در دیدار جمعی از نمایندگان مردم گیلان در مجلس شورای اسلامی با آیت‌الله رمضانی

نرخ بیکاری در رودبار به ۳۰ درصد رسید/چندگانگی تصمیم‌گیری مانع توسعه روستاها شده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه روستاهای گیلان بدون متولی است، اظهار کرد: هر کدام از روستاها به عبارتی چند کدخدا دارد و سازمان‌های جهاد کشاورزی، بنیاد مسکن، وزارت کشور، فرمانداری، بخشداری، دهیاری و … تصمیم‌گیرنده هستند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، مهرداد لاهوتی در دیدار جمعی از نمایندگان مردم گیلان در مجلس شورای اسلامی با آیت‌الله رضا رمضانی عضو مجلس خبرگان رهبری با تسلیت ایام سوگواری امام حسین(ع) اظهار کرد: مسیر توسعه استان در بخش‌های کشاورزی، صنعت و گردشگری در حوزه اقتصادی تبیین شده است.

lahooti_2016-06-10_21-08-01وی به محروم شدن گیلان از صنعت در برنامه‌های اول و دوم توسعه کشور اشاره کرد و افزود: در برنامه‌های مذکور سرمایه‌گذاری در بخش صنعت به استان‌های دیگر انتقال داده شد و از سرمایه‌گذاری صنعتی محروم شدیم.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشاورزی گیلان در سال‌های گذشته به‌شدت آسیب دیده است، تصریح کرد: به محصولات راهبردی چای، برنج، ابریشم و زیتون آسیب جدی وارد شده است.

لاهوتی از تلاش نمایندگان استان‌های گیلان و مازندران در راستای جلوگیری از واردات بی‌رویه برنج در سال جاری خبر داد و بیان کرد: سالانه ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن برنج مصرفی کشور است و ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن در داخل تولید می‌شود.

وی، نیاز کشور به واردات برنج را سالانه ۴۰۰ هزار تن عنوان کرد و گفت: از وزیر جهاد کشاورزی خواستیم به واردات بی‌رویه برنج پایان دهد.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان با اشاره به اینکه وضعیت چای اکنون نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده است، خاطرنشان کرد: چای داخلی با استقبال مصرف‌کنندگان مواجه شده است.

لاهوتی به تولید سالانه یک‌هزار و ۱۰۰ تن پیله ابریشم در سال‌های گذشته در گیلان اشاره کرد و یادآور شد: مدت دو سال است کشاورزان پیله تولیدی را با نرخ آزاد و بیشتر از نرخ قیمت تضمینی به‌فروش می‌رسانند و وضعیت روبه بهبود است.

وی با بیان اینکه مشکلاتی در بخش صنعت به دلیل عقب‌ماندگی گیلان از گذشته وجود دارد، اظهار کرد: آینده خوبی برای صنعت گردشگری استان متصور هستم.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی به وضعیت آزادراه قزوین ـ رشت اشاره کرد و افزود: پیگیر اتمام باقی‌مانده آزادراه مذکور هستیم.

لاهوتی با اشاره به پیگیری نمایندگان مردم گیلان در مجلس شورای اسلامی در راستای اتمام پروژه راه‌آهن قزوین ـ رشت، بیان کرد: تا پایان امسال پروژه مذکور به اتمام نمی‌رسد و در بدبینانه‌ترین حالت اواسط سال آینده افتتاح می‌شود.

وی بر توسعه فرودگاه سردار جنگل رشت تأکید کرد و گفت: اجرای سدهای پلرود و شفارود و همچنین احداث سدهای لاستیکی از اقدام‌های خوب دولت در گیلان است.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان با بیان اینکه محمدعلی نجفی استاندار همراهی خوبی با نمایندگان دارد، تصریح کرد: امسال دولت به‌ویژه مسؤولان اجرایی گیلان با توجه به محدودیت‌های مالی با تنگنای اقتصادی مواجه هستند.

چندگانگی تصمیم‌گیری مانع توسعه روستاها شده است

غلامعلی جعفرزاده در دیدار با نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با تسلیت ایام سوگواری شهادت امام حسین(ع) اظهار کرد: تعدادی اقدام بزرگ توسط نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است.

jafarzade_1496وی به مشکل راه‌های دسترسی در داخل استان اشاره کرد و افزود: توسعه گردشگری نیازمند ایجاد راه‌های دسترسی به مناطق مختلف در گیلان است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اتمام باقی‌مانده آزادراه قزوین ـ رشت در دستور کار مجمع نمایندگان گیلان است، تصریح کرد: در ایام تعطیل مسافران بیش از ۱۰ ساعت در ترافیک آزادراه قزوین ـ رشت گرفتار می‌شوند.

جعفرزاده به وضعیت راه‌آهن گیلان اشاره کرد و گفت: راه‌آهن قزوین ـ رشت تنها مطالبه نمایندگان مردم گیلان در مجلس شورای اسلامی نبوده بلکه اتصال کریدور شمال ـ جنوب و داشتن توجیه اقتصادی از اهداف احداث راه‌آهن در استان است.

