عوارض وحشتناک سیگار و نیکوتین که به شما نمی گویند!

سیگار می‌کشید؟ آیا از مضرات سیگار آگاه هستید؟ فرقی نمی‌کند روزی ۲ بار سیگار می‌کشید یا تبدیل به یک دودکش متحرک شده‌اید. در هر حال، مضرات سیگار، شما را به‌شدت تهدید می‌کند. سیگار حاوی تنباکوست. پس فرقی نمی‌کند روزی ۱ سیگار بکشید یا بیشتر. تنباکو برای بدن به‌شدت ضرر دارد.

عوارض سیگار

سیگار می‌کشید؟ آیا از مضرات سیگار آگاه هستید؟ فرقی نمی‌کند روزی ۲ بار سیگار می‌کشید یا تبدیل به یک دودکش متحرک شده‌اید. در هر حال، مضرات سیگار، شما را به‌شدت تهدید می‌کند. سیگار حاوی تنباکوست. پس فرقی نمی‌کند روزی ۱ سیگار بکشید یا بیشتر. تنباکو برای بدن به‌شدت ضرر دارد؛ از مضرات سیگار می‌توان به ابتلا به بیماری‌ های ریوی از جمله عفونت ریه، سرطان ریه و همچنین افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مثل حمله قلبی و … اشاره کرد. در این مقاله شما را با مضرات سیگار و آثار منفی متعدد آن برای سلامتی بدن آشنا خواهیم کرد.

به گزارش سایت ترک سیگار دیسگار: غالب مردم از مضرات سیگار کشیدن برای سلامتی بدن آگاهند و می دانند که مصرف دخانیات باعث بیماری های متعددی بر روی نسوج بدن می شود و حتی ممکن است منجر به مرگ شخص نیز گردد. در گذشته مقامات رسمی اعلام کرده بودند که سیگار کشیدن باعث سرطان ریه می شود.وقتی سیگار می کشید، سموم از سیگار وارد خون شما می شود. پس این سموم خون را مسموم می کنند ، خون را غلیظ می کند و احتمال تشکیل لخته افزایش می یابد.فشار خون و ضربان قلبتان افزایش می یابد و باعث می شود قلب شما سخت تر از حالت عادی کار کند. شریان ها را باریک می کند و مقدار خون غنی از اکسیژن را کاهش می دهد و این تغییرات در بدن شما باعث افزایش میزان شریان های تنگ و تشکیل لخته می شوند که می تواند باعث حمله یا سکته قلبی شود.

عوارض و مضرات سیگار

مضرات سیگار

در این قسمت می توانید برخی از مهم ترین عوارض سیگار کشیدن را مشاهده کنید که حتما این موارد را جدی بگیرید، به صورت لیست برای شما این عوارض را گردآوری کرده ایم که با یک نگاه بتوانید لیست عوارض را ببینید، بسیاری از این عوارض حتی می توانید عوارض خودارضایی هم باشد! پس پیشنهاد می کنم برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه حتما به سایت ترک سریع مراجعه کنید.

  • یائسگی زودهنگام: زنان سیگاری زودتر از زنان غیرسیگاری یائسه می‌شوند. ضمن اینکه سیگار کشیدن باعث افزایش گرگرفتگی هم خواهد شد.
  • اضطراب و تندمزاجی: دور ماندن از نیکوتین باعث کج‌خلقی و اضطراب هم می‌شود.
  • بو گرفتن موها و بدن: بوی سیگار بسیار قوی است و روی مو و بدن باقی می‌ماند.
  • زردی دندان‌: کشیدن سیگار در بلندمدت باعث زرد شدن دندان‌ها می‌شود و خطر التهاب و عفونت منجر به از دست دادن دندان و استخوان هم خواهد بود. علاوه‌بر دندان‌ها، ناخن‌ها و انگشتان افراد سیگاری هم زرد می‌شود.
  • برونشیت: سیگاری‌ها و کسانی که در معرض دود آن هستند بیشتر به برونشیت مبتلا می‌شوند و به‌ویژه در کودکان، سایر مشکلات تنفسی مانند: سینه پهلو و بیماری سِل هم به وجود می‌آید.
  • سرفه‌ متداوم:‌ سیگاری‌ها به دلیل آسیب‌دیدگی راه‌های هوایی در دستگاه تنفسی‌شان، زیاد سرفه می‌کنند.
  • افزایش کلسترول: تنباکو، کلسترول خوب (HDL) را کاهش و کلسترول بد (LDL) را افزایش می‌دهد. ضمن اینکه کلسترول کلی و تری‌گلیسیرید (چربی‌ها بدن) را هم زیاد می‌کند.
  • سیستم ایمنی: سیگار سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند و احتمال عفونت مثلا در مجاری تنفسی را افزایش می‌دهد.
  • نازایی: هم مردان و هم زنانی که سیگار می‌کشند در معرض ناباروری دائم یا موقتی هستند.
  • مشکل نعوظ: نعوظ به مقدار زیادی جریان خون نیاز دارد. اما نیکوتین، رگ‌ها را محدود می‌سازد و باعث به وجود آمدن مشکل نعوظ و حتی زود انزالی می شود که مجبور خواهید شد به دنبال درمان زود انزالی بروید.
  • مشکلات دیابتی: سیگار کشیدن باعث افزایش مقاومت انسولینی است و به همین خاطر باعث احتمال ایجاد دو نوع دیابت در فرد می‌شود.
  • لخته شدن خون: سیگار کشیدن، لختگی خون در نقاط مختلف بدن را زیادتر می‌کند و در نتیجه احتمال سکته‌ی قلبی، مغزی و لخته شدن خون در شُش (آمبولی ریه) بالاتر می‌رود.
  • مشکلات بینایی: یکی دیگر از مضرات سیگار، ایجاد مشکلاتی نظیر: دژنراسیون وابسته‌به‌سن ماکولا، آب مروارید و آب سیاه است.
  • کاهش حس بویایی و چشایی: سیگار کشیدن زیاد، این دو حس را در بدن از بین می‌برد و اشتها را هم کم می‌کند.
  • سرطان ریه: سیگار به شکل محسوسی باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه در زنان و مردان است و در میان سرطان‌ها هم این مورد بیش از سایرین، قربانی می‌گیرد.
  • تنگی رگ‌های خونی: رگ‌های خونی با سیگار کشیدن تنگ می‌شود و مشکلاتی مثل افزایش فشار خون، سکته‌ قلبی و مغزی را در پی دارد.
  • سرطان دهانه‌ رحم: زنان سیگاری بیشتر در خطر ابتلا به سرطان دهانه‌ رحم هستند.
  • چروک پوست صورت: کم شدن جریان خون در پوست مانع از تغذیه درست آن می‌شود. سایر مواد موجود در سیگار هم باعث پیری زودرس خواهد شد.
  • مشکلات زایمان و بارداری: سیگار باعث افزایش احتمال سقط جنین است. آسم، عفونت گوش و مرگ جنین هم از عوارض سیگار کشیدن مادر است. مشکلات رشد، کمبود اکسیژن و نقص‌های جسمی در بدن جنین هم عوارض دیگری از سیگار کشیدن مادر است.
  • سرطان خون: در مقایسه با افراد غیرسیگاری، سیگاری‌ها بیشتر در معرض ابتلا به سرطان خون ازجمله لوکمیا هستند.

