شمس‌الدین حسینی خبر داد؛

بررسی موضوع مدیریت چالش‌های پسماند و راهکارهای آن در مجلس

نشست فراکسیون توسعه پایدار و تامین مالی مجلس شورای اسلامی، جهت بررسی موضوع مدیریت چالش‌های پسماند و راهکارهای آن با تاکید بر ایجاد نیروگاه‌های زباله‌سوز برگزار خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خانه ملت؛ نشست فراکسیون توسعه پایدار و تامین مالی مجلس شورای اسلامی  جهت بررسی موضوع «مدیریت چالشهای پسماند و راهکارهای آن با تاکید بر ایجاد نیروگاه‌های زباله‌سوز» (سه شنبه هشتم مهرماه) برگزار خواهد شد.

سید شمس‌الدین حسینی رییس فراکسیون توسعه پایدار و تامین مالی مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع بحران مدیریت پسماند و تاثیر آن بر محیط زیست و آلودگی خاک و نفوذ گندابه‌های آن به آب‌های سطحی و زیرزمینی در بسیاری از شهرهای کشور به خصوص استان‌های گلستان، مازندران و گیلان، مورد توجه مجلس است و نمایندگان خود را برای رفع آن متعهد می‌دانند.

نماینده مردم رامسر و تنکابن در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در نشست هفته جاری  فراکسیون، معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست ، وزرای کشور، نیرو و جهاد کشاورزی، استانداران تهران، گلستان، مازندران و گیلان و رییس مرکز پژوهشهای مجلس و تشکلهای بخش خصوصی دعوت شده‌اند.

حل مشکل دپوی زباله‌ها را نمی‌توان فقط بر عهده شهرداری‌ها یا استانداری‌ها قرار داد

رییس فراکسیون توسعه پایدار و تامین مالی مجلس تصریح کرد: حل مشکل دپوی زباله‌ها را نمی‌توان فقط بر عهده شهرداری‌ها یا استانداری‌ها قرار داد چراکه آنها  به‌تنهایی توان و امکان رفع این معضل بزرگ را ندارند  و لازم است که وزارتخانه‌های مربوطه و سازمان حفاظت محیط ‌زیست کشور به‌عنوان مهم‌ترین نهاد مرتبط، برای ساماندهی زباله‌ها مصمم  و با برنامه  برای رفع این معضل ملی ورود کنند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه تمام شهرهای شمالی با بحران زباله درگیرند، یادآور شد: تنها در استان مازندران روزانه بیش از ۴۰۰تن زباله بیمارستانی و دورریزهای خانگی و صنعتی تولید و دپو می‌شود و متاسفانه هر تن زباله ۵۰۰لیتر شیرابه تولید می‌کند که وارد آب‌ها و سفره‌های زیرزمینی می‌شود و مجددا به چرخه مصرف برمی‌گردد.

حسینی افزود: شیرابه‌های ناشی از زباله‌های دپو شده، از همان راهی که باران طی می‌کند ، از رودخانه‌ها و در نهایت دریای خزر سر در‌می‌آورند و در راه هر موجود زنده‌ای را نابود می‌کنند.
نماینده تنکابن و رامسر تاکید کرد نمایندگان استانهای شمالی کشور متعهد و مصمم هستند تا به عنوان یک کار اساسی و اصولی در این دوره مجلس شورای اسلامی به کمک  بخش خصوص و دولت این معضل را به عنوان یک نمونه ملی حل کنند.

هم‌افزایی مدیران مربوطه جهت دستیابی به یک مدل اجرایی مناسب در این حوزه

رییس کمیسیون جهش و رونق تولید ونظارت بر اصل ۴۴ قانون اساسی خاطرنشان کرد: اگرچه تاکنون اقداماتی چون ساخت کارخانه های کمپوست انجام گرفته یا طرح‌هایی چون نیروگاه زباله سوز دردست انجام است، لیکن  ویژگی‌های کالاهای زیست محیطی چون  داشتن ماهیت کالای عمومی و اثرات خارجی سبب کاستی‌هایی ازجمله تامین مالی این طرح‌ها شده است.

رییس فراکسیون توسعه پایدار و تامین مالی مجلس شورای اسلامی در پایان ضمن تصریح برضرورت نگاه جامع به این موضوع، تاکید کرد: برای برخورداری از همه دیدگاه‌ها و به دست آمدن مدل اجرایی مناسب، کارشناسانی از بخش‌های مختلف دعوت شده‌ است.

Share