وی با تأکید بر اتصال راه‌آهن قزوین ـ رشت به انزلی و آستارا، بیان کرد: نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی پیگیر موضوع مذکور هستند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، آب را از جمله برنامه‌های در حال پیگیری توسط نمایندگان گیلان در مجلس دانست و خاطرنشان کرد: سالانه یک‌هزار و ۳۰۰ میلی‌متر بارندگی در استان داریم و این حجم از آب وارد دریا می‌شود.

جعفرزاده به عملیات اجرایی سدهای پلرود و شفارود در گیلان اشاره کرد و یادآور شد: عملیات اجرایی سد پلرود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با اشاره به اینکه ۱۱ رودخانه اصلی در گیلان داریم، اظهار کرد: احداث چهار سد لاستیکی را در برنامه داریم و تلاش‌ها برای احداث هفت سد لاستیکی دیگر در حال انجام است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی بر حفظ آب‌بندان‌ها در گیلان تأکید کرد و افزود: آب‌بندان‌های استان به بهانه‌های مختلف در حال تصرف است.

جعفرزاده، احداث سایت نفتی در رودسر را از مطالبات مردم گیلان خواند و بیان کرد: صددرصد نفت تولیدی در جمهوری آذربایجان از دریای خزر تامین می‌شود اما حتی یک درصد از نفت ایران از این دریا تامین نمی‌شود.

وی با بیان اینکه شهرستان رشت تا پایان امسال شهرستان سبز اعلام می‌شود، تصریح کرد: گازرسانی به ۳۰۱ روستای رشت به اتمام می‌رسد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی به عقب‌ماندگی گیلان در حوزه آب روستایی اشاره کرد و گفت: در روستاها فاضلاب نداریم و بالا بودن آب‌های سطحی در کنار چاه‌ها بیماری‌های بسیار قابل توجهی را انتقال می‌دهد.

جعفرزاده با اشاره به توانمندی استان در تولید برق، خاطرنشان کرد: برق گیلان به استان‌های همجوار و کشورهای همسایه صادر می‌شود اما در داخل به‌شدت ضعف شبکه برق داریم و روستائیان از این وضعیت اظهار نارضایتی می‌کنند.

وی به وجود مشکل راه‌های دسترسی روستایی در گیلان اشاره کرد و یادآور شد: نهضت آسفالت راه‌های روستایی در استان آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتر از راه‌های روستایی گیلان آسفالت شود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه روستاهای گیلان بدون متولی است، اظهار کرد: هر کدام از روستاها به عبارتی چند کدخدا دارد و سازمان‌های جهاد کشاورزی، بنیاد مسکن، وزارت کشور، فرمانداری، بخشداری، دهیاری و … تصمیم‌گیرنده هستند.

جعفرزاده، چندگانگی تصمیم‌گیری را مانع از توسعه روستاها دانست و بیان کرد: انجام امور در روستاها متولی مشخصی ندارد و از طرفی اگر بخواهد کاری انجام شود تعداد صاحبان آن بسیار است.

*کاهش جمعیت روستایی کشور در ۳ سال گذشته

وی از کاهش جمعیت روستایی از ۳۵ درصد به ۲۷ درصد در مدت سه سال گذشته در کشور خبر داد و تصریح کرد: ۷۳ درصد از جمعیت کشور شهری شده است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: اگر برای توسعه و عمران در روستاها فکری نشود مردم از این مناطق به طرف شهرها مهاجرت می‌کنند.

جعفرزاده با اشاره به اینکه گیلان پس از تهران و البرز سومین استان دارای جمعیت متراکم است، گفت: با توجه به اینکه مشکل آب در مناطق جنوبی کشور وجود دارد پیش‌بینی می‌شود در مدت ۱۰ سال آینده مهاجرت قابل توجهی به شمال کشور به‌ویژه گیلان داشته باشیم و باید برای این موضوع تدبیر شود.

دعواهای سیاسی موجب دوری از اهداف چشم‌انداز ۱۴۰۴ می‌شود

حجت‌الاسلام مهدی افتخاری اظهار کرد: رهنمودهای مقام معظم رهبری در اجرای معماری اسلامی در شهرها را در مجلس شورای اسلامی پیگیری می‌کنیم.

eftekhari_2016-10-06_12-00-16وی به وضعیت معماری ساختمان‌های مجاور میدان مصلای رشت اشاره کرد و افزود: معماری ساختمان‌های مذکور سنخیتی با معماری اسلامی ندارد.

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گیلان دارای جایگاه بسیار رفیعی در تربیت عالمان دینی است، تصریح کرد: مردم گیلان را ولایتمدار و عاطفی می‌دانیم.

افتخاری با انتقاد از وضعیت فرهنگی گیلان، بیان کرد: تمام نقاط استان در مقوله فرهنگی با مشکل مواجه است.