نیکوتین چیست ؟

نیکوتین یکی از ۴۰۰۰ ماده شیمیایی موجود در محصولات گیاه تنباکو است که به‌عنوان مهم‌ترین عنصر آن بوده و روی مغز اثر روان‌گردان دارد. نیکوتین در حالت طبیعی، یک مایع بی‌رنگ است که وقتی سوزانده می‌شود، در مجاورت با هوا بوی تنباکو از آن متصاعد می‌شود. گونه‌های متنوعی از گیاه تنباکو یا توتون وجود دارد که کیفیت و مرغوبیت آن‌ها بستگی به میزان نیکوتین دارد، هرچه نیکوتین موجود در آن‌ها کمتر و قند موجود بیشتر باشد، مرغوب‌تر بوده و با کیفیت بهتری می‌سوزد.

در صورت مصرف سیگار و نیکوتین چه اتفاقی می‌افتد؟

وقتی توتون و تنباکو استعمال می‌شود، نیکوتین موجود در آن‌ها توسط شش‌ها جذب شده و به سرعت وارد گردش خون می‌گردد و بدین وسیله خود را به مغز رسانده و در تمام بدن منتشر می‌شود. این فرآیند خیلی سریع رخ می‌دهد. درواقع تنها ۱۰ الی ۱۵ ثانیه زمان کافی است که پس از اولین پک به تنباکو، نیکوتین به مغز برسد.

نیکوتین همچنین می‌تواند از طریق غشاء مخاط دهان (وقتی به صورت جویدنی مصرف می‌شود) یا بینی (وقتی به شکل استنشاقی مصرف می‌شود) و یا حتی از طریق پوست (برچسب‌های نیکوتینی) جذب شود. نیکوتین هم می‌تواند اثر محرک روی بدن داشته باشد و هم اثر کند کننده. بلافاصله بعد از ورود نیکوتین به مغز به دلیل افزایش ناگهانی قند خون و افزایش ضربان قلب، فشار خون و ریتم تنفس، بدن در حالت تحریک قرار می‌گیرد. همچنین این مخدر ، به‌طور غیرمستقیم باعث آزاد سازی دوپامین در سلول‌های مغزی می‌شود که با ایجاد احساس رخوت و لذت رابطه دارد.این واکنش تقریباً در تمام مواد یکسان بوده و عامل اعتیادزایی مواد از جمله این مخدر  نیز به همین اثر آن‌ها برمیگردد. در مقابل، در برخی افراد می‌تواند بسته به سطح برانگیختگی سیستم عصبی فرد مصرف‌کننده و همچنین میزان نیکوتین مصرف شده، تـأثیر کند کننده یا مخدر داشته باشد.

نیکوتین چه مدت در بدن مصرف‌کننده باقی می‌ماند؟

عوارض نیکوتین

نیمه عمر نیکوتین در بدن یک ساعت می‌باشد، بدین مفهوم که پس از سپری شدن شش ساعت از کشیدن سیگار تنها در حدود ۰/۰۳۱ میلی‌گرم از یک میلی‌گرم نیکوتین جذب شده در بدن باقی خواهد ماند.

نیکوتین از طریق زیر از بدن خارج می‌شود:

  1. درصدی از نیکوتین توسط آنزیم‌های کبدی تجزیه می‌شود.
  2. نیکوتین در شش‌ها متابولیزه شده و به کوتینین و اکسید نیکوتین تبدیل می‌شود.
  3. کوتینین و دیگر مواد باقی ماندۀ نیکوتین نیز توسط کلیه‌ها تصفیه شده و از طریق ادرار دفع می‌شوند.

اما نیمه عمر کوتینین تولید شده ۲۴ ساعت می‌باشد، بنابراین با آزمایش ادرار در این مدت می‌توان تشخیص داد که فرد اخیراً سیگار کشیده یا خیر. به همین دلیل اگر افراد سیگاری، مصرف سیگار را متوقف کنند، بعد از ۲۴ ساعت که اثرات نیکوتین به کلی از بدن آن‌ها خارج می‌شود، علائم محرومیت از نیکوتین را نشان می‌دهند.

منبع: Disgar.ir

Share