فرمانده انتظامی گیلان خبر داد:

کشف اشیای عتیقه مربوط به دوره ساسانی و هزاره اول قبل از میلاد در رودبار

سردار عزیزاله ملکی، فرمانده انتظامی استان گیلان از کشف ۱۳۳ قلم شیء عتیقه مربوط به دوره ساسانی و هزاره اول قبل از میلاد در شهرستان رودبار خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سردار عزیزاله ملکی اظهار داشت: مبارزه با سودجویانی که با چپاول میراث گذشتگان به دنبال رسیدن به مطامع نامشروع خود هستند، همواره در اولویت کار مجموعه انتظامی قرار دارد.

وی در ادامه گفت: ماموران انتظامی ایست و بازرسی رودبار حین کنترل خودروهای عبوری در محور مواصلاتی «رودبار-رشت» به یک دستگاه خودرو پژو ۴۰۵ که از مسیر جنوب به شمال در حال تردد بود، مشکوک شده و برای بررسی بیشتر آن را متوقف کردند.

فرمانده انتظامی استان گیلان تصریح کرد: در بازرسی از خودرو مورد نظر، ۱۳۳ قلم شیء عتیقه شامل ۶ عدد ظرف، کاسه و بشقاب نقره، ۵ عدد دستبند مفرغ، ۷ عدد شیء مدور و نیمه مدور، ۲ عدد قاشق نقره، ۱۴ عدد انگشتر، ۷۹ مهره و قطعه تزیینی، ۲ عدد سینه ریز، ۱۰ عدد گردن آویز، ۲ عدد گوشواره، ۵ عدد شیء طلایی با نقش تزیینی و یک عدد سکه کشف شد.

این مقام ارشد انتظامی از دستگیری و معرفی متهم ۴۷ساله این پرونده برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی خبر داد و بیان داشت: بنا بر نظر کارشناسان میراث فرهنگی، قدمت اشیای کشف شده مربوط به دوره ساسانی و هزاره اول قبل از میلاد و ارزش ریالی آن‌ها در دست بررسی است.

سردار ملکی در پایان با اشاره به اینکه قاچاق اشیاء عتیقه و آثار باستانی، تاراج فرهنگ و تاریخ کشور به شمار می‌رود از مردم خواست در صورت شناسایی افراد سودجو و قاچاقچیان عتیقه، مراتب را از طریق سامانه ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

در همین راستا ولی جهانی با اعلام این خبر گفت: «تعداد ۱۸۰ شیء دارای اصالت تاریخی و تعداد ۵ شیء مرتبط با دوران معاصر در شهرستان رودبار کشف شد.»

معاون میراث‌فرهنگی گیلان افزود: «بر اساس برآوردهای کارشناسان، این اشیاء به لحاظ فرهنگی و تاریخی ارزشمند بوده و از تخریب گورستان وسیعی بدست آمده‌ند.»

جهانی اضافه کرد: «برآورد می‌شود که حداقل ۲۰ قبر تاریخی که حاوی اطلاعات با ارزشی از نحوه زندگی و آئین‌های تدفین نیاکان باستانی ما بوده‌اند مورد دستبرد و تخریب قرار گرفته‌اند.»

ولی جهانی با اشاره به ماهیت این اشیاء گفت: «این اشیاء شامل ظروف زرین، سیمین و همچنین مفرغی بوده و بعضی از آنها در نوع خود منحصربفرد می‌باشند و بخشی از این اشیاء نیز مربوط به زیورآلات زرین زنانه از قبیل گوشوار و انگشتر بوده و برخی دیگر نیز شامل انواع مهره‌های از جنس عقیق، خمیر شیشه و صدف هستند.»

Share