نماینده آستارا تاکید کرد؛

طرح مجلس شتاب زده بوده و منطبق بر واقعیت نیست | از همان ابتدا مخالفت این طرح بودم

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: زمانی که طرح صیانت از کاربرانی فضای مجازی در مجلس مطرح شد پس از مطالعه آن دریافتم که این طرح قادر به حل مشکلات ما نبوده و واقع گرایانه نیست.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، غلامرضا مرحبا با اشاره به نفوذ فضای مجازی در اجتماع، اظهار کرد: امروز فضای مجازی نقش و تاثیر زیادی در زندگی مردم دارد و بسیاری از عناصر، باورهای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را جا به جا کرده و باورهای جدیدی را ارایه کرده است.

نماینده آستارا در مجلس یازدهم گفت: باتوجه به نفوذ گسترده فضای مجازی نیازمند قانون جامعی هستیم تا در برابر شایعه پردازی های که امنیت کشور را خدشه دار میکند، توهین به اشخاص و وقوع جرم جلوگیری بکند اما در خصوص طرح صیانت از فضای مجازی که در مجلس مطرح شده معتقد هستم که این طرح جامع و پاسخگویی نیازهای فضای مجازی نیست.

وی با بیان اینکه به دلایل مختلف فکر می کنم این طرح شتاب زده طراحی شده است، یادآور شد: باید به صورت کارشناسی تر و عمیق تر بررسی شود تا به کسب و کارهایی که در فضای مجازی وجود دارد و زندگی مردم را می چرخاند آسیب وارد نکند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: زمانی که طرح در مجلس مطرح شد پس از مطالعه آن دریافتم که این طرح قادر به حل مشکلات ما نبوده و واقع گرایانه نیست.

مرحبا به دیارمیرزا گفت: اینکه انتظار داشته باشیم تمام پلتفرم‌های خارجی فعال در ایران به راحتی به قانون مجلس تمکین کرده و دفاتر نمایندگی احداث کنند و اگر پس از ۴ ماه دفتر نمایندگی احداث نکنند آنها را ببندیم واقع گرایانه نبوده و بسیاری از کسب و کارهایی که امروز در بستر فضای مجازی فعال بوده را به سمت زیرزمینی شدن و غیرقانونی بودن سوق می دهد.

نماینده آستارا با بیان اینکه از همان ابتدا مخالفت خودم را با این طرح اعلام کردم، افزود: روز سه شنبه نیز به همراه تعداد زیادی از نمایندگان به عنوان مخالف این طرح ثبت نام کردم و آماده بودم که در صورت بیرون آمدن اسم من در قرعه کشی در مخالفت با این طرح سخنرانی کنم.

مرحبا ادامه داد: اما ماموریتی پیش آمد و برای شرکت در چند جلسه روز چهارشنبه در رشت حضور داشتم و در جلسه مجلس نبودم البته اسم من نیز در قرعه کشی بیرون نیامد.

وی با تاکید مجدد بر اینکه به این طرح رای نداده و مخالف آن بوده است، گفت: قوانین باید به صورت عمل گرایانه و منطبق بر واقعیت باشد.

نماینده آستارا با بیان اینکه البته باید تاکید شود که در روز چهارشنبه آنچه که اتفاق رخ داده رد یا تصویب این طرح نبوده یادآور شد: مصوب شده تا براساس اصل ۸۵ کمیسیون ویژه ای تشکیل بشود تا این طرح در آن مورد بررسی قرار بگیرد.

مرحبا با این اینکه قطعا در این کمیسیون موارد بسیاری از این طرح فعلی دچار تغییر خواهد شد، ادامه داد: از الان قضاوت درباره خروجی این طرح زودهنگام است.

وی افزود: فضای مجازی بستری است که به ما اجازه می دهد بهتر و راحت تر با یکدیگر صحبت کنیم و باید سواد رسانه ای خود را تقویت کرده و فرهنگ استفاده از رسانه را تقویت کنیم و از توهین، اهانت، بردن آروی یکدیگر خوددداری کنیم و به جای اینکه فردی به ما بگوید که چه کار کنیم خودمان از این فضا به نحو مطلوب استفاده کنیم.

Share