یوپی اس برق اضطراری

یو پی اس از طریق ذخیره جریان برق شهری هنگام اتصال برق شهری و استفاده از آن هنگام قطعی برق، انرژی الکتریکی مورد نیاز آن رآ فراهم کرده و از حوادثی نظیر از دست رفتن یک پروژه ناتمامِ ذخیره نشده و یا مورد سرقت قرار گرفتن به دلیل از کار افتادن سیستم‌ها جلوگیری می‌کند.

یکی از اتفاقاتی که ممکن است برای همه ما رخ دهد، رفتن برق در حین انجام دادن یک کار مهم است. این یک واقعیت غیرقابل انکار است که کار و زندگی ما به برق گره خورده است و قطعی آن حتی برای مدت زمان کم نیز می‌تواند ضررهای بسیاری را به ما برساند. به عنوان مثال نا تمام ماندن یک پروژه مهم! از دیگر مضرات چشمگیر قطعی برق می‌توان به بالا رفتن آمار دزدی اشاره کرد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید آمار دزدی و سرقت در ساعات خاموشی ناشی قطعی برق بسیار بالاتر از دیگر ساعات است. دلیل این مسئله از کار افتادن سیستم‌های امنیتی است. به عنوان مثال دوربین مدار بسته یک وسیله امنیتی است که از طریق انرژی الکتریکی کار می‌کند. با قطع شدن برق و از کار افتادن آن، افراد سارق با خیالی راحت‌تر می‌توانند به کارشان بپردازند چرا که دیگر زحمت قطع کردن آن و یا لو رفتن از طریق آن را ندارند. قطعی برق مسئله‌ای است که تحت کنترل افراد عادی قرار ندارد اما اگر به شما بگوییم که امکان روشن نگه داشتن وسایل مهمی نظیر تجهیزات امنیتی الکتریکی هنگام قطعی برق وجود دارد چه؟ با ما همراه باشید تا به شما یو پی اس، نوعی برق اضطراری را معرفی کنیم.

یو پی اس چیست؟

یو پی اس دقیقاً همان چیزی است که برای در امان ماندن از قطعی برق به آن نیاز دارید. یو پی اس (به انگلیسی ups) در واقع مخفف عبارت انگلیسی Uninterruptible power supply که در فارسی، گاهاً به منبع تعذیه بدون وقفه نیز نامیده می‌شود. یو پی اس از طریق ذخیره جریان برق شهری هنگام اتصال برق شهری و استفاده از آن هنگام قطعی برق، انرژی الکتریکی مورد نیاز آن رآ فراهم کرده و از حوادثی نظیر از دست رفتن یک پروژه ناتمامِ ذخیره نشده و یا مورد سرقت قرار گرفتن به دلیل از کار افتادن سیستم‌ها جلوگیری می‌کند. در ادامه اجزا و نحوه عملکرد این دستگاه جادویی را از طریق معرفی اجزای آن برای شما شرح خواهیم داد.

اجزای یو پی اس

یو پی اس برای عمل به وظیفه اصلی خود یعنی فراهم آوردن برق اضطراری نیازمند اجزایی است که با همکاری یکدیگر، این مهم را اجرایی کنند. همچنین یو پی اس مزیت‌های دیگری دارد که خرید آن را به مسئله‌ای سودمند تبدیل کرده است. به عنوان مثال یو پی اس به عنوان وسیله‌ای که میان جریان برق شهری و دستگاهی که به آن متصل است قرار دارد. با حذف نوسانات غیرضروری و نویزهای این جریان، آن را به جریانی سالم و بی‌ضرر تبدیل می‌کند که این مسئله، برای حفظ سلامت آن دستگاه بسیار مفید عمل می‌کند. اجزای یو پی اس به شرح زیرند:

  • باتری یو پی اس

پیش‌تر گفته شد که یو پی اس انرژی الکتریکی را برای مواقع لزوم ذخیره می‌کند. اساساً وقتی در هر وسیله الکتریکی صحبت از ذخیره انرژی باشد نام یک باتری می‌درخشد. باتری یو پی اس، قلب تپنده آن است که آن را به یک منبع انرژی تبدیل می‌کند. انواع باتری‌ها برای یو پی اس موجود هستند اما پر مصرف‌ترین آنها، نوع سرب اسید (گه با نام سیلد اسید نیز شناخته می‌شود) و نیکل کادمیوم هستند. گفته می‌شود در مورد باتری‌ یو پی اس، صرف‌نظر از جنس آن، اندازه آن با توان آن رابطه مستقیم داشته باشد. یعنی هر چه باتری و در نتیجه یو پی اس بزرگ‌تر باشد میزان انرژی که ارائه می‌دهد بیشتر دوام خواهد آورد و مدت زمان طولانی‌تری می‌تواند به تأمین برق بپردازد. همچنین خوب است بدانید که از لحاظ کیفیت و توان، نوع نیکل کادمیوم در جایگاه بالاتری قرار دارد و در کل باتری قوی‌تر و کارآمد‌تری محسوب می‌شود.

