مشاور وزیر جهاد کشاورزی در آستارا خبر داد:

۹۲ درصد از صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه از مرکز قرنطینه نباتی آستارا انجام می‌شود

کیخسرو چنگلوایی تصریح کرد: با هماهنگی قبلی صورت‌گرفته با حراست سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان بازدیدی از مرکز قرنطنیه نباتات این شهرستان در محوطه گمرک صورت گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سالانه ۲۷ میلیون تن محصولات کشاورزی به ایران وارد و یک‌ میلیون و یک‌صد هزار تن محصول از طریق مرزهای کشور به کشورهای همسایه ترانزیت می‌شود، گفت: این مقدار محصول در ۱۳۲ مرکز قرنطینه کنترل و بررسی می‌شود.

کیخسرو چنگلوایی در جریان سفر یک‌روزه به این بندر آستارا در جمع خبرنگاران تصریح کرد: با هماهنگی قبلی صورت‌گرفته با حراست سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان بازدیدی از مرکز قرنطنیه نباتات این شهرستان در محوطه گمرک صورت گرفت.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به کمک به حفظ نباتات از دست عوامل زیان‌رسان به عنوان یکی از مهم ترین اهداف سازمان حفظ نباتات کشور بیان کرد: این مهم در دو بخش اعمال ضوابط قرنطینه‌ای روی محصولات وارداتی و ترانزیتی و کنترل محموله‌های صادراتی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سالانه ۲۷ میلیون تن محصولات کشاورزی به کشور وارد و یک‌میلیون و یک‌صد هزار تن محصول به واسطه مرزهای ایران به کشورهای همسایه ترانزیت می‌شود، گفت: این مقدار محصولات وارداتی و ترانزیتی در یک‌صد و دو مرکز قرنطینه کنترل و پس از انجام آزمایش‌، مجوز واردات صادر می‌شود.

چنگلوایی مرکز قرنطینه نباتات شهرستان آستارا را یکی از مراکز حساس و مهم کشور دانست و تصریح کرد: از مجموع چهارمیلیون و ۷۰۰ هزار تن محموله صادراتی کشور حدود ۷۰۰ هزار تن آن در این مرکز کنترل و بررسی می‌شود که ۹۲ درصد از صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه از مرکز قرنطینه نباتی آستارا انجام می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ظرفیت صادرات مرکز قرنطینه نباتات شهرستان آستارا را سالانه یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن دانست و بیان کرد: متأسفانه امکانات، زیرساخت‌ها و نیروی موردنیاز برای این میزان صادرات محصولات کشاورزی در این مرکز نیست که امیدواریم در آینده نزدیک مشکلات و نیازمندی‌های آن برطرف شود.

بازدید از روند بارگیری و قرنطینه نباتی صادرات میوه و تره بار در مرز زمینی، مرز ریلی و مرز دریایی بندر آستارا از بخش های سفر یک روزه مشاور وزیر جهاد کشاورزی به آستارا بود.

Share