وی، خواستار افزایش سفر نمایندگان مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری به شهرستان‌ها شد و تصریح کرد: امر مذکور در ترویج فرهنگ ولایتمداری تاثیرگذار است.

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی در ادامه بیکاری نسل جوان را معضل بسیار مهم در گیلان عنوان کرد و گفت: سال‌های گذشته صنایع را به عمد در استان تعطیل کردند.

افتخاری خاطرنشان کرد: تمام گروه‌های سیاسی وفادار با نظام و ولایت فقیه هستند.

وی به ۹ سال زمان باقی‌مانده برای رسیدن به افق ۱۴۰۴ اشاره کرد و یادآور شد: رسیدن به اهداف افق چشم‌انداز نیازمند تلاش تمام مسؤولان است.

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی در پایان متذکر شد: نگران هستیم عواهای زرگری سیاسی ما را از رسیدن به اهداف چشم‌انداز ۱۴۰۴ دور کند.

نرخ بیکاری در رودبار به ۳۰ درصد رسید

منوچهر جمالی با اشاره به اینکه صنعت، کشاورزی و گردشگری از موضوع‌های مهم در استان است اظهار کرد: اجازه احداث واحدهای صنعتی جدید به دلیل مسائل زیست‌محیطی در تهران داده نمی‌شود و سرمایه‌گذاران برای ایجاد واحدها به گیلان به‌ویژه شهرک صنعتی لوشان در رودبار مراجعه می‌کنند.

jamalio_2016-06-10_21-12-02وی به نبود زمین کافی برای احداث واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی لوشان اشاره کرد و افزود: نیاز است زمین‌های اطراف به شهرک مذکور الحاق شود.

نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معدن سنگ‌رود و … در این شهرستان تعطیل شده است، تصریح کرد: درصد بیکاری در رودبار به ۳۰ درصد رسیده و شغل‌های ثابت از بین رفته است.

جمالی، خواستار احیای واحدهای تولیدی در رودبار شد و بیان کرد: احداث پتروشیمی از مصوبات دولت گذشته محسوب می‌شود و در سفر رئیس جمهور به گیلان به اجرای آن تأکید شده است.

وی به ورود سه سرمایه‌گذار برای احداث پتروشیمی در رودبار اشاره کرد و گفت: مذاکره با سرمایه‌گذاران مذکور در حال انجام است اما هنوز به نتیجه نهایی نرسیدیم.

نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود سد سفیدرود در این شهرستان، خاطرنشان کرد: بخش بسیاری از آب کشاورزی گیلان از سد مذکور تامین می‌شود اما کشاورزان رودباری در فصل کشت با کمبود آب مواجه هستند.

جمالی به تامین آب شرب شهر رشت و مناطق دیگر گیلان از سد شهر بیجار اشاره کرد و یادآور شد: سد مذکور از بهترین آب شرب برخوردار است.

*رودبار مرکز فروش زیتون کشور

وی در ادامه با بیان اینکه رودبار مرکز فروش زیتون در کشور است، اظهار کرد: بیشتر زیتون‌های تولیدی در کشور در رودبار به‌فروش می‌رسد و در نقاط دیگر بازار مهمی در این زمینه نداریم.

نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی به دیدگاه جهاد کشاورزی در مورد دفتر زیتون به جای سازمان یا اداره کل زیتون اشاره کرد و افزود: می‌خواهند دفتر مذکور را به گروه زیتون تبدیل کنند و این امر افت ظرفیتی برای زیتون در کشور است و می‌تواند به رودبار آسیب برساند.

جمالی، رتبه ایران در بخش زیتون را بالا خواند و بیان کرد: دانشمندان ایرانی در زمینه زیتون در دنیا حرفی برای گفتن دارند و نیاز است به این امر پرداخته شود.

وی با بیان اینکه در بخش سلامت و محیط زیست گیلان غفلت شده است، تصریح کرد: در بخش دفن زباله و پسماند در شهر رشت با معضل مواجه هستیم.

نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی به وضعیت دفع فاضلاب خانگی و صنعتی در رشت اشاره کرد و گفت: در آینده در لندفیل سراوان با آسیب‌پذیری مواجه می‌شویم.

جمالی با اشاره به اینکه در مورد کارخانه کمپوست یا زباله‌سوز نتوانستیم ساماندهی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: احداث زباله‌سوز نیاز به هماهنگی دارد و این امر برای شهر رشت بسیار مهم است.

وی، شهر رشت را متعلق به تمام مردم گیلان خواند و یادآور شد: جمعیت شبانه‌ ثابتی داریم که در شهر رشت زندگی می‌کنند اما در روز زندگی بسیاری از افراد در شهرستان‌های مختلف در این شهر است.

نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی همچنین به افق سال ۱۴۰۴ کشور اشاره کرد و گفت: همسایگان در حال سبقت از ما هستند و با توجه به توانمندی‌های بسیار در داخل کشور باید تلاش بیشتری داشته باشیم.

tel final1

Share