پرویز محمدنژاد: مدیریت فضای مجازی باید عالمانه و کامل باشد

کمیسیون های فنی و تخصصی در طراحی طرح صیانت دخیل نبوده اند

نماینده لنگرود با بیان اینکه مدیریت فضای مجازی باید عالمانه و کامل باشد که در طرح فعلی دیده نمی شود، افزود: نباید با عجله و سرعت چنین مباحثی را مطرح کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، پرویز محمدنژاد در گفتگو با دیارمیرزا در رابطه با بیان اینکه طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی به طور ذاتی نمی‌تواند طرح بدی باشد اما در ۳۷ ماده آن اشکالاتی دیده میشود، افزود: اگر عجولانه اجرایی شود این طرح به کسب و کار افرادی که از فضای مجازی طی سالهای اخیر استفاده میکنند حمله کرده و خللی ایجاد می کند.

نماینده لنگرود در مجلس با بیان اینکه با یک پدیده ای که سالها روند طبیعی خود را طی میکند به یکباره و با اعمال اصل ۸۵ نمیتوان مقابله کرد، افزود: در غیر این صورت هزینه های زیاد اجتماعی و مالی در حوزه کسب و کار متوجه کشور خواهد شد.

وی افزود: این طرح با تشکیل کمیسیونی ویژه و با عضویت نمایندگانی از هشت کمیسیون بررسی می شود و نظرا شورای عالی فضای مجازی نیز کسب خواهد شد.

محمدنژاد با بیان اینکه مردم مطمئن باشند همه خواسته ها و نیازهای آنها باید در این طرح برآورده شود، گفت: اغلب کشورهای پیشرفته دنیا از جمله آمریکا برای مدیریت این فضا ۲۷۰ قانون دارند اما ایران حتی یک مورد قانون هم ندارد و سهم ما از این فضا مشخص نیست.

نماینده لنگرود با بیان اینکه مدیریت فضای مجازی باید عالمانه و کامل باشد که در طرح فعلی دیده نمی شود، افزود: نباید با عجله و سرعت چنین مباحثی را مطرح کرد.

وی افزود: این طرح در ابتدا به صورت ۲۰ ماده ای و بعدها به صورت ۵۰ ماده ای مطرح شد که هر دوبار به دلیل اشکالات زیاد برگشت خورد و امروز نیز طرح ۳۷ ماده ای دارای اشکالات زیادی است.

محمدنژاد گفت: طرح ۳۷ ماده ای صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی بر پایه نقش ایران و حاکمیت بخشی از فضای مجازی برمبنای منویات رهبری و مدیریت فضای مجازی طرح شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه پدافند غیرعامل نیز باید تدابیری اندیشیده شود، گفت: اگر تحت هر شرایطی گوگل بخواهد فضای مجازی را تحریم کند تمامی کسب و کارهای مجازی به یک باره از بین خواهد رفت و ما باید طرحی جایگزین داشته باشیم.

نماینده لنگرود با تاکید بر رفع تبعیض پلتفرم های داخلی و خارجی گفت: نقش ۵۰۰ هزار دانش اموخته نخبه و حرفه ای ایرانی در این فضا برای تولید محتوا با توجه به اینکه اینها سرمایه های کشور هستند کجاست؟

محمدنژاد با بیان اینکه مکلف هستیم معایب طرح را برطرف کنیم، افزود: یکی از معایب اصلی این طرح این بوده که کمیسیون های فنی و تخصصی در طراحی آن دخیل نبوده اند.

وی با بیان اینکه مطابق اصل ۸۵ این طرح موقتی بوده و در بازه زمانی ۳ الی ۵ سال باید اجرایی شود، گفت: طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی دائمی نیست و مسیر روشنی برای اصلاح آن وجود دارد.

Share