عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خبر داد:

انفصال از خدمات دولتی ضمانت اجرایی طرح جهش تولید مسکن | توقف برداشت از معادن کوهی رودبار

گودرزوند چگینی با بیان اینکه طرح جهش تولید مسکن در شورای نگهبان تأیید شد گفت: در این طرح که مکانیزم‌هایی هم برای آن پیش‌بینی شده قرار است در عرض چهار سال ۴ میلیون مسکن در کشور ساخته شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مهرداد گودرزوند چگینی در برنامه گفتگوی خبری با اعلام خبر تایید طرح جهش تولید مسکن در شورای نگهبان اظهار داشت: در این طرح چهار مکانیزم تامین منابع مالی، تامین مصالح، تامین خدمات ساختمانی و تامین زمین پیش‌بینی شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه در این طرح به طور متوسط آماده‌سازی و عرضه چهار میلیون مسکن در عرض چهار سال برنامه‌ریزی شده است، عنوان کرد: در بحث تامین منابع مالی طرح هم صندوق ملی مسکن را پیش‌بینی کردیم که بخشی از آن از طریق مالیات‌های مرتبط با حوزه مسکن، مستغلات، خرید و فروش آن تامین می‌شود.

گودرزوند چگینی استفاده از ظرفیت خیران و بودجه‌های سنواتی هرساله اختصاصی به حوزه مسکن را از دیگر منابعی که اعتبارات لازم از آن طریق به طرح ملی مسکن تزریق می‌شود، خواند و افزود: همچنین وزارت راه و شهرسازی هم در راستای این طرح مکلف شده از طریق خود سازمان مسکن و شهرسازی و سازمان جنگل‌ها و مراتع زمین مورد نیاز را فراهم کند.

وی با بیان اینکه در طرح ملی مسکن برای کسانی که همکاری لازم را نداشته باشند دو تا شش ماه انفصال از خدمات دولتی به عنوان ضمانت اجرایی در نظر گرفته شده است اضافه کرد: یقینا نظارت مجلس هم از طریق ماده آخر طرح ملی مسکن انجام می‌شود و در همین راستا کمیسیون عمران جهت انجام این کار انتخاب شده است.

نماینده مردم شهرستان رودبار در مجلس افزایش نقدینگی وعدم کنترل قیمت‌ها را از جمله عواملی که باعث آشفتگی بازار شده است اعلام کرد و گفت: ما برای تامین کالاهای اساسی هشت میلیارد دلار ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی در نظر گرفتیم، بنابراین کالا نباید گران شود که این نشان می‌دهد به علت فعالیت مخرب واسطه‌ها قیمت‌ها چند برابر می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه آغاز برداشت زیتون در شهرستان رودبار را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: در شهرستان رودبار تقریبا ۹ هزار و ۲۵۳ هکتار باغات زیتون داریم و سال گذشته حدود ۱۸ هزار تن محصول از آن برداشت شد اما امسال به علت کمبود آب، خشکسالی وعدم صدور مجوز آب در شهرستان رودبار پیش‌بینی‌ها می‌شود بین ۱۲ تا ۱۴ هزار تن زیتون برداشت است.

گودرزوند چگینی با بیان اینکه ۵۷ درصد باغات زیتون شهرستان رودبار صنعتی و ۴۳ درصد سنتی است و به آب زیادی نیاز دارد اذعان کرد: با توجه به مشکلات و موانعی که در مسیر تامین منابع آب وجود دارد باید زیتون کاری مدرن و صنعتی را افزایش دهیم زیرا آمارها نشان می‌دهد میزان برداشت و تولید محصول باغات مدرن بسیار بیشتر است.

وی با تاکید بر اینکه در لوشان ۵۰۰ خانوار با مشکل شدید تامین آب شرب مواجه‌اند اظهار داشت: متاسفانه به خط انتقال آب در شهرستان رودبار و مناطق مختلف آن در سال‌های اخیر هیچ رسیدگی نشده است از طرفی بهسازی چاه‌ها هم اتفاق نیافتاد و امروز که با کم‌آبی و قطعی مکرر برق مواجه شدیم مشخص شد بسیاری از چاه‌های ما حتی ژنراتور ندارد.

نماینده مردم شهرستان رودبار در مجلس از برنامه‌ریزی برای اصلاح خط انتقال آب رودبار و منجیل و بازسازی چاه‌ها و ساخت مخازن خبر داد و ابراز داشت: تاکید من این است که حتما این کار باید در ۶ ماه دوم امسال انجام شود، زیرا اگر عملیاتی نشود سال آینده هم با مشکل تامین آب روبه‌رو خواهیم شد از طرفی با پیگیری‌هایی که شد منابع مالی این طرح‌ها هم تامین شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه سد دیورش هم‌اینک به بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است، تصریح کرد: تغییر خط انتقال آب به ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد از سویی بازسازی چاه‌ها، خرید دستگاه‌های ژنراتور و ساخت چند مخزن برای شهرستان از جمله وعده‌هایی است که مسئولان ذیربط به من داده‌اند و باید محقق شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه در یک سال گذشته هیچ مجوزی برای معادن کوهی در شهرستان رودبار صادر نشده است، خاطرنشان کرد: معتقدم تا زمانی که پیوست‌های انسانی، فرهنگی و زیست محیطی در معادن وجود نداشته باشد نباید برداشتی انجام شود و باید در کنار برداشت، کار منابع طبیعی و زیست محیطی در منطقه انجام گیرد.

Share