نماینده شهرستان لنگرود در مجلس؛

کمبود ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز در کشور | خاموشی‌ها در زمستان امسال اجتناب‌ناپذیر است!

پرویز محمدنژاد در گفت‌وگوی خبری دیدار اخیر مجمع نمایندگان گیلان با رئیس جمهور را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: نمایندگان گیلان در سه بخش مشکلات شمال کشور، مشکلات استان گیلان و شهرستان موضوعات خود را مطرح کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از شبستان، پرویز محمدنژاد در گفت‌وگوی خبری دیدار اخیر مجمع نمایندگان گیلان با رئیس جمهور را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: نمایندگان گیلان در سه بخش مشکلات شمال کشور، مشکلات استان گیلان و شهرستان موضوعات خود را مطرح کردند.

نماینده مردم شهرستان لنگرود در مجلس پسماند، استفاده از سد، پروژه‌های نیمه تمام ملی گیلان شامل آزاد راه قزوین به رشت و راه آهن را از عمده مطالبی که در جلسه با رئیس جمهور توسط نمایندگان مطرح شد اعلام کرد و افزود: رئیس جمهور دستور دادند یک کارگروه برای معضل پسماند تشکیل شود و خودشان هم در آینده نه چندان دور سفری به استان گیلان خواهند داشت.

محمدنژاد با بیان اینکه نمایندگان استان‌های شمالی به ویژه گیلان تاکید ویژه‌ای روی مسئله اقتصاد دریا دارند ابراز داشت: تجربه تاریخی نشان می‌دهد هر کشوری که از دریا برخوردار بوده از جمله اولین‌ها در اقتصاد بوده است اما متاسفانه در شمال کشورمان و حتی در جنوب کشور با آنکه بیشترین پهنه دریا را داریم اما پایگاه اقتصادی محکمی در آن ایجاد نشد.

وی نشست‌های کمیسیون انرژی با موضوع تامین انرژی لازم برای مصارف صنعتی و خانگی را مورد اشاره قرار داد و افزود: ما در سال گذشته با بحران گاز روبه‌رو بودیم و امسال هم معضل قطعی‌های مکرر برق را داشتیم از طرفی باید بگویم مشکل گاز همچنان باقی است زیرا ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز برای ورود به فصل سرد سال کمبود داریم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس اولین نقطه‌ای که تحت تاثیر کمبود گاز قرار می‌گیرد را نیروگاه‌های برق کشور اعلام کرد و با تاکید بر اینکه خاموشی‌های برق اجتناب‌ناپذیر است گفت: وقتی خاموشی برق آن هم در زمستان اتفاق بیافتد مشکل ساز می‌شود زیرا غالب تجهیزات گرمایشی و لوازم منزل مشترکان خانگی به انرژی برق نیازمندند.

نماینده مردم شهرستان لنگرود در مجلس از افزایش سوخت جایگزین برای مقابله با بحران کمبود گاز خبر داد و با بیان اینکه از طریق این راهکار تا حدودی با بحران مقابله می‌کنیم تصریح کرد: تقریبا ۷۸ درصد مصرف جایگاه‌های سوخت کشور که تقریبا سه میلیارد متر مکعب هستند به ۲.۳ دهم رسیده است که انتظار داریم این امر به خاموشی‌های کمتری در فصل زمستان منجر شود.

محمدنژاد بررسی علل گرانی قبوض برق در کمیسیون انرژی را هم مورد اشاره قرار داد و اذعان کرد: در لایحه بودجه ۱۴۰۰ ما به وزارت نیرو در تبصره ۱۵ تکلیفی کردیم و اختیار دادیم که طبقات ضعیف جامعه را از پرداخت قبوض برق و گاز معاف کند و مابه تفاوت این هزینه‌ها را از طبقات مرفه جامعه که از سطح مالی بالاتری برخوردارند، جبران کند.

وی با بیان اینکه طرح مانع‌زدایی از صنعت برق کشور مصوب شده است ابراز داشت: در این طرح شرایط ایجاد نیروگاه‌های برق برای ما اهمیت دارد از طرفی گیلان جزو مراکزی است که میزان تولید برقش بیش از میزان مصرفش است بنابراین هدف ما این است که تولید پراکنده برق با فناوری روز که انرژی‌های تجدیدپذیر مهم‌ترین آن هستند را گسترش دهیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس میانگین تولید انرژی تجدید پذیر در دنیا را ۳۸ درصد اعلام کرد و یادآور شد: بعضی از کشورها تا ۸۰ درصد برق مورد نیاز خودشان را از طریق انرژی‌های تجدید پذیر تامین می‌کند در حالی‌که این عدد در داخل کشورمان زیر یک درصد است و این عدد برای ایران خوب نیست، بنابراین در طرح مانع‌زدایی از صنعت برق به صنایع بزرگ کشور جهت تولید برق تجدیدپذیر تکلیف کردیم.

نماینده مردم شهرستان لنگرود در مجلس نوسازی و بهسازی شبکه توزیع برق و انتقال آب در استان گیلان و حوزه انتخابیه را نیز مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: نزدیک به ۳۰ درصد از شبکه‌های توزیع برق گیلان فرسوده شده‌اند بنابراین تخصیص کابل‌های خودنگهدار اولین اقدامی بود که برای تجهیز شبکه توزیع برق استان انجام دادیم.

محمدنژاد با بیان اینکه سال گذشته ۱۴ هزار کیلومتر کابل برق جهت تعویض خطوط فرسوده شبکه وارد کشور شد تصریح کرد: از این ۱۴ هزار کیلومتر حدود هزار کیلومتر کابل برق سهم استان گیلان شد از طرفی با پیگیری‌هایی که کردیم بخش اعظمی از شبکه انتقال برق شهرستان لنگرود کابلی شده است.

وی لنگرود را جزو شهرستان‌هایی که از داشتن آب شرب باکیفیت محروم است قلمداد کرد و ابراز داشت: در همین رابطه یک طرح ۱۳ میلیارد تومانی را در دست اجرا داریم و امیدواریم تا قبل از پایان سال طرح آن به بهره‌برداری برسد همچنین متعاقب آن ۱۵ میلیارد تومان دیگر برای اجرای فاز دوم خط انتقال فوق قوی ۶۳۰ آب اعتبار گرفتیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به این پرسش که ساماندهی پسماند در شهرستان لنگرود در چه مرحله‌ای قرار دارد افزود: پسماند معضل شمال کشور محسوب می‌شود از طرفی برای ساماندهی پسماند شهرستان لنگرود ورود خوبی داشتیم و فاز اول آن مربوط به جداسازی و پالایش زباله را به اتمام رساندیم و برای فاز دوم تخمیر دستگاهی را با ۱۰ میلیارد تومان هزینه از آلمان وارد کردیم.

نماینده مردم شهرستان لنگرود در مجلس خاطرنشان کرد: سه هزار و ۲۰۰ متر زمین برای ساماندهی پسماند شهرستان کم داریم که نیاز به تملک اراضی دارد و مراحل انجام آن را هم با پیگیری‌هایی که در دستور کار قرار دادیم به دقت رصد می‌کنیم زیرا در غیر اینصورت برای ترخیص دستگاه خریداری شده آلمانی از گمرگ و ارائه پروانه بهره‌برداری قطعا به مشکل بر خواهیم خورد.

Share