کارگرنیا در جلسه هم اندیشی نمایندگان، اعضای شورا و شهردار رشت:

عقب ماندگی رشت در احداث زباله سوز نسبت به دیگر شهرهای کشور

رئیس شورای اسلامی شهر رشت گفت: موضوع احداث زباله سوز در رشت همزمان با سه شهر دیگر در دستور کار قرار گرفت اما رشت در این موضوع بسیار عقب مانده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محمد حسین واثق کارگرنیا در کارگروه رفع موانع توسعه شهر رشت با حضور سه نماینده محترم مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای اسلامی، شهردار و معاونین شهرداری رشت در ساختمان شهرداری با ابراز گلایه از وضعیت احداث زباله سوز رشت، اظهار کرد: احداث زباله سوز در رشت همزمان با سه شهر نوشهر، تهران و ساری بر اساس مصوبه دولت در سال ۹۱ اجرایی می‌شد، اما در نهایت قرار داد زباله سوز رشت با یک سال تاخیر نسبت به دیگر شهرها منعقد شد.

وی با بیان اینکه روند احداث زباله سوز رشت نسبت به زباله سوز در سه شهر کشور بسیار عقب مانده است، افزود: زباله سوز تهران در سال ۹۳ و زباله سوز نوشهر در سال ۹۹ به بهره برداری رسید و زباله سوز ساری نیز در سال جاری افتتاح و به بهره برداری می‌رسد اما زباله سوز رشت هنوز در مراحل اولیه کار قرار دارد و با پیشرفت حدود ۱۱ درصدی در تامین اعتبار مشکلات زیادی دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با انتقاد از طولانی شدن روند احداث زباله سوز رشت تصریح کرد: با روند فعلی پیرامون احداث زباله سوز رشت پیش بینی می‌شود، احداث این زباله سوز چند سالی به طول بیانجامد و یقینا این روند طولانی ممکن است به فرسوده شدن تجهیزات و حتی با از بین رفتن صنعت زباله سوز در جهان همراه شود.

کارگرنیا با اشاره به اینکه‌عدم توانمندی و پیگیری برخی از مسوولین موجب تحمیل هزینه‌های مادی و معنوی فراوانی در این موضوع به مردم رشت شده است، افزود: مجموع اعتباری که قرار بود در سال ۹۱ و با دلار حدود سه هزار تومان بابت خرید زباله سوز ششصد تنی برای رشت هزینه شود، چهل میلیون دلار و معادل یکصد و بیست میلیارد تومان بود که در شرایط فعلی و افزایش قیمت دلار باید از این بابت یک هزار و دویست میلیارد تومان باید پرداخت شود که ده برابر بیشتر از رقم قرار داد در سال ۹۲ است.

وی به موضوع زمینهای فاقد سند رسمی در رشت اشاره کرد و گفت: حدود پنجاه درصد از زمینهای رشت نسقی هستند که ساخت در آن‌ها مشکلاتی را برای شهروندان و فعالان حوزه ساخت و ساز بهمراه دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به موضوع تدوین شیوه نامه ساخت و ساز در زمین‌های نسقی در رشت بیان کرد:  کوچکی‌نژاد، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در این باره مساعدت فراوانی با شورا و شهرداری رشت انجام داد اما علی رغم تمامی تلاش‌هایی که به منظور دفاع از این شیوه نامه در دیوان عدالت اداری انجام شد در نهایت شیوه نامه ساخت و ساز در زمین‌های نسقی همچون شیوه نامه شهر کرج مورد تایید قرار نگرفت.

کارگرنیا با تاکید به ورود نمایندگان محترم مردم رشت در مجلس شورای اسلامی و مجمع نمایندگان گیلان به مشکل ساخت و ساز در زمین‌های نسقی، افزود: یقینا با ورود نمایندگان مجلس به این موضوع و تسریع قانون پیرامون زمین‌های فاقد سند این مشکل بزرگ برطرف می‌شود.

وی به لایحه اصلاح ماده صد در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: برابر این لایحه جدید قرار است، پرونده هر فرد و یا مجموعه‌ای که در حوزه ساخت و ساز تخلف انجام داده است به دادستانی ارجاع شود و پس از آن نیز شرایط صدور تخفیف و یا جریمه در آن پرونده وجود ندارد.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به اینکه اصلاح ماده صد در مجلس نیازمند ایجاد زیر ساختهایی در شهرها است، بیان کرد: در شهرهایی همچون رشت که حاشیه نشینی و ساخت و ساز غیر مجاز در آن زیاد است، اجرای این قانون یقینا چالش‌ها و بعضا تنش‌های امنیتی به همراه دارد و بهتر است، پیش از چنین اقدامی در ابتدا نسبت به بررسی و ایجاد برخی از زیر ساخت‌ها و رفع موانع قانونی در این حوزه اقدام گردد و در این راستا مدیران شهرداری پیشنهادات خوبی برای اصلاح تباصر ماده صد تهیه که در اختیار نمایندگان محترم قرار گرفته، ان‌شاءالله با حمایت همه نمایندگان محترم تصمیمات خوبی در این بخش گرفته شود.

Share