علف‌های هرز مانع بسیار مهمی در کیفیت تولید چای است

گفتگوی دیارمیرزا با اکبر باشلقی؛ جوان فومنی که چایکار نمونه کشور شد

باشلقی با اشاره به اینکه شناخت نیاز خاک در افزایش تولید بسیار موثر است، گفت: کشاورزان ما شناخت درستی از کودهایی که استفاده می‌کنند، ندارند و نمی‌دانند که چه کودی را در چه زمان و چه مقدار باید به زمین تزریق کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، اکبر باشلقی، چایکار روستای کلرم شهرستان فومن با کسب امتیازات لازم به عنوان تولیدکننده نمونه و برتر چای در کشور انتخاب شد به همین منظور دیارمیرزا گفتگویی با این چایکار نمونه کشوری انجام داده است.

باشلقی تولید کننده نمونه و برتر چای کشور در سال ۹۸ در گفتگو با دیارمیرزا با اشاره به اینکه شغل پدری ام تولید برگ سبز چای بوده است، گفت: بنده متولد ۱۳۵۴ از روستای کلرم شهرستان فومن و فارغ التحصیل رشته کشاورزی هستم و از سال ۷۵ وارد این عرصه شدم.

وی با بیان اینکه در تولید برگ سبز چای از روش‌های نوین کشاورزی استفاده کرده ام، تصریح کرد: در باغات چای از روش‌های آبیاری تحت فشار استفاده شده و همچنین مصرف کود شیمیایی را به حداقل رساندم و از کودهای میکرو و کودهایی عالی استفاده می کنم.

این تولید کننده نمونه چای ادامه داد: باغاتی که به صورت دیمی هستند هر هکتار در سال ۸ تن برگ سبز چای تولید می‌کنند و در باغ‌هایی که آبیاری انجام می‌شود، هر سال ۱۵ تن تولید دارند، در حالی که توانستم با روش‌هایی مانند استفاده از کودهای میکرو، آنالیزهایی که در خاک انجام دادیم و افزایش مواد خاک، در هر هکتار ۲۳ تن برگ سبز چای تولید کنیم.

کشاورزان ما شناخت درستی از کودهایی که استفاده می‌کنند، ندارند

باشلقی با اشاره به اینکه شناخت نیاز خاک در افزایش تولید بسیار موثر است، گفت: کشاورزان ما شناخت درستی از کودهایی که استفاده می‌کنند، ندارند و نمی‌دانند که چه کودی را در چه زمان و چه مقدار باید به زمین تزریق کنند.

وی با اشاره به اینکه «پی.اچ» خاک زمین کشاورزی را هر سال مورد بررسی قرار می‌دهم، گفت: استفاده از کودها سبب می‌شود که «پی.اچ» خاک تغییر کند و باید میزان «پی.اچ» خاک ۴.۵ تا ۵ باشد.

تولید کننده نمونه چای ادامه داد: ۸۰ درصد کودهایی که در باغات استفاده می‌کنم به صورت محلولی و با آب است و با فواره کودپاشی را انجام داده و همچنین زمان کود دادن نیز بسیار مهم است. در شب کودپاشی انجام نمی‌دهیم زیرا روزنه برگ سبز چای بسته است و اثری نخواهد داشت؛ آبیاری در شب و در اوج گرما نیز کار درستی نیست زیرا سبب تبخیر آب می‌شود.

باشلقی در مورد مبارزه با علف‌های هرز باغ‌های چای نیز گفت: روش‌های مبارزه با علف‌های هرز در باغ‌های چای فرق می‌کند، علف‌های هرز یکساله و چندساله داریم، برای علف‌های هرز یکساله از دست می‌توان استفاده کرد اما برای از بین بردن علف‌های هرز چندساله باید از روش‌های تلفیقی یعنی به روشی مکانیکی با دست و هم از روش شیمیایی باید استفاده کنیم.

علف‌های هرز مانع بسیار مهمی در کیفیت تولید چای است

این باغدار با اشاره به اینکه علف‌های هرز مانع بسیار مهمی در کیفیت تولید چای است، گفت: علف‌های هرز با محصول چای در حال رقابت است و نمی‌گذارد که به درستی مواد جذب برگ سبز چای شود و همین عامل سبب کاهش کیفیت در تولید برگ سبز چای خواهد شد.

وی با بیان اینکه هزینه کارگری بسیار بالا است، گفت: باید این هزینه‌ها را کاهش داد، بنده باغات چای خود را به صورت مکانیزه کاشت و برداشت می‌کنم.

تولید کننده نمونه و برتر چای کشور در ادامه به کشاورزان تولید کننده چای توصیه‌ کرد که به نکات علمی توجه کنند زیرا امروزه دیگر کشاورزی سنتی پاسخگوی نیاز جامعه نیست؛ چای استان گیلان وارد سبد خرید مردم شده و کیفیت خیلی خوبی دارد بنابراین کشاورزان برای اینکه تولید بالا و با کیفیتی داشته باشند باید از روش‌های نوین علمی و مکانیزاسیون کردن باغات و استفاده درست در روش آبیاری و کوددهی مناسب را در تولید چای رعایت کنند.

باشلقی با اشاره به اینکه امسال به عنوان چایکار برتر کشور انتخاب شدم، گفت: در استانداری گیلان به صورت ویدئو کنفرانس با حضور رییس جمهور، مورد تقدیر قرار خواهم گرفت.

Share