مسئول هماهنگی امور استان‎ها و مجلس سازمان چای:

از ۱۰ روز آینده برداشت برگ سبز چای شروع می‌شود | استفاده از آب اکسیژنه برای ضدعفونی

احسان‌الله مشتاق، مسئول هماهنگی امور استان‎ها و مجلس سازمان چای، با بیان اینکه از ۱۰ روز آینده برداشت برگ سبز چای شروع خواهد شد، گفت: چای ایرانی از نظر ویروس کرونا سالم است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، احسان‌الله مشتاق، مسئول هماهنگی امور استان‎ها و مجلس سازمان چای در نشست هم‌اندیشی با فرماندار شهرستان رودسر پیرامون پیشگیری و کنترل ویروس کرونا، با بیان اینکه از ۱۰ روز آینده برداشت برگ سبز چای شروع خواهد شد، اظهار کرد: گیلان و مازندران قطب تولید چای در کشور هستند و ۹۰ درصد چای داخلی در گیلان و ۱۰ درصد آن در مازندران تولید می شود.

وی با اشاره به فعالیت بالغ بر ۵۰ هزار خانوار چایکار و ۱۶۰ کارخانه چای سازی در کشور، افزود: برداشت برگ سبز چای تعطیل بردار نیست، زیرا معیشت چایکاران و صنایع چای را تامین می‌کند.

مسئول هماهنگی امور استان‌ها و مجلس سازمان چای کشور، شایعات فضای مجازی مبنی بر عدم خرید تضمینی چای امسال توسط دولت را غیر واقعی دانست و تصریح کرد: شورای اقتصاد امسال زودتر از سال های قبل مصوبه و قیمت خرید تضمینی چای را اعلام کرده و در حال حاضر موفق به انعقاد قرارداد با ۴۵ کارخانه چای سازی شده‌ایم.

مشتاق، با بیان اینکه استان‌های گیلان و مازندران تنها تولید ۳۰ درصد چای مصرفی کشور را بر عهده دارند و ۷۰ درصد آن وارداتی است، گفت: چای ایرانی از نظر کیفیت و سلامت بهترین است و هیچگونه مشکلی ندارد؛ گرمایی که در مراحل مختلف چای سازی در کارخانه وجود دارد و روش جوشاندن چای برای مصرف، ویروس کرونای احتمالی را نابود می‌کند.

وی با اشاره به افزایش مصرف چای در ایام کرونا به عنوان یک نوشیدنی سالم، تاکید کرد: سلامت صنعت چای دغدغه ماست لذا زنجیره تولید چای از مرحله برداشت توسط چایکار در باغات تا حمل به کارخانه و مراکز خرید و چای سازی در محیط کارخانه بررسی می‌شود.

مسئول هماهنگی امور استان‌ها و مجلس سازمان چای، از برگزاری نشست مشترک با معاونین بهداشتی و غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان خبر داد و اضافه کرد: راهکارهای لازم برای اینکه کمترین مشکل از نظر سلامت برای چایکار، تولیدکننده و صنایع تبدیلی ایجاد شود، ارائه شد.

مشتاق به غیر بومی بودن بسیاری از کارگران فصلی برداشت چای اشاره کرد و عنوان کرد: با هماهنگی های انجام شده مشکل تردد کارگران از سایر استان ها برطرف شد. خرید لوازم بهداشتی اعم از ماسک و دستکش و مواد ضد عفونی کننده و گندزدایی هم برای چایکاران و هم برای پرسنل کارخانجات نیز صورت گرفت.

وی جذب مواد ضد عفونی کننده را موجب تغییر در عطر و طعم چای دانست و تصریح کرد: مقرر شد از آب اکسیژنه ۰.۵ درصد برای ضدعفونی کردن و گندزدایی استفاده کنیم؛ کارخانجات نیز می‌توانند فهرست لوازم بهداشتی مورد نظر را به دانشگاه علوم پزشکی استان ارائه دهند تا در اختیارشان قرار گیرد.

مسئول هماهنگی امور استان‌ها و مجلس سازمان چای، با تاکید بر لزوم ثبت نام کارخانجات چای سازی در سامانه سلامت و دریافت گواهی از مراکز بهداشت، یادآور شد: حضور کارشناسان بهداشت و تغذیه در روند اجرای پروتکل های بهداشتی در کارخانجات الزامی است.

وی از اعلام آمادگی صندوق توسعه صنعت چای جهت ارائه تسهیلات کم‌بهره به کارخانجات خبر داد و گفت: چای ایرانی از نظر ویروس کرونا سالم است و مشکل بهداشت و مصرف ندارد همچنین برای جلوگیری از تجمع چایکاران در کارخانجات به ویژه چین اول، بازه زمانی خرید را افزایش دادیم.

Share