بازرس کل گیلان تاکید کرد؛

از ارجاع به تخلفات اداری تا انفصال از خدمت مدیران گیلان | جلوگیری از واگذاری معادن و پیست سوارکاری

بازرس کل گیلان تصریح کرد: در بازرسی‌های انجام شده ۳۴ هزار ۸۸۷ متر مربع اراضی در شهرک‌های صنعتی استان به ارزش ۵۲ میلیارد تومان از دست افراد آزاد شد و به شرکت‌های صنعتی برگردانده شد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مدیرکل سازمان بازرسی استان گیلان در جمع خبرنگاران با اشاره به ۱۹ مهر سالروز تشکیل سازمان بازرسی کشور، گفت: از تشکیل این سازمان نظارتی ۴۰ سال می‌گذرد و هرگونه اطلاع‌رسانی در حوزه وظایف این سازمان معایب و محاسنی دارد و علت کم بودن حضور ما در رسانه‌ها همین است.

سیف الله مسرور با اشاره به اینکه انتقادپذیر هستیم، تاکید کرد: همیشه سعی کردیم نقدها را پذیرا باشیم و در بسیاری موارد سبب پیشرفت در کار شده است.

وی ادامه داد: در سنوات گذشته سعی کردیم نظارت‌ها را بیشتر کنیم زیرا پیشگیری  بهتر است و عواقب تخلف بسیار کم خواهد شد.

مسرور افزود: در بیش از ۱۰ کارگروه موثر حضور داریم و اگر تصمیمات نادرستی قرار است گرفته شود در همین کارگروه‌ها جلوگیری می‌شود. به طور مستمر از واحدهای تولیدی مشکل دار بازدید کردیم و مشکلاتی که واحدها مورد بررسی قرار گرفت و برخی از این واحدها مشکلاتشان حل شد.

وی با اشاره به اینکه انجام بازرسی‌های سر زده از دیگر اقدامات سازمان بازرسی استان بود، گفت: این بازدیدها در دوره پیک پنجم کرونا از ۱۶۵ دستگاه دولتی و عمومی در ۱۱ شهرستان در قالب تیم ۳۰ بازرسی صورت گرفت و همچنان ادامه دارد که خیلی از مشکلات در حین بازرسی حل شد و تا به امروز ۵ پرونده برای دستگاه‌ها در این بازرسی‌های سرزده تشکیل شد.

مسرور یادآور شد: عدم حضور کارکنان در محل خدمت، کمبود نیروها، بد رفتاری با مراجعین، تاخیر در پاسخ استعلامات، عدم استفاده از دستگاه‌های الکترونیک، عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و…از مواردی بود که در بازرسی‌های سرزده مورد توجه قرار می‌گرفت.

وی با بیان این مطلب که گزارش‌های هشداری از دیگر اقدامات سازمان بازرسی در راستای پیشگیری از جرایم است، افزود: در سال ۹۹ بالغ بر ۱۰۰ گزارش هشداری به دستگاه‌ها ارسال شده است که نسبت به سال قبل ۴۵ درصد افزایش داشته است.

بازرس کل گیلان با بیان اینکه در سال جدید ۵۳ گزارش‌های هشداری داده شد که  یکی از این گزارش‌ها بحران مرغ بوده است، افزود: اداره بازرسی از این امر اطلاع داشت و گزارش‌ها را به دستگاه‌ها ارسال کرد و خوشبختانه توانستیم تا حدودی این بحران را حل کنیم البته می‌دانیم که ثبات قیمت مرغ شکننده است زیرا نرخ مرغ به عوامل متعددی بستگی دارد.

مسرور با اشاره به گزارش‌ ارسال شده درباره واگذاری پیست سوارکاری پیربازار اظهار کرد: این پیست به بخش خصوصی واگذار شده بود و با گزاش‌های ارسالی تا الان ممانعت شده است و همچنان در حال بررسی است زیرا اراضی جز منابع طبیعی است و قابل واگذاری نیست.

حدود ۵۰ گزارش هشداری به دستگاه‌های اجرایی استان در نیم سال ۱۴۰۰

بازرس کل گیلان تاکید کرد: برخورد با متخلف برای ما اولویت نیست بلکه هنر ما این است که سوء جریان و تخلفی صورت نگیرد و پیشگیری کنیم.

وی افزود: در بازرسی‌های انجام شده در سال ۹۹ اتفاقاتی رقم خورده به این ترتیب که در ۲۲ گزارش کیفری به مراجع قضایی، ۴۱ نفر معرفی شدند که یک نفر مدیر کل، ۲ نفر شهردار و ۲ عضو شورای شهر و بقیه کارکنان بودند.

