وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در دفاع از برنامه‌های خود:

نباید از جیب کشاورز و دامدار یارانه بدهیم | محصولات روی دست کشاورز نمی ماند

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با اشاره به تدوین برنامه خود برای رسیدن به هدف اقتدار غذایی در خاورمیانه گفت: ایران باید اقتدار غذایی در خاورمیانه را داشته باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خانه ملت، سید جواد ساداتی‌نژاد در جلسه علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه، ۱ شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه‌های خود، در ابتدا از اعتماد رئیس جمهور و رئیس و نمایندگان مجلس به دلیل حمایت یک سال و نیم خود از بخش کشاورزی تقدیر و عنوان کرد: مجلس یازدهم نشان داد که مجلس حامی کشاورزان کشور بوده و امیدوارم این نگاه تا پایان مجلس یازدهم ادامه پیدا کند.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی افزود: کاری که نمایندگان مجلس در تعیین شورای قیمت‌گذاری محصولات اساسی انجام دادند، برای رفع درد ۴۰ ساله کشاورزان بود. قانون امنیت غذایی نیز که در دستور کار مجلس بوده، برای رفع دغدغه‌های کشاورزان است و بسترساز یک تحول در این حوزه به شمار می آید.

ساداتی‌نژاد همچنین از مخالفت مهرداد ویس کرمی تشکر و اظهار کرد: کشاورزی ضامن امنیت غذایی کشور ما است و تأمین امنیت غذایی به عهده دولت‌ها است و این مسئله در قانون  اساسی کشورها و حتی کشور ما نیز آمده است. امنیت غذایی امروز اولویت اول ما بوده و در دولت‌ها هیچ اولویتی بالاتر از اولویت تأمین غذای مردم نیست.

وی با بیان اینکه امروز در دنیا امنیت غذایی ارتقاء پیدا کرده است، گفت: امروز کشورها به دنبال رسیدن به اقتدار غذایی هستند و این اقتدار غذایی همپای اقتدار نظامی، دو مولفه از اقتدار ملی تعریف می‌شود لذا برای رسیدن به اقتدار غذایی در دنیا رقابت وجود دارد.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی تصریح کرد: برای اینکه اقتدار غذایی ایجاد شود، ما به اقتدار کشاورزی نیاز داریم. محصولات کشاورزی تولیدکننده امنیت غذا بوده اما در شرایط فعلی ما در چه جایگاهی قرار داریم.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه ما در وضعیت خوبی در حوزه منابع انسانی و منابع طبیعی به سر می‌بریم به آماری از حوزه کشاورزی اشاره و عنوان کرد: در حال حاضر کشورمان دارای ۸۴ میلیون هکتار مرتع، ۱۴ میلیون هکتار جنگل، ۱۲۰ میلیون واحد دامی، ۳۸ میلیون هکتار اراضی دارای شرایط کشت، ۱۸ میلیون هکتار زمین در حال کشت، دو هزار و ۷۰۰ کیلومتر مرز آبی با ظرفیت فوق العاده شیلاتی است.

وی افزود: همچنین ۱۱.۶ درصد تولید ناخالص داخلی از کشاورزی و ۱۹ درصد تولید ناخالص داخلی ما از بخش کشاورزی و ۱۹ درصد اشتغال کشور نیز از حوزه کشاورزی بوده و ۲۰ درصد صادرات غیر نفتی نیز از همین حوزه نشأت می‌گیرد ضمن اینکه از همین حوزه ۴.۵ میلیون نفر بهره‌بردار در حوزه کشاورزی وجود دارد و ۱۰ هزار محقق و هیأت علمی نیز در کنار جمع کثیری دانش‌آموخته در این حوزه حضور دارند و این ظرفیت حوزه کشاورزی ما است.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه ما در خاورمیانه و جنوب غربی آسیا می‌توانیم دارای اقتدار غذایی باشیم، تأکید کرد: متأسفانه امروز با وجود این ظرفیت‌های بی نظیر اقتدار منطقه را در دست نداریم و باید به جایگاه خودمان در حوزه جنوب غرب آسیا بازگردیم.

ساداتی‌نژاد افزود: برای اقتدار کشاورزی ما به تحول در حوزه کشاورزی نیاز داریم. برنامه‌ای که در دولت سیزدهم برای وزارت جهاد کشاورزی نوشته شده با افق رسیدن به اقتدار غذایی در خاورمیانه نگاشته شده لذا طرح تحول کشاورزی با رویکرد تحولی با استفاده از تمام ظرفیت‌ها تدوین شده است.

