در نشست کارگروه توسعه و تجارت گیلان در آستارا مطرح کرد:

آستارا برای کشور اهمیت خاصی دارد | بیش از ۸۵ درصد صادرات گیلان از مرز آستارا صورت می‌گیرد

محمدرضا کریم‌زاده با اشاره به ظرفیت‌های ممتاز مرزهای سه‌گانه زمینی، دریایی و ریلی آستارا، اظهار کرد: آستارا برای کشور از اهمیت خاصی برخوردار است و به صورت جدی مشکلات موجود مرتبط با توسعه تجارت و صادرات در این مرز مهم شمال کشور پیگیری می‌شود.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مدیرکل دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت ایران گفت: مرزهای سه‌گانه آستارا فرصتی مناسب برای تقویت ظرفیت‌های تجاری و گسترش صادرات ملی ایران است.

آستارا برای کشور از اهمیت خاصی برخوردار است

محمدرضا کریم‌زاده در نشست کارگروه توسعه و تجارت استان گیلان در سالن اجلاس فرمانداری آستارا با اشاره به ظرفیت‌های ممتاز مرزهای سه‌گانه زمینی، دریایی و ریلی آستارا، اظهار کرد: آستارا برای کشور از اهمیت خاصی برخوردار است و به صورت جدی مشکلات موجود مرتبط با توسعه تجارت و صادرات در این مرز مهم شمال کشور پیگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه مقاصد صادراتی به ویژه کشورهای همسایه ایران، تنوع کالاها و ایجاد زیرساخت‌های تجاری اولویت‌های ایران برای توسعه مبادلات است، افزود: صادرات یک کار تیمی است و تمامی دستگاه‌های اجرایی مختلف درگیر در آن باید با جدیت تمام پای کار باشند.

کریم‌زاده با تاکید بر اینکه صادرات محصولات با کیفیت را باید سازماندهی کنیم، گفت: صیانت از برند صادراتی ایران را باید جدی بگیریم و همین بحث مهم در اولویت کاری ما قرار دارد.

مدیرکل دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به صادرات انواع میوه و تره بار و همچنین کالاهای فاسد شدنی از مرز زمینی آستارا و به صورت کانتینرهای یخچال دار ترانزیتی، افزود: اینکه در صادرات ملی از مرز آستارا با انبوهی از کالا و استقبال از کالاهای صادراتی مواجه هستیم بسیار خوب است ولی باید موانع موجود در مرز و گمرک آستارا رفع شود.

کریم‌زاده رفع مشکلات بندرگاه دریایی و همچنین گمرکات زمینی و ریلی را در فصل صادرات بسیار مهم عنوان کرد و گفت: روان شدن امور تجارت و صادرات میوه و تره بار کشور از مرز بین المللی آستارا باید به همت همه دستگاه‌های اجرایی در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود.

وی احداث تیر پارک برای کامیون‌های ترانزیتی داخلی و خارجی در شهرستان آستارا را یک ضرورت دانست.

آستارا در زمینه صادرات و واردات کالاهای اساسی نقش مهمی دارد 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان هم در این جلسه گفت: آستارا در زمینه صادرات و واردات کالاهای اساسی نقش مهمی دارد و مشکلات زیرساختی در این امر باید برطرف شود.

آرش فرزام صفت افزود: ترانشیپ‌منت یکی از رویه‌های گمرکی است که زنجیره اشتغال ۲۰۰ نفری را در گمرک آستارا ایجاد کرده است و این رویه با ملاحظات گمرکی به لحاظ تعداد ورود کامیون‌ها و مدت زمان ماندن کامیون‌ها در محوطه باید اجرا شود.

وی اضافه کرد: با همکاری اداره کل بنادر گیلان زمینی به مساحت ۲ هکتار در منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا برای ترانشیپ‌منت به زودی اختصاص پیدا خواهد کرد تا شاهد ترافیک کامیون‌ها در محوطه گمرک نباشیم.

بندر آستارا پر از ظرفیت و فرصت است

غلامرضا مرحبا، نماینده مردم آستارا در این جلسه با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت‌های بندر آستارا در توسعه اقتصادی کشور گفت: بندر آستارا پر از ظرفیت و فرصت است و باید از این پتانسیل بهترین بهره را ببریم.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: باید طوری برنامه‌ریزی شود که از این ظرفیت استفاده شود تا اگر کشوری همچون جمهوری آذربایجان خواست کارشکنی کند بتوانیم مسیر جدیدی را برای جابه‌جایی کالا داشته باشیم.

