در نشست مجمع نمایندگان گیلان با مدیران جهاد کشاورزی مطرح شد:

شورای اقتصاد با نگاه غلط و ظالمانه نرخ چای را تعیین کرد|کمترین سهم کاداستر در کشور مربوط به گیلان است

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس با بیان اینکه شورای اقتصاد با نگاه غلط و ظالمانه خود نرخ هزار و ۸۰۰ تومانی برای خرید چای تعیین می‌کند خاطرنشان کرد: نرخ مذکور بسیار ظالمانه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا منوچهر جمالی در نخستین نشست هم‌اندیشی مجمع نمایندگان گیلان با خانواده جهاد کشاورزی در سالن جلسات جهاد گیلان با تأکید بر توجه این سازمان به شیلات و آبزی‌پروری در رودبار اظهار کرد: در شهرستان رودبار سه سد بهره‌برداری رسیده وجود دارد که دو عدد آن قابلیت آبزی‌پروری دارند.

وی با اشاره به مغفول ماندن دامپزشکی در برخی مناطق رودبار افزود: به دلیل عدم وجود کشتارگاه در رودبار و فاصله دور مراکز کشتارگاهی، مردم مخفیانه و به‌ دور از عوامل بهداشتی اقدام به کشتار دام می‌کنند.

نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی با اعلام مخالفت خود از تخصیص ارز ۴۲۰۰ به چای گفت: نباید سوبسید دولت و یارانه مردم به چای اختصاص پیدا کند.

عضو مجمع نمایندگان گیلان در خانه ملت با انتقاد از تعدد چالش‌های مردمی با منابع طبیعی در رودبار خاطرنشان کرد: دولت و سازمان‌های موازی در جهاد کشاورزی در پرداختن به طرح هادی در روستاها باید نگاه توسعه‌ای داشته باشند.

جمالی با اشاره به اهمیت زیتون در سبد خانوارهای ایرانی و اقتصاد خانوار گفت: لازم است سازمان زیتون در گیلان تشکیل شود تا از این ظرفیت به‌خوبی استفاده شود.

وی با اشاره به عشایر توانمند در تولید گوشت قرمز رودبار افزود: رودبار عشایر قابل‌توجهی دارد که جهاد کشاورزی باید توجهی کافی به آن‌ها داشته باشد.

نماینده مردم رودبار در مجلس دهم با تأکید بر واردات چوب باپوست تصریح کرد: به دلیل ناقل بودن بیماری و فقدان قرنطینه موجود در استان چوب بدون پوست به استان وارد می‌شود که دراین‌بین کارخانه‌های MDF و شرکت‌های صنایع چوب را با مشکل مواجه می‌کند.

کمترین سهم کاداستر در کشور مربوط به گیلان است

جبار کوچکی نژاد با تأکید بر ضرورت توجه به مقوله تحقیقات اظهار کرد: نباید تحقیقات در کشاورزی ازجمله برنج را به گوشه بدانیم.

وی با تأکید بر لزوم توجه و اجرای شهرک گلخانه‌ای در گیلان افزود: گرچه میزان زمین کشاورزی در گیلان محدود است اما شهرک گلخانه‌ای می‌تواند دست زمین‌خواران را کوتاه کند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت اجرای کاداستر گفت: متأسفانه گیلان در زمینه کاداستر کمترین سهم در کل کشور را به خود اختصاص داده است.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با انتقاد از گران تمام شدن هزینه تولید در کشور خاطرنشان کرد: اکنون ۳۰ سال از کاشت درخت در شفارود می‌گذرد اما مردم نمی‌توانند از آن برداشت کنند.

کوچکی نژاد با ابراز گلایه از سو مدیریت در بخش کشاورزی بیان کرد: در حال حاضر اداره کشور با کمتر از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بسته‌شده و یقیناً با این نوع مدیریت به بیش از هزاران میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم.

جهاد کشاورزی گیلان تنها ۱۲درصد از بذر مورد نیاز کشاورزان را تأمین کرده است

محمدصادق حسنی جوریابی عصر امروز در نشست هم‌اندیشی مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: عدم خشک‌شدن برنج در طبیعت همانند گذشته، باعث به‌وجود آمدن برخی بیماری‌ها می‌شود و باید دید که جهاد کشاورزی در این رابطه چه اقداماتی انجام داده است.

رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان با بیان اینکه بذر خوب می‌تواند تا ۱۰ درصد کیفیت محصولات را افزایش دهد گفت: متأسفانه امسال جهاد کشاورزی گیلان تنها ۱۲ درصد از بذر مورد نیاز کشاورزان را تأمین کرده است که این نشان‌دهنده کوتاهی این سازمان در انجام وظایف محوله است.