وی ادامه داد: در برنامه پیشنهادی ۱۶ چالش بخش کشاورزی شناسایی شده و بر اساس آن و بر مبنای تفکر سیستمی ۲۵ راهبرد ارائه شده است که البته پذیرای نقد همه کارشناسان در این حوزه هستیم.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۴ اصل در این برنامه حاکم است که اصل نخست آن شعار همه با هم که شعار جهاد کشاورزی است، نامگذاری شده، گفت: تلاش داریم با همین شعار شرایط را برای توزیع عادلانه امکانات و توسعه کشاورزی پیش ببریم.

ساداتی نژاد ادامه داد: تحول در کشاورزی مغفول مانده است، باید با جهش تولید مشکلات موجود در این زمینه را رد کنیم، ما در اتاق نخواهیم نشست و همانند زمانی که در کمیسیون به نقاط فعال کشاورزی می‌رفتیم از قطب‌های کشاورزی بازدید خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه اصل دوم «ما می‌توانیم» است، افزود: کشاورزان، سیاست‌گذاران، نخبگان، تشکل‌های صنفی و فعالان بخش کشاورزی با تحول در کشاورزی زمینه‌ساز تحول در سایر بخش‌ها خواهیم بود و اشتغال پایدار را به ارمغان می‌آوریم.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی ادامه داد: «یک بار برای همیشه» سومین اصلی است که برنامه اجرایی کردن آن را داریم، برخی از مشکلات موجود طولانی‌مدت است که در کشور وجود دارد که باید یک بار برای همیشه رفع شود. یکی از این مشکلات مربوط به سند زمین‌های کشاورزی است که با روند کنونی تا ۳۰ سال آینده اراضی کشاورزی صاحب سند نخواهد شد. ما این کار را طی ۴ سال آینده محقق می‌کنیم و تمام زمین‌های کشاورزی دارای سند خواهد شد.

ساداتی نژاد با بیان اینکه مالکیت ۴۰ سال است که درد کشاورزان شده، اضافه کرد: در حال حاضر برخی از کشاورزان با وجود آن که صد هکتار زمین دارند اما برای دریافت وام ناچارند که ۳ ضامن به بانک‌ها معرفی کنند.

وی با بیان اینکه در حوزه کشاورزی هیچ تصمیمی گرفته نمی شود مگر بر مبنای علم، تصریح کرد: ما کشاورزی را اقتصاد می‌دانیم و نگاه غیراقتصادی، غیرتجاری ومعیشتی را قبول نداریم چرا که دلیل عدم وجود سرمایه به این بخش است.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی ادامه داد: کشاورزی مانند اقتصاد دارای صادرات و واردات است و نباید درباره کمبود و بیش بود این حوزه بحث کنیم.

ساداتی نژاد با بیان اینکه با نگاه تجاری و  اقتصادی می‌توان امنیت غذایی مردم را تأمین کرد، ادامه داد: نگاه ما به کشاورزی و دامداری همانند بنگاه تولیدی است نه بنگاه خیریه. این حوزه دارای سود و زیان، قیمت تمام شده و حساب و کتاب است و باید قیمت واقعی آن محاسبه شود نه اینکه قیمت دستوری.

وی با بیان اینکه نباید از جیب کشاورز و دامدار یارانه دهیم، تصریح کرد: باید همانند سایر کشورهای دنیا به بخش کشاورزی یارانه دهیم تا سرمایه‌گذاری از این بخش فرار نکند.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم واسطه‌ها حذف و هزینه مازاد مصرف‌کننده کاهش یابد، گفت: بخش خصوصی و تشکل‌های صنفی باید نقش موثری در تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری داشته باشند.

ساداتی نژاد با اشاره به اینکه بخش کشاورزی، اقتصاد مقاومتی را اجرا کرده در تشریح حوزه‌های فراموش شده آن گفت: روحیه جهادی و عزم جهادی از این وزارتخانه رفته و این امر از زمان ادغام جهاد سازندگی اتفاق افتاده است. با وجود اینکه روستا کانون تولید است اما امروز بیش از ۲۰ دستگاه متولی آن است. روستاها بی‌پناه و سرگردان مانده که باید آنها را مدیریت کنیم.

وی افزود: حال حاضر روستاها در حال تبدیل شدن به شهر هستند که برای کاهش مهاجرت لایحه سازمان جهاد سازندگی مد نظر رئیس جمهور را به مجلس می‌فرستیم.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی کشت دیم را یکی دیگر از ظرفیت‌های مغفول برشمرد و تصریح کرد: دنیا ۷۰ درصد کشاورزی را به صورت دیم و ۳۰ درصد را  آبی انجام می‌دهد، حال آن که در کشور ما برعکس است.

