برسی کاربرد فلنج ها با الیاژ های مختلف

فلنج ها در مکان هایی که در آن  لوله ها، ابزار دقیق، شیرها و دیگر تجهیزات که برای تعمیر و نگهداری مونتاژ شده اند مورد استفاده قرار میگیرند.

فلنج چیست؟

فلنج ها (flange) یکی از اتصال دهنده های لوله ها، شیرآلات و دستگاه ها به یکدیگر می باشد. فلنج ها در مکان هایی که در آن  لوله ها، ابزار دقیق، شیرها و دیگر تجهیزات که برای تعمیر و نگهداری مونتاژ شده اند مورد استفاده قرار میگیرند. اتصال فلنج دار تشکیل شده از سه قسمت مجزا  می باشد:  ۱-فلنج ها  ۲- گسکت ها  ۳- پیچ ها

 فلنج ها بصورت قطعه دیسکی شکل می باشند  که همیشه بصورت جفت به کمک پیچ و مهره دو قطعه را به یکدیگر متصل می سازد و به آسانی باز و بسته می شوند و برای فشارهای کم و زیاد مناسب می باشد. آب بندی بین دو فلنج توسط لای (Gasket) که در بین آنها قرار داده می شود انجام می گیرد. جنس فلنج ها از فولاد و آلیاژهای آن و یا از چدن و استیل و … سایر مواد ساخته می شود.

تقسیم فلنج ها بر اساس جنس

فلنج آهنی

فلنج آهنی جوشی قطعه ای دیسکی شکل بوده که با استفاده از پیچ و مهره لوله را به شیرآلات چدنی ، فولادی و سایر تجهیزات متصل می کند و یک سیستم لوله کشی ایجاد می کند و اتصال آن با لوله های فلزی به صورت جوشی می باشد. فلنج های جوشی در شرایطی که فشار کاری متوسط و بالا بوده و  کنترل نشتی سیال مهم باشد، کاربرد دارد.

فلنج استیل

یکی از پر کاربردترین اتصال دهنده های موجود در زمینه استیل، فلنج استیل میباشد. انوع فلنج کربن استیل و فلنج استنلس استیل را در فروشگاه استیل آرام در بیشتر جاهایی که در آن  لوله ها ،ابزار دقیق، شیرها و دیگر تجهیزات که برای تعمیر و نگهداری مونتاژ شده اند فلنچ ها در انواع