۲۰ هزار میلیارد تومان برای محرومیت‌زدایی استان‌ها در نظر گرفته شد

دفاع گودرزوند از نحوه تصویب جداول بودجه؛ به نظر من یک بحث سیاسی است

گودرزوند چگینی ضمن انتقاد از حرف و حدیث‌هایی که درباره تغییرات جداول بودجه توسط هیئت رئیسه مجلس مطرح می‌شود گفت: در لایحه بودجه امسال معادل ۲۰ هزار میلیارد تومان برای محرومیت‌زدایی استان‌های کشور در نظر گرفته شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، «مهرداد گودرزوند چگینی» در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری اظهار داشت: در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ معادل ۲۰ هزار میلیارد تومان برای محرومیت‌زدایی استان‌های کشور در نظر گرفته شد و تلاش می‌کنیم از این بابت سهم خوبی هم به گیلان برسد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در پاسخ به این پرسش که دیدگاه وی درباره تغییراتی که در جداول بودجه و بعد از تصوب آن انجام شده چیست و به عقیده وی مهم‌ترین عمده اصلاحات بودجه چه مواردی است عنوان کرد: بنده خیلی با این سؤال موافق نیستم و تصور می‌کنم چنین پرسش‌هایی با رویکرد سیاسی مطرح می‌شود.

گودرزوند چگینی با بیان اینکه لایحه دولت در کمیسیون برنامه و بودجه و دوبار هم در کمیسیون تلفیق مجلس بررسی شد تصریح کرد: جداول لایحه بودجه ۱۴۰۰ در ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ به رأی گذاشته شد و تمام اعضا هم رأی دادند از طرفی عموما تبصره‌ها در مجلس بررسی می‌شود و جداول لایحه که در کمیسیون تلفیق بررسی شده بود در اختیار هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق قرار می‌گیرد.

نماینده مردم رودبار در مجلس با تاکید بر اینکه معمولا در جداول برای آنکه به تراز برسد و در پاسخ به تغییرات اعمالی شورای نگهبان درصد بسیار کمی تغییرات صورت می‌گیرد اذعان کرد: این تغییرات آنقدر نیست که بودجه را تحت تأثیر قرار داده و یا سهم استان‌ها را عوض کند بنابراین این بحث به نظر من یک بحث سیاسی است و من خیلی به آن معتقد نیستم.

وی با اشاره به اینکه همان زمانی که به جداول بودجه رأی داده شد جداول در اختیار هیئت رئیسه قرار گرفت و مجلس به هیئت رئیسه به نوعی اختیار داد افزود: جداول در صحن مجلس مطرح نشد و تاکنون هیچ سالی هم نبوده که مطرح شود و اگر روند بررسی لایحه را در سنوات گذشته مرور کنیم، می‌بینیم که هیچ وقت جداول بودجه به صحن مجلس نیامده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اضافه کرد: بحثی که در حال حاضر در برخی خبرگزاری‌ها و در صحبت‌هایی که برخی همکارانم به آن دامن می‌زنند، مشاهده می‌کنم رئیس مجلس را متهم می‌کنند و یا هیئت رئیسه و کمیسیون تلفیق را در حالی‌که اصلا این بحث‌ها مطرح نیست و طبق سنوات گذشته جداول در کمیسیون و هیئت رئیسه دیده می‌شد و نمایندگان هم می‌توانستند آن را ببینند.

گودرزوند چگینی در مورد عدد تغییر یافته در جداول بودجه هم مواردی بیان داشت و با تاکید بر اینکه این عدد آن‌چنان قابل ملاحظه نبود که مطرح شود افزود: جداول امسال در مجلس به گونه‌ای طراحی شده که ۲۰ هزار میلیارد تومان برای محرومیت‌زدایی استان‌های کشور در نظر گرفته شده و این رقم هم عدد بسیار خوبی است.

نماینده مردم رودبار در مجلس بحث جمعیت را از دغدغه‌های مقام معظم رهبری خواند و با بیان اینکه مجلس در این مورد هم برنامه‌هایی دارد عنوان کرد: پرداخت تسهیلات برای فرزندآوری، تسهیلات برای زوج‌های جوان و تسهیلات برای فرزند سوم از جمله حمایت‌هایی بوده که مجلس در خلال تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۰ به آن اهتمام ورزید.

وی طرح جمعیت و جوانی مجلس را مورد اشاره قرار داد و با اشاره به اینکه کلیات این طرح مطرح شده و مورد بررسی است تصریح کرد: در طرح جمعیت و جوانی و حمایت از خانواده به نوعی همه وزارتخانه‌ها مکلف می‌شوند از بدو تولد تا زمانی که فرد در قید حیات است وی را مورد حمایت قرار دهند تا بحث جوان‌سازی در کشور اتفاق بیافتد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس امنیت غذایی و کشاورزی، خروج از وابستگی‌ها و استقلال را در تمام کشورها موضوعی مهم و خطر قرمز آن‌ها دانست و اظهار داشت: مجلس اصلاح ساختار جهاد کشاورزی را هم در بحث تجارت کشاورزی و هم در حوزه تقویت بیمه و سرمایه‌گذاری به عنوان یکی از محورهای کار خود قرار داده است.

گودرزوند چگینی با بیان اینکه آفت ملخ زیتون به علت آنکه آمادگی برای نحوه برخورد با آن وجود نداشته تمام شهرستان رودبار را به هم ریخته است تصریح کرد: در حال حاضر کلیات طرحی که کمیسیون کشاورزی برای حمایت جدی و جامع از کشاورزی داشته، تصویب شده است و امیدواریم با این طرح بتوانیم به کشاورزان کشور کمک کنیم.

نماینده مردم رودبار در مجلس توسعه باغات و ریشه‌کنی آفت مگس زیتون، ایجاد سازمان زیتون کشور، صادرات و راه‌اندازی بازار بورس این محصول را از جمله وعده‌هایی که تاکنون داده شده است اعلام کرد و گفت: اظهاراتی مانند ایجاد بورس زیتون و نظایر آن صحبت‌هایی بوده که روی کاغذ انجام شده اما هیچ وقت اتفاق نیفتاده است.

وی با بیان اینکه هیچ علاقه‌ای به ایراد صحبت‌های شعاری ندارد و تاکنون هم شعاری سخن نگفته است اظهار داشت: بحث بورس زیتون را مورد پیگیری قرار دادم البته این طرح یک طرح اولیه است و نیازمند مشارکت و همکاری وزارت جهاد کشاورزی و تمام دستگاه‌های مرتبط است و این‌ها باید در شهرستان رودبار اتفاق بیافتد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس روند ساخت سد دیورش را نیز مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: ساخت این سد از سال ۹۳ آغاز شد و قرار بود در سال ۹۵ افتتاح شود اما در پیگیری‌هایی که از هفت خرداد ۹۹ و همزمان با ورودم به مجلس انجام دادم، پروژه سد دیورش تنها ۲۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و به دلایل مختلف از جمله نداشتن ردیف بودجه ملی کار تقریبا تعطیل بود.

گودرزوند چگینی با بیان اینکه با پیگیری‌های وی سازمان برنامه و بودجه، وزیر نیرو، آب منطقه‌ای و استاندار گیلان حمایت‌های خوبی را از پروژه سد دیورش به عمل آوردند خاطرنشان کرد: آب مورد نیاز ۵ شهر و ۲۸ روستا با سد دیورش تامین می‌شود و امسال در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس موفق شدیم برای این سد ردیف بودجه ملی بگیریم.

Share