بازرس کل گیلان در شورای اداری رودسر؛

چشم پوشی از فساد خرد موجب بروز فسادهای کلان می‌شود

مدیرکل سازمان بازرسی گیلان با بیان اینکه چشم پوشی بی دلیل از فسادهای تدریجی و خرد موجب بروز فسادهای کلان خواهد شد، یادآور شد: نوع برخورد با فسادهای تدریجی آن است که به راحتی از کنار آن نگذریم و قبح زدایی نکنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سیف الله مسرور در جلسه شورای اداری شهرستان رودسر، با تاکید بر مقابله جدی با فساد اداری که از مطالبات مردمی است، اظهار کرد: افرادی موقعیت های اداری را پاس نمی  دارند و مرتکب اقداماتی می شوند که این اقدامات برای نظام و جامعه زیان بار است.

مدیرکل سازمان بازرسی گیلان تصریح کرد: فساد اداری از نگاه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به معنای نقض قوانین و مقررات در ضوابط اداری است و این تعریف به عنوان قاعده باید توسط کارکنان و مدیران رعایت شود.

مسرور تغییر در قوانین و مقررات و ضوابط اداری، خودداری، کند کاری و کوتاهی در انجام وظایف قانونی در برابر ارباب رجوع، تسریع غیرعادی در انجام کار برای اشخاص معین در مقایسه با دیگران را از دیگر تعاریف فساد اداری مبتنی بر دانش جرم شناختی عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه فساد امری تدریجی است و با قبح زدایی گسترش و تعمیق می یابد، افزود: فساد عدول و انحراف از ارزش هاست و قبح زدایی از فساد، موجب تعمیق و گسترش آن خواهد شد.

مدیرکل سازمان بازرسی گیلان با تاکید بر اینکه مدیران نباید در برابر فساد زیرمجموعه ساکت بمانند و از آن چشم پوشی کنند، گفت: اینگونه رفتار مدیران با زیرمجموعه خاطی موجب قبح زدایی از فساد خواهد شد و متاسفانه امروز در جامعه ما خیلی ها از فساد قبح زدایی می کنند.

مسرور با بیان اینکه برخورد نکردن با فساد منجر به تباهی جامعه خواهد شد، افزود: باید مراقب فسادهای خرد و جزئی باشیم و متناسب با نوع فساد با آنها برخورد کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در هر مرحله ای فساد قابل جلوگیری، اصلاح و برخورد است گفت: گاهی یک تذکر به عنوان تبیه ای است که فرد خطاکار متوجه می شود که مقام بالادستی بر رفتارش نظارت دارد.

مدیرکل سازمان بازرسی گیلان با بیان اینکه فساد دارای پیامدهای گوناگون است یادآور شد: پیامدهای فردی، روانی، اخلاقی، خدشه دار شدن امنیت شغلی و … از پیامدهای فساد است.

مسرور با بیان اینکه فساد اداری علاوه بر آسیب زدن به سازمان، اهداف سازمانی را هم مورد لطمه قرار می دهد ادامه داد: ارتکاب فساد تنها دامن گیر خود فرد نیست؛ بلکه هرکس پیرامون این فرد قرار دارد متاثر خواهد بود.

مدیرکل سازمان بازرسی گیلان با اشاره به اینکه فساد و اختلاس باعث افزایش هزینه های اقتصادی می شود، گفت: اختلاس علاوه بر سلب اعتماد عمومی، پیامدهای اقتصادی زیادی به همراه دارد که به مراتب زیان  بار تر از ارزش واقعی مبلغ اختلاس شده است.

وی پیامدهای سیاسی را از دیگر مشکلات ناشی از اختلاس در جامعه برشمرد و افزود: فساد اداری موجب می شود تا مردم نسبت به حاکمیت ها بدبین  شوند، بنابراین هر حاکمیتی که پشتوانه مردمی را از دست بدهد با شکست مواجه خواهد شد.

مدیرکل سازمان بازرسی گیلان در پایان گفت: بهترین نوع حکومت آن است که برای حفاظت از ساختار اداری و اجتماعی خود، دستگاه های نظارتی متناسب با مسئولیت ها را ابداع کرده باشد است زیرا افراد همواره در معرض خطا و اشتباه هستند.

Share