وی با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی استان گیلان می‌تواند با توزیع بذر مرغوب در رونق تولید ملی نقش داشته باشد تصریح کرد: اگر کشاورز توجیه شود و در زمین خود محصول باکیفیت با نظارت کارشناسان و تهیه بذر مرغوب تولید کند، کشاورزی در استان گیلان رونق می‌گیرد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در رابطه با تبدیل شالیزار به گلخانه خاطرنشان کرد: این کار هیچ توجیه عقلی و اقتصادی ندارد و به‌نظر می‌رسد عده‌ای سودجو قصد دارند با رانت‌خواری و سوء استفاده از موقعیت خود مشکلاتی به‌وجود آورند و ما وظیفه داریم که جلوی این افراد بایستیم.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه باید گزارشی در رابطه با کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی اعلام شود گفت: اگر تحقیقات درست، دقیق و جامع در بخش کشاورزی صورت نگیرد علت ضرر و زیان‌ها مشخص نمی‌شود و در نتیجه هیچ پیشرفتی در این زمینه نمی‌کنیم.

اسدالله عباسی با تأکید بر اینکه باید وظیفه هر شخص و سازمان در رابطه با چگونگی توسعه استان گیلان به‌طور دقیق مشخص شود تصریح کرد: به‌طور مثال اگر در بخش اشتغال مشکل داریم باید میزان کمبود نیروها در هر سازمان مشخص شود و طی یک فراخوانی نسبت به جذب افراد جدید اقدام کنیم.

وی با ابراز اینکه ضروری است میزان مصرف سموم دفع آفات نباتی و نوع سموم وارداتی مشخص شود افزود: نباید اجازه دهیم کشاورزان به‌صورت فله‌ای سم بخرند و استفاده کنند زیرا ممکن است مردم دچار عوارض مختلفی شوند و ضروری است که میزان مصرف کود شیمیایی توسط کشاورزان مشخص شود.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس با بیان اینکه شورای اقتصاد با نگاه غلط و ظالمانه خود نرخ هزار و ۸۰۰ تومانی برای خرید چای تعیین می‌کند خاطرنشان کرد: نرخ مذکور بسیار ظالمانه است و ما وظیفه داریم که نارضایتی خود را در رابطه با وضعیت تأسف‌آور چای به گوش مسئولان برسانیم.

وزارت جهاد کشاورزی در اجرای وظایف خود موفق عمل نکرده است

محمدحسین قربانی اظهار داشت: تولید و واردات به مجموعه وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد اما این وزارتخانه در اجرای وظایف خود در امور مربوطه موفق عمل نکرده است.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس با بیان اینکه محوریت توسعه گیلان، بخش کشاورزی است افزود: مجموعه جهاد کشاورزی در گیلان نتوانست در حوزه‌های مختلف موفق عمل کند، به‌طور مثال مازندران در بحث تجهیز مزارع بسیار موفق‌تر از ما عمل کرد و ما از برنامه‌های تعیین‌شده خود عقب‌تر هستیم.

وی با اشاره به اینکه بهترین راه حفظ زمین‌های زراعی تجهیز آنها است تصریح کرد: تجهیز مزارع باعث مقرون به صرفه شدن زراعت برای کشاورزان می‌شود و در این صورت آنان دیگر به تغییر کاربری اراضی خود فکر نمی‌کنند؛ تجهیز اراضی در استان نیازمند تلاش و همت همه مدیران و مسئولان استانی است.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر هکتارها زمین که می‌توان در آن طیور پرورش داد در اختیار دولت است، در حالی که دولت توان بهره‌برداری از این زمین‌ها را ندارد و اگر این زمین‌ها به بخش خصوصی واگذار شود بسیار مفیدتر خواهد بود.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست اظهار داشت: با توجه به شعار سال و ضرورت رونق تولید در کشور و به‌ویژه استان گیلان وظیفه داریم که بحث تجهیز اراضی را جدی بگیریم تا بتوانیم در پایان سال توسعه کشاورزی در ابعاد مختلف را شاهد باشیم.

ذبیح‌الله نیکفر با بیان اینکه اگر دولت نمی‌تواند وضعیت اقتصادی و اشتغال را بهبود بخشد، حداقل وضعیت موجود را حفظ کند خاطرنشان کرد: به‌طور مثال در بحث چای دولت باید با استخدام ناظران متخصص، قیمت چای را به‌نفع کشاورزان تغییر دهد.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر حدود ۶۰۰ هزار تن برنج وارد کشور می‌شود تصریح کرد: این وضعیت اصلاً به‌نفع کشاورزان کشور نیست و دولت موظف است که محدودیت‌هایی برای واردات برنج در نظر بگیرد تا از برنج داخلی حمایت شود و زحمات کشاورزان نیز هدر نرود.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس با تأکید بر اینکه هدف از تجهیز اراضی آمادگی زمین برای کشت دوم است افزود: باید برای ترویج کشت دوم و همچنین افزایش سطح کشت اراضی اقدامات لازم صورت گیرد، زیرا این کار در نهایت به اقتصاد روستاییان کمک شایانی می‌کند.

Share