مسرور ادامه داد: در ۴۸ گزارش تخلف اداری، ۱۰۸ نفر معرفی شدند که یک نفر مدیر، ۷ شهردار ۴ عضو شورای شهر و ۹۶ نفر سایر کارکنان بودند و در همین سال ۹۹ بالغ بر ۳۳ نفر محکومیت قضایی دریافت کردند که شامل انفصال از خدمت، حبس تعزیزی…بود.

وی افزود: امسال نیز علی رغم اینکه کارکنان ما درگیر کرونا بودند اما ۶ گزارش کیفری به مراجع قضایی ارسال شد که از مجموع ۱۴ نفر، ۲ مدیر ارشد و ۱۲ نفر سایر کارکنان و همچنین ۱۷ گزارش تخلفات اداری ارجاع شد که به موجب آن ۳۲ نفر معرفی شدند که ۲ مدیر و ۳۰ نفر سایر سطوح بود.

مسرور ادامه داد: سال ۹۹ بالغ بر ۴۳۸ مورد اصلاح امور داشتیم که ۶۰ درصد اجرا شد. اجرا شدن بسیار مهم است زیرا یکی از مدیران ارشد به علت‌عدم اجرای پیشنهادهای بازرسی استان انفصال از خدمت محکوم شد.

وی افزود: یکی از اثر بخشی‌ها لغو واگذاری ۷۵ مورد معادن بود که این معادن به اشخاص واگذار شده بود و استفاده نمی‌کردند که از این تعداد ۴۰ پروانه معادن ابطال شد.

میلیاردها تومان سرمایه به دولت بازگشت

بازرس کل گیلان تصریح کرد: در بازرسی‌های انجام شده ۳۴ هزار ۸۸۷ متر مربع اراضی در شهرک‌های صنعتی استان به ارزش ۵۲ میلیارد تومان از دست افراد آزاد شد و به شرکت‌های صنعتی برگردانده شد تا در اختیار افراد واجد شرایط قرار گیرد.

مسرور افزود: در شهر آستارا بالغ بر ۱۰ هکتار زمین را می‌خواستتد برای شخصی سند بزنند که با بررسی انجام شده متوجه شدیم که این زمین برای راه و شهرسازی بود و بخشی هم برای شهرداری بود که ۲۹۵ میلیارد تومان ارزش داشت.

وی در مورد بحران آب در فصل کشاورزی گفت: دستگاه‌های مربوطه اعتبارات لازم را برای فصل خشکسالی در زمان کشت و کار نگذاشته بودند که با گزارش‌هایی که شد توانستیم ۱۲۰ میلیارد تومان از برنامه بودجه گرفته شد و به استان تزریق و در حل بحران آب کمک شد.

مسرور با اشاره به ثبت ۲۵۰۰ گزارش تخلف در سامانه بازرسی در شش ماه اولیه سال گفت: از دستگاهای نظارتی داخل دستگاه ها و ادارات که همکاری لازم را انجام نمیدهند و بعضی اوقات چوب لای چرخ ما می گذارند، گله داریم.

وی در مورد آرد نیز گفت: گزارش هایی از مدیران شهرستانی داشتیم که برخورد هایی هم شد و نامه ای هشداری به سازمان صمت زده شده است.

بازرس کل گیلان در مورد حقوق کارکنان گفت: با توجه به ممنوعیت استخدام در ادارات و شرکت های دولتی، آنها برای تامین نیرو مجبور هستند از واحد های خصوصی موارد مورد نیاز خود را تأمین کنند که این مسئله باید در مجلس و دولت حل شود برای هر کارگر و کارمند ۷ میلیون به شرکت خصوصی پرداخت می شود که فقط ۲ میلیون تومان به کارگر پرداخت می شود.

وی درباره رشت الکتریک نیز اظهار کرد: در قبال املاکی که از رشت الکتریک گرفته شده است باید اشتغال زایی شود و در مورد ایران برک با اطلاعاتی که از رسانه ها می گیریم ان شالله ورود خواهیم کرد.

مسرور در مورد رودخانه های زرجوب و گوهررود نیز گفت: داغی است که بر دل استان است تا زمانی که پسماند و سر منشا آن حل نشود این مشکل باقی است. تا زمانی که در استان اجماعی صورت نگیرد این کلاف سردرگم حل نخواهد شد بحث پسماند در استان مشکل دارد و امیدواریم که دولت جدید راهکار بهتری برای رفع این موارد انجام شود. متاسفانه تغییر مدیریت شهری در رشت کمر این شهر را شکسته است.

Share