اولین خروجی‌های جدی از کابینه رئیسی؛

تعیین تکلیف برای معاون اولی | وزرای احتمالی کشور، خارجه، نفت و دفاع چه کسانی هستند؟

پس از انتخاب سید «ابراهیم رئیسی» به عنوان رئیس جمهور منتخب، با برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف تا اواسط ماه آینده انتقال قدرت به طور رسمی صورت خواهد گرفت و او دولت سیزدهم را تشکیل خواهد داد؛ موضوعی که اولویت آن انتخاب همکاران رئیسی و تشکیل کابینه خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از «تابناک»، بلافاصله بعد از انتخابات ریاست جمهوری رایزنی ها برای انتخاب همکاران سید ابراهیم رئیسی در دولت سیزدهم توسط او و تیمش آغاز شد. مطابق با شعاری که رئیس جمهور منتخب داده او قصد دارد یک «دولت قوی» برای ساختن یک «ایران قوی» از سال ۱۴۰۰ به بعد تشکیل بدهد همین موضوع باعث خواهد شد که انتخاب های او با حساسیت ویژه ای صورت بگیرد.

رهبرانقلاب در دیدار اخیر با نمایندگان مجلس آنها را از لابی کردن برای پذیرش پست وزارت و مسئولیت اجرایی منع کرده اند، همین موضوع فشارها را بر رئیس جمهور منتخب خواهد کاست و به او اجازه می دهد که با فراغ بال بیشتری انتخاب هایش را انجام دهد. همچنین بر اساس شنیده ها سید «ابراهیم رئیسی» قصد ندارد از وزیران دولت احمدی نژاد در جایگاه وزارت بهره ببرد و هیچگونه دیداری هم با نمایندگان اداوار مجلس نخواهد داشت.

تاکنون شنیده شده که نام برخی چهره ها برای پذیرش مسئولیت در دولت سیزدهم نهایی شده و رایزنی ها برای پذیرش برخی دیگر از مسئولیت ها ادامه دارد. شنیده شده که کار «محمد مخبر دزفولی» بعنوان معاون اول دولت سید «ابراهیم رئیسی» قطعی شده و سید «صولت مرتضوی» نیز به عنوان وزیر پیشنهادی کشور معرفی خواهد شد .

پس از مطرح شدن نام «فرهاد رهبر» رییس پیشین دانشگاه آزاد برای پذیرش مسئولیت های متعدد دردولت سیزدهم گفته می شود که تصدی وزارت اقتصاد توسط او نهایی شده و بعد از رایزنی های یک هفته ای با «عزت‌الله ضرغامی» به نظر می‌رسد که حضور رئیس اسبق رسانه ملی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قطعی باشد.

شنیده‌ ها از دیگر چهره‌هایی که رایزنی‌ ها با آنها انجام شده و نتیجه‌ بخش بوده مربوط به رئیس دیوان محاسبات است. گفته می‌شود که «مهرداد بذرپاش» قرار است به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس معرفی شود. نام «عیسی زارع‌پور» رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه نیز در کنار «مهدی اخوان بهابادی» برای وزارت ارتباطات مطرح شده و به نظر می رسد او گزینه جدی تری نسبت به اخوان باشد.

در مورد وزارت خارجه حرف و حدیث‌های بسیاری مطرح است. تا اینجا جدی‌ترین گزینه، «علی باقری کنی» است. در کنار باقری کنی نام سید «علی حسینی تاش» نیز مطرح است. همچنین گفته می شود امیر دریادار «حبیب الله سیاری» رئیس ستاد و معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران عنوان کرده که در صورت صدور اذن رهبرانقلاب مسئولیت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را در دولت سید ابراهیم رئیسی خواهد پذیرفت.

گفته شده که رایزنی‌ها با «مهدی منصوری» و «عبدالله ارجاعی شیرازی» به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و امور جوانان، «مهدی دوستی» به عنوان وزیر نفت، «محسن اسماعیلی» عضو سابق حقوقدان شورای نگهبان برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سید «رضا فاطمی امین» برای وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال انجام و احتمال حضور این افراد در دولت سیزدهم بالاست.

درصورت عدم موافقت رهبری با حضور سید «مرتضی بختیاری» در دولت، او ریاست دفتر رئیس جمهور دوره سیزدهم را عهده دار خواهد شد، اما اگر به هر دلیلی او نتواند این مسئولیت را بر عهده بگیرد، خبرهایی از حضور «علی علی‌عسگری» در دولت به گوش می‌رسد. گفته می‌شود که او قرار است به عنوان رییس دفتر رییس‌جمهوری حضور داشته ‌باشد. البته از «محمد حسین صفارهرندی» از اعضای سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام هم نام برده شده که البته حضورش چندان محتمل نیست.

در راستای تکمیل ساکنان نهاد ریاست‌جمهوری شنیده می‌شود که «غلامحسین اسماعیلی» نیز ساکن جدید ساختمان کوثر نهاد ریاست‌جمهوری است و احتمالا به عنوان سخنگوی دولت کارش را بعد از سال ها ایفای نقش در قوه قضائیه، اینبار در قوه مجریه دنبال خواهد کرد.

همچنین از «رستم قاسمی» وزیر نفت دولت دهم به عنوان معاون اجرایی دولت سیزدهم نام برده می شود. «کاوه اشتهاردی» هم احتمالا معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهور خواهد بود؛ اگرچه برای معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد نیز نام او مطرح است.

Share