ساداتی نژاد همچنین در حوزه شیلات گفت: این حوزه ظرفیت بسیاری برای اشتغالزایی و تولید ثروت دارد؛ کشور حدود دو هزار و ۷۰۰ کیلومتر مرز آبی دارد که ۵۰ درصد پرورش ماهی در داخل کشور انجام می‌شود. الگوی توسعه ساحل و دریا مانند پرورش میگو در ساحل، ماهی در قفس را فراموش کرده‌ایم که ما برای احیای آن برنامه داریم.

وی با اشاره به برنامه تحولی خود توضیح داد: تفویض اختیارات به استان‌ها، کاهش بروکراسی، حمایت ویژه از تولید از جمله برنامه‌های تحولی است؛ کشاورزی باید به سمت تجاری شدن حرکت کند که کشاورزی قراردادی یکی از راهکارهای تحقق این مهم است.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی اضافه کرد: نباید محصولات کشاورزی روی دست کشاورز بماند، در دنیا بذری کاشته نمی‌شود مگر آن که مشخص باشد که متقاضی آن چه کسی است. در طول ۴ سال آینده این رویه را اجرایی می‌کنیم چرا که کشاورزی قراردادی یک درصد در کشور اجرا می‌شود حال آن که دنیا ۴۰ درصد از این روش استفاده می‌کند.

سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزان را در وزارت جهاد راه اندازی خواهم کرد

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دولت سیزدهم ادامه داد: دومین نکته اینکه زنجیره ارزش و صنایع تبدیلی را در واحدهای تولیدی رونق خواهیم داد تا از کشاورزی قراردادی حمایت شود. کشاورزی را بر مبنای اقلیم توسعه خواهیم داد و در دشت های کشور با توجه به وضعیت آبی، طرح کشاورزی پایدار را در همه دشت ها طراحی خواهیم کرد و مبنای توان اکولوژی هر منطقه در لایحه سنوات برای هر کدام از دشت ها جهت اجرای الگوی کشت، ردیف مستقل ایجاد خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: اجرای الگوی کشت برای کشاورزی تجاری ضروری است، در همه برنامه ها آمده که وزارت جهاد کشاورزی باید اجرای الگوی کشت را عملیاتی کند. در برنامه ششم توسعه نیز به این موضوع اشاره شده است، اما تاکنون اجرا نشده است. ما به جهت علم و تکنیک در کشور مشکلی نداریم، اما در اجرا دچار مشکل بوده ایم. کشاورزان باید بدانند که محصولشان را چه کسی می خرد. اجرای الگوی کشت با کشاورزی قراردادی عملیاتی می شود و با تضمین قیمتی که شما در اختیار جهاد قرار دادید، اجرایی است.

ساداتی نژاد یادآور شد: ۴۰ هزار میلیارد تومان هزینه ضایعات کشاورزی است، ۱۳ میلیارد مترمکعب آب برای این تولید هزینه شده ولی با اجرای کشاورزی تجاری این مسئله به سامان خواهد رسید. موضوع دیگر نبود اطلاعات یکپارچه و سامانه مرجع است. رصدخانه کشاورزی ایران در سال ۱۴۰۱ در وزارت جهاد کشاورزی راه اندازی خواهد شد تا تصمیم بر مبنای داده و اطلاعات باشد. تقویت امنیت غذایی پایدار سرلوحه وزارتخانه خواهد بود. استقرار طرح خودکفایی کالاهای اساسی و قطع وابستگی هسته های تولید، احیای مرغ آرین و تولید دانه های روغنی و کالاهای اساسی در برنامه به طور مفصل ذکر شده است.

این وزیر پیشنهادی حجت الاسلام والمسلمین رئیسی رئیس جمهور سیزدهم، تصریح کرد: در مورد یکپارچه سازی اراضی تلاش خواهیم کرد تا زمین های ما به سمت یکپارچه و اقتصادی شدن برود، درخصوص کشاروزی دانش بنیان ضعف ما نبود علم در حوزه کشاورزی است، کشاورزی باید علمی باشد، لذا تلاش می کنم سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی را با انجام کار مطالعاتی توسط اعضای هیات علمی در کنار کشاورزان قرار دهم. همچنین درخصوص بازار تجارت، اجرای کامل آن را با تمرکز انجام خواهیم داد تا بازار و تجارت در کنار تولید قرار گیرد.

وی ادامه داد: در مورد مدیریت بیمه کشاورزی که درد همه کشاورزان است به سمت راه اندازی مدیریت بحران خواهیم رفت و تلاش خواهیم کرد سقف پوشش و تنوع بیمه کشاورزان را افزایش دهیم. ظرفیت باغبانی کمتر مورد توجه قرار گرفته در حالی که این بخش برای کشور ارزآور است، صنایع تبدیلی نیز کمتر در حوزه باغبانی مورد استفاده قرار گرفته است. توسعه گلخانه ها را به شدت پیگیری خواهیم کرد، همچنین توسعه گیاهان دارویی با ظرفیت بسیاری که دارد و توسعه میوه های گرمسیری به دلیل ظرفیت های موجود پیگیری خواهیم کرد.