وی با بیان‌ اینکه برای مشکلات باید راهکار پیدا کرده و آن‌ها را در سریع‌ترین زمان ممکن برطرف کنیم، تصریح‌ کرد: مشکلات مربوط با بخش اقتصادی شهرستان آستارا باید ریشه‌ای برطرف شود.

مرحبا تفاوت نگرش‌های بین سازمانی را بیشتر دانست و خاطرنشان‌کرد: این تفاوت‌ها باعث آسیب‌های بسیار شده که باید برطرف شود.

نماینده مردم بندر آستارا در مجلس شورای اسلامی گفت: با بسیاری از تصمیماتی که گرفته شده، متأسفانه خودمان بیش از تحریم‌ها به خودمان ضربه زده‌ایم.

بیش از ۸۵ درصد صادرات گیلان از مرز آستارا صورت می‌گیرد

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز در این جلسه با بیان‌ اینکه آستارا با ویژگی‌هایی که دارد نعمتی برای کشور است، افزود: باید از ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود بهره لازم را در راستای توسعه اقتصادی ببریم.

فرهاد دلق‌پوش با اشاره به اینکه بیش از ۸۵ درصد صادرات گیلان از مرز آستارا صورت می‌گیرد، تصریح‌کرد: این نشان می‌دهد که آستارا می‌تواند پایلوت مهمی برای صادرات در کشور باشد.

دلق‌پوش با بیان‌اینکه در سال ۹۶ ارزش صادرات غیرنفتی از استان گیلان ۱۱۴ میلیون دلار بود، گفت: علی‌رغم مشکلات، تحریم‌ها و شیوع بیماری کرونا سال گذشته ۶۶۴ میلیون دلار صادرات غیرنفتی از گیلان داشتیم که این نشان از جهش ۶ برابری دارد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با اشاره به اینکه در سال جاری برای صادرات غیرنفتی ۷۲۰ میلیون دلار هدف‌گذاری کرده‌ایم، اظهارکرد: این هدف‌گذاری در حال محقق شدن است، اما انتظار بیشتر از این است و باید همه دستگاه‌ها دست به دست هم بدهند تا این امر محقق شود.

وی به آمار صادرات غیرنفتی از استان گیلان در نیمه نخست سال جاری اشاره کرد و افزود: در مدت مذکور ۵۰۲ هزار و ۲۳ تن کالای غیرنفتی به ارزش ۳۱۴ میلیون و ۹۳۱ هزار و ۱۲۰ دلار صادرات داشتیم که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن ۱۲ درصد و از لحاظ ارزش ۲۰ درصد افزایش داشته‌ایم.

دلق‌پوش با بیان‌اینکه در این مدت ۲ هزار و ۹۲۶ مورد ثبت سفارش داشتیم، تصریح‌کرد: میزان پاسخگویی ثبت سفارش چهار روز است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان اضافه‌کرد: در این مدت ۶۵ کارت بازرگانی صادر و ۹۹ کارت نیز تمدید شده است.

دلق‌پوش با اشاره به اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حل مشکلات مربوط صادرات غیرنفتی عزم جدی دارد، گفت: در این نشست مسائل و مشکلات بررسی و در سریع‌ترین زمان ممکن پیگیری و برطرف می‌شود.

۹۰ درصد لایروبی اسکله آستارا انجام شده است

سید سعید میرقربانی نیز در این جلسه با بیان‌ اینکه آستارا با توجه به همسایگی با جمهوری آذربایجان و داشتن سه مرز زمینی، دریایی و ریلی نقش مهمی در کشور دارد، افزود: مرزهای سه‌گانه شهرستان آستارا را از سایر مرزها و مناطق کشور متمایز می‌کند و باید توجه ویژه‌ای به آن شود.

سرپرست فرمانداری بندر آستارا با اشاره به اینکه لایروبی در اسکله این شهرستان با سه دستگاه لایروب در حال انجام است، تصریح‌کرد: ۹۰ درصد لایروبی اسکله آستارا انجام شده است.

وی به اخذ کد گمرکی منطقه ویژه اقتصادی آستارا اشاره کرد و گفت: نیروهای گمرک در مرز دریایی مستقر شده و در حال فعالیت هستند.

میرقربانی با بیان‌اینکه تعدادی از سرمایه‌گذاران در حال سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی آستارا هستند، خاطرنشان‌کرد: برای سرمایه‌گذاری در این منطقه تقاضاهایی همچون ایجاد سردخانه انجام شده است.

Share