کاری از گروه جهش

روایتی از نمایش پسر

نمایش ” پسر ” به نویسندگی فلوریان زلر به کارگردانی مشترک رضا حقی و مجید کاظم زاده مژدهی از تاریخ ۲۶ دی ماه تا ۶ بهمن ماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۸ در ۱۰ سانس در محل سالن شهید انصاری مجتمع فرهنگی و هنری خاتم الانبیاء (ص) رشت اجرا می شود .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، کمیل فتاحی نوشت:

نمایش پسر به کارگردانی مشترک رضاحقی و مجید مژدهی تا ۶ بهمن هرروز ساعت ۱۸ عصر در مجتمع خاتم رشت اجرا می شود.

پسر با دوربین مداربسته یا لوح فشرده، مقاطعی از دوران بلوغش را نشان مخاطب می دهد، اوست که ازسوی خانواده درک نمی شود و برای تمام نوجوان های نسل امروز و خانواده هایشان یک تصویر آشنا و تلنگر و یک پرسش و پاسخ ذهنی به همراه دارد.
با اینحال نمایش هیچگاه آنچه پسر در خلوت بعنوان درگیری یا علائق ذهنی به آن دچار است، نشانمان نمی دهد و تنها از برخی دیالوگ ها و کنش های رفتاری او می توان فهمید نارضایتی اش نسبت به طلاق والدین باعث بدحالی اش شده.
در نمایش از جغرافیای اجتماعی و شهری که داستان در آن می گذرد نشانی نیست و هرچند اسامی خارجی اند، اما زبان رویداد برای پدر و مادر رشتی همانقدر آشناست که برای یک پدر و مادر فرانسوی.

بنظرم چنین نمایشی بر صحنه تئاتر رشت جزو الگوهای نرمال برای هنرمندانی است که مایلند در سبک رئال اجتماعی کار کنند، و حتی می توان با اضافه کردن جزئیات بومی، به شخصیتها وجهی آشناتر داد و درعوض به بیان واقعی زندگی نسل جوان و جذب قشری از مخاطب امیدوار بودکه باید به سالن های تئاتر بیایند، بیاندیشند وبدون اینکه اذیت بشوند سالن را ترک کنند، البته اگر در این میان به روش مرسوم با چندثانیه رقص و کمدی مخاطب سرگرم شد، عیب نیست، چرا که تماشاچی گریز پاست و برای رونق تئاتری که جایگاهی در سبد فرهنگی!!! خانواده گیلانی ندارد، استفاده از مقداری پیازداغ بدنیست، البته این به غیر از تائید ابتذال حاکم برصحنه های شکل هندی است.

دیگر اینکه خوشبختانه در رشت کارگردان های فعال درهمه سبک های نمایشی حضور دارند، اما این تنوع تاکنون به پویایی کلیت تئاتر گیلان کمکی نکرده و باید دوستان کم کار دست بجنبانند و حتی اگر امکان و حمایتی فراهم نبود، باز صحنه را خالی نگذارند، چراکه بیهوده نیست رفع بسیاری از معضلات جامعه و تحقق آزادی ها با تئاتر به بار می نشیند و این شدنی نیست جز با پایداری و تداوم.

نکته آخراینکه پیش از اجرا مجید مژدهی از عزیزانی تشکر کرد که حامی مالی این تئاتر بودند، جا دارد ماهم به نوبه خود از تمام کسبه ای که بعنوان اسپانسر از هنرمندان گیلان پشتیبانی می کنند تشکر کنیم و امیدوار باشیم روزی با پیشرفت شیوه تبلیغ آنها هم منفعت بیشتری ببرند.
ضمن خسته نباشید به همه بچه های گروه نمایش جهش، شما را به دیدن این کار و حمایت از تاتر گیلان دعوت می کنیم.‌

عکس: کمیل فتاحی

Share