد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، آمریکا نامه‌ای را تقدیم ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل کرده که ایران را به عدم پایبندی به توافق هسته‌ای برجام متهم می‌کند.

این نامه، روند ۳۰ روزه‌ای را آغاز می‌کند که از لحاظ تئوریک می‌تواند به «بازگشت خودکار» تحریم‌ سازمان ملل علیه ایران منجر شود.

زاخارووا: تلاش آمریکا برای فعال کردن تحریم‌های ایران شکست می‌خورد

سخنگوی وزارت خارجه روسیه بار دیگر با انتقاد از اقدامات ضد برجامی آمریکا اعلام کرد: تلاش واشنگتن برای بازگرداندن تحریم های ایران شکست خواهد خورد.

 «ماریا زاخارووا» امروز در کنفرانس خبری با بیان این مطلب افزود: تلاش آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه و بازگرداندن تمامی تحریم‌های ایران شکست خواهد خورد.

وی گفت: آمریکا حق ندارد با سواستفاده از سازمان ملل به دنبال تامین منافع خود باشد و علیه ایران اقدام به نفرت‌پراکنی کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه در ادامه از جامعه جهانی خواست با اقدامات آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران مقابله کنند.

وی اظهار داشت: مسکو از جامعه جهانی می‌خواهد تا در برابر قصد ایالات متحده برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران مقاومت کند.

به گفته زاخاروا، ایالات متحده به جای اینکه از عدم رای آوردن پیش نویس قطعنامه تحریم تسلیحات نامحدود علیه ایران درس بگیرد، به سوی تشنج آفرینی بیشتر پیش می‌رود.

چین: آمریکا حق فعال کردن مکانیسم ماشه را ندارد

وزارت خارجه چین بار دیگر ضمن مخالفت با تلاش آمریکا برای تحریم ایران اعلام کرد که آمریکا عضوی از برجام نیست و از این قرارداد بین المللی خارج شده است لذا حق فعال کردن مکانیسم ماشه را ندارد.

«جائو لی جیان» روز پنجشنبه در نشست خبری در پکن افزود: آمریکا با خروج از برجام حق فعال کردن این مکانیسم را از دست داده است و نمی تواند خواستار بازگشت تحریم های سازمان ملل علیه ایران شود این دیدگاه، موضع اکثریت اعضای شورای امنیت و جامعه بین المللی است.

او با یاداوری اینکه چین قاطعانه با اعمال تحریم های یک طرفه علیه کشورها و «مدیریت دراز دستانه» آمریکا مخالف است از آمریکا خواست با رعایت عملی قطعنامه شورای امنیت و اجرای مسئولیت بین المللی خود، به نگرانی های جامعه بین المللی اهمیت دهد و به منافع قانونی کشورها احترام بگذارد.

این مقام وزارت خارجه چین پیشتر هم گفته بود: شکست قطعنامه ضد ایرانی ایالات متحده آمریکا در شورای امنیت دوباره نشان داد که یکجانبه گرایی هیچ جایگاهی ندارد و رفتار سلطه جویانه موفق نخواهد شد.

وی به آمریکا هشدار کرد که تحریم های یک جانبه خود علیه جمهوری اسلامی ایران را پایان دهد و با اتخاذ نگرش منطقی و درست، به «مسیر صحیح احترام به توافق هسته ای ایران و تصمیمات شورای امنیت بازگردد».

این مقام وزارت امور خارجه چین ضمن استقبال از پیشنهاد پوتین برای تشکیل نشست فوق العاده اعضای شورای امنیت گفت که چین مایل به ادامه ارتباط و هماهنگی نزدیک با همه طرف های ذیربط برای پیشبرد مشترک حل و فصل سیاسی مساله هسته ای ایران است.

Share