ساداتی نژاد یادآور شد: یکی از موضوعات برنامه مبارزه با فساد است، ما از فساد جلوگیری خواهیم کرد. شرکت های تعاونی را به میدان خواهیم آورد و نظارت را مردمی خواهیم کرد. سامانه سوت زنی برای مبارزه با فساد را در وزارت جهاد راه اندازی کرده و تلاش می کنیم با رفع نواقص فساد را ریشه کن کنیم.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دولت سیزدهم با اشاره به ظرفیت شیلات در کشور گفت: از تمام ظرفیت این حوزه استفاده خواهیم کرد. امروزه ۴۰ درصد مرغداری های ما خالی است، نگاه ما به تنظیم بازار باید تغییر کند. باید حداکثر تولید را به کار ببندیم و نه آنکه فقط برای تامین نیاز داخل به آن بپردازیم، لذا در حوزه تامین گوشت قرمز حتما به سمت توسعه خواهیم رفت و درخصوص توسعه شیلات از تمام ظرفیت استفاده خواهیم کرد. در حوزه مدیریت منابع انسانی و تربیت کشاورزان نیز تلاش خواهیم کرد. متوسط سن کشاورزان ما ۵۶ سال است در حالی که میانگین متوسط سن کشاورزان در دنیا ۳۰ سال است، بنابراین ما باید جوانان را به کار کشاورزی تشویق کنیم و امکانپذیر نخواهد بود مگر آنکه کشاورزی دارای جذابیت و علمی باشد تا سرمایه به سمت آن جذب شود.

وی همچنین ادامه داد: در حوزه کارکنان وزارت جهاد کشاورزی و رفاه کارکنان و رسیدگی به وضعیت ایثارگران حتماً براساس قانون اقدام خواهیم کرد. تامین اجتماعی کشاورزان امروز در ایران ۲۵ درصد است در حالی که در دنیا ۸۰ درصد است، لذا با کمک دولت این میزان را ارتقا خواهیم داد. براساس تجارت آب مجازی، محصول آب بر را از خارج کشور باید وارد کرد و براساس کشاورزی فراسرزمینی ، کشت های استراتژیک را در داخل انجام دهیم.

ساداتی نژاد یادآور شد: در حوزه منابع طبیعی که بحث مهمی برای ما است و حفاظت از آب و خاک و صیانت از جنگل ها و مراتع کشور را شامل می شود، در دستور کار قرار خواهم داد و برای آبخیزداری و حفاظت آب و خاک کشور، لایحه جامع آبخیزداری را به مجلس خواهیم فرستاد. تجهیزات اطفای حریق برای حفظ جنگل ها و خاک از موضوعات مهمی است که در دستور کار قرار خواهد گرفت.

این وزیر پیشنهادی کابینه سیزدهم افزود: طرح های توسعه ۵۵۰ هزار هکتاری در استان های خوزستان و ایلام و ۴۶ هزار هکتاری در سیستان و بلوچستان و پروژه گرمسیری را به شکل ویژه در دستور کار قرار خواهم داد، همچنین برای تامین نیازهای اساسی مردم برنامه مشخصی تدوین شده و برای رصد روزانه نیازهای مردم و تقویت امنیت غذایی کشور براساس برنامه های پیش بینی شده اقدام خواهد شد . همچنین توزیع هوشمند اقلام اساسی و نهاده های دامی در دستور کار این دولت خواهد بود.

وی تصریح کرد: از مردم کاشان و آران و بیدگل که دو دوره به فرزند خود اعتماد کردند تشکر می کنم، اگر از نمایندگان رأی اعتماد بگیرم، براساس قواعد مجلس رئیس محترم مجلس کفیل مردم کاشان خواهند بود و نماینده ویژه ای برای این منطقه تعیین خواهند کرد تا مراجعات مردم در دفاتر دو شهرستان و پیگیری مطالبات آنها ادامه داشته باشد و بنده هم از هیچ تلاشی دریغ نخواهم کرد.

ساداتی نژاد تصریح کرد: در حوزه منابع انسانی و ایثارگران، طبق قانون مسائل را پیگیری خواهم کرد. در صورتی که انتخاب شوم به کشاورزان تعهد می دهم دستشان را چون روستازاده هستم می بوسم و تمام تلاشم را برای رفع مشکلات آنها به کار خواهم بست و در کنار آنها خواهم بود و در دفتر خود نخواهم نشست./

Share