رییس محیط زیست شهرستان رشت خبر داد:

دستگیری عاملان برداشت غیر مجاز شن و ماسه در رشت | سودجویان شبانه در حال برداشت بودند

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رشت گفت: برداشت کنندگان غیرمجاز شن و ماسه برای آسیب زدن و زخمی کردن رودخانه سفیدرود از پوشش شب استفاده می کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه موجب تغییراتی در سامانه رودخانه‌ها می‌شود. برداشت بی‌رویه و بدون در نظر گرفتن ظرفیت تولید رسوب رودخانه، تغییرات مورفولوژی و تغییرات بیلان رسوبی رودخانه را منجر می‌شود. برداشت از بستر رودخانه‌ها نه تنها موجب در خطر قرار گرفتن زندگی و انقراض نسل آبزیان و گیاهان بستر رودخانه‌ها می‌شود بلکه در نهایت در اثر بارندگی‌های زیاد شاهد طغیان رودخانه‌ها خواهیم بود.

ساسان اکبری‌پور، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه همه رودخانه‌های گیلان مورد تهدید برداشت‌کنندگان غیر اصولی شن و ماسه هستند، اظهار کرد: بیشترین تخلف در سفیدرود انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه رودخانه سفیدرود در گیلان از رودبار شروع می‌شود و تا شهرستان آستانه ادامه دارد، افزود: طمع برداشت غیر اصولی از بستر این رودخانه همواره مورد نظر متخلفین است و بیشترین زخم‌ها را در این زمینه به آن وارد کرده‌اند.

اکبری‌پور اضافه کرد: اخیرا سودجویان برای دستگیر نشدن و به دام نیفتادن شبانه اقدام به برداشت شن و ماسه می‌کنند و متخلفینی در این خصوص در شهرستان رشت دستگیر شده اند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان خاطرنشان کرد: هرگونه برداشت‌های غیراصولی و غیرمجاز شن و ماسه از حاشیه و اطراف رودخانه‌ها در حوزه استحفاظی به شدت تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

محمدتقی تقی‌زاده سرپرست اداره محیط زیست رشت گفت: در گشت و کنترل و پایش شبانه حاشیه رودخانه سفیدرود در رشت توسط یگان محیط زیست این شهرستان، دو مورد برداشت غیر مجاز شن و ماسه مشاهده شد که عاملان آن دستگیر، ماشین آلاتشان توقیف و متهمان با طرح شکایت به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی افزود: پایش رودخانه‌های این شهرستان به جهت جلوگیری از برداشت‌های غیر مجاز، به عنوان یک اولویت کاری قرار گرفته است.

تقی‌زاده ادامه داد: در چند شب اخیر دو مورد از عاملین برداشت‌های غیر مجاز شبانه دستگیر شدند و عملیات برداشت تعطیل و ماشین آلات متخلفین نیز توقیف شد.

وی تصریح کرد: سودجویان غیر مجاز شن و ماسه با تنگ شدن عرصه تخلف بر آنان در این شهرستان در پوشش پرده شب و خیال باطل‌ عدم پیگیری دستگاه‌های متولی مشغول برداشت شبانه شن و ماسه بودند که با دستور کار قرار دادن این مورد برای یگان حفاظت اداره، موفق به دستگیری آنان شدیم.

تقی‌زاده گفت: این اداره علیه این متخلفان اعلام جرم کرده است و پرونده آنان جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی این شهرستان ارسال شد.

Share