استاندار گیلان تاکید کرد:

اماکن سنجی محل جدید دفن زباله برای جایگزینی سراوان | اقدامات مدیران از حالت توصیه‌ای خارج شود

استاندار گیلان با تصریح اینکه باید اقدامات مدیران در حوزه پسماند، از حالت توصیه‌ای خارج شود؛ به دهیاران و شهرداران تأکید کرد که حداکثر طی یک ماه آینده، از فعالیت‌های صورت‌گرفته در مورد تفکیک زباله از مبدأ گزارش دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، اسدالله عباسی عصر امروز (یکشنبه) در جلسه مدیریت پسماند گیلان، زباله را بزرگترین تهدید برای حیات و بقای استان خواند و با اشاره به تأکیدات خود بر لزوم ساماندهی آن، هم در جلسه معارفه به عنوان استاندار و نیز جلسه نمایندگان و استانداران استان های شمالی با رئیس جمهوری اظهار داشت: در جلسه شورای برنامه‌ریزی گیلان که با حضور رئیس و اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس برگزار شد؛ خواستار افزایش سهم پسماند گیلان و درمجموع استان‌های شمالی در بودجه سال آینده و برنامه هفتم توسعه شدم.

وی همچنین بر لزوم ارائه گزارش از اقدامات عملی انجام شده در حوزه مدیریت پسماند توسط دستگاه های مربوطه و نیز فرمانداران تأکید و خاطرنشان کرد: در روستاهایی که اقداماتی مناسب انجام شده، فرآیندهای تشویقی ازجمله اختصاص بودجه و تجهیزات در نظر گرفته می شود ضمن آنکه یکی از ملاک های ادامه کار دهیاران، رسیدگی به پسماند و اهتمام به تفکیک زباله از مبدأ است.

نماینده عالی دولت در گیلان وجود کارخانه های بازیافت زباله و تفکیک آن را یکی از مزیت های استان عنوان کرد که موجب ایجاد ارزش افزوده می شود.

عباسی همچنین به شهرداران خصوصاً شهردارانی که به تازگی انتخاب و منصوب شده اند، تأکید کرد که موضوع پسماند و ساماندهی زباله، یکی از محوری ترین برنامه های مدیریتی آنان باشد.

وی رها شدن زباله در شهرها و روستاها را مسئله ای غیرقابل قبول خواند و گفت: جمع آوری پسماند در برخی شهرها و روستاها به خوبی انجام نمی شود و باید سازمان مدیریت پسماند استان با همراهی محیط زیست، نظارت های لازم را انجام دهند و در صورت کم توجهی شهرداری ها و دهیاری ها به این امر، در خصوص غفلت های صورت گرفته، از ظرفیت های قانون مدیریت پسماند در برخورد با آنان استفاده می شود.

استاندار گیلان با اشاره به لزوم فرهنگ سازی جامعه برای استفاده از کیسه های پارچه ای و کیسه زباله های تجزیه پذیر، خواست که این مهم از سوی دهیاران و شهرداران مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه اقدامات مدیران باید از حالت توصیه ای خارج شود، به شهرداری رشت تأکید کرد که در خصوص اجرایی شدن تفکیک زباله از مبدأ، در جلسه آینده این ستاد، گزارش فعالیت های میدانی خود را ارائه دهد.

دکتر عباسی ادامه داد: با توجه به وضعیت سراوان باید امکان سنجی جایگزین مناسب برای محل دفن جدید زباله صورت پذیرد و سازمان مدیریت پسماند استان نیز برای تأمین اعتبار انجام مطالعات، پیگیری های لازم را صورت دهد.

وی همچنین دهیاران و شهرداران را مکلف کرد تا حداکثر طی یک ماه آینده، از فعالیت‌های صورت‌گرفته در مورد تفکیک زباله از مبدأ گزارشی تهیه کنند.

استفاده از تجربه موفق کشورها بویژه کشورهای دارای شرایط جغرافیایی مشابه کشور ما و استان گیلان، مدیریت زباله های عفونی و بیمارستانی و نیز فرهنگ سازی تفکیک زباله از مبدأ با استفاده از ظرفیت آموزش و پرورش ، صدا و سیما و رسانه ها از دیگر مواردی بود که استاندار گیلان بر آنها تأکید کرد.

در این جلسه شماری از فرمانداران طرح های عملیاتی نظارت و اجرا بر مدیریت پسماند شهرستان‌ها را ارائه و سازمان مدیریت پسماند از کیفیت اجرای پروژه های در دست اجرا با تمرکز بر پروژه‌های شهر رشت و دفتر امور روستایی استانداری در خصوص روند تفکیک از مبدأ پسماند در روستاهای استان، گزارش هایی بیان داشتند.

Share