نکته دیگری که بهتر است در مورد باتری یو پی اس بدانید، قابل تعویض بودن آن است یعنی در صورت خراب شدن باتری و یا کم شدن توان آن، نیازی به خرید یو پی اس جدید نیست و تعویض باتری می‌تواند برطرف کننده مشکل باشد.

  • رکتیفایر

یک واقعیت جالب در مورد باتری‌ها این است که غالباً هنگام شارژ شدن، به یک شارژر نیاز دارند و نمی‌توانند مستقیماً از برق شهری انرژی مورد نیاز خود را تهیه کنند. این که انتظار داشته باشیم که یک باتری با جریان متناوب AC بتواند عمل کند درست مانند این است که یک سری USB را برعکس در یک USB خوان وارد کنیم و انتظار داشته باشیم وارد شود و خوانده شود. چرا که باتری‌ها قابلیت دریافت جریان متناوب برق شهری را ندارند و در این میان، نیاز به یک مبدل است تا تبدیل جریان متناوب AC  به جریان مستقیم DC دریافت انرژی الکتریکی را برای باتری ممکن کند. این مبدل در یو پی اس، رکتیفایر (Rectifier) یا شارژر باتری نامیده می‌شود.

  • اینورتر (Inverter)

در قسمت قبلی در مورد نیاز باتری به جریان برق مستقیم صحبت کردیم حال باید گفت که بر خلاف باتری آنها، دستگاه‌های الکتریکی از طریق جریان متناوب برق شهری تغذیه می‌شوند و این در حالی است که انرژی الکتریکی ذخیر شده در باتری آنها، از نوع مستقیم است. این مسئله در مورد یو پی اس و باتری یو پی اس نیز صدق می‌کند. به همین دلیل نیاز است تا مبدلی در یو پی اس وجود داشته باشد تا با تبدیل جریان مستقیمِ باتری به جریان متناوب مورد نیاز دستگاهی که به آن وصل است، در ساعات خاموشی برق اضطراری مورد نیاز را فراهم کند. این مبدل که در یو پی اس اینورتر نام دارد این وظیفه مهم و حیاتی را به دوش می‌کشد.

  • کلید غیر هادی

همه ما سر این مسئله توافق نظر داریم که قطعی برق به سرعت یک چشم به هم زدن و یا حتی کم‌تر رخ می‌دهد حتی اگر از زمان دقیق قطعی برق نیز اطلاع نداشته باشید باز نمی‌توانید آن قدر سریع باشید که با زدن حتی یک کلید، جریان درونی مدار یو پی اس را به  استفاده از باتری به عنوان منبع تغذیه تغییر دهید. کلید غیر هادی یا خودکار، همان چیزی است که با سرعت بالا این کار را به صورت خود مختار برای شما انجام می‌دهد و از وقفه در تأمین برق دستگاه شما جلوگیری می‌کند!


رسام یو پی اس

حال که با یو پی اس و کاربرد آن آشنا شده‌اید خوب است تا با یک فروشگاه معتبر جهت خرید  آن نیز آشنا شوید. اگر به یک منبع تغذیه بی وقفه برای ساعات خاموشی نیاز دارید رسام یو پی اس با ارائه انواع یو پی اس در بهترین کیفیت‌ها می‌تواند نیاز شما را برطرف کند. همچنین اگر یک یو پی اس خراب شده دارید و ترجیح می‌دهید به جای صرف هزینه برای خرید یک یو پی اس جدید، آن را تعمیر کنید رسام یو پی اس مفتخر خواهد بود تا امر تعمیر یو پی اس شما را به بهترین شکل ممکن انجام دهد چرا که تعمیر یو پی اس از خدمات تخصصی رسام یو پی اس است. علاوه بر موارد گفته شده، خرید باتری یو پی اس و استابلایزر نیز از رسام یو پی اس ممکن است. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت آن به نشانی اینترنتی https://rasamups.com  مراجعه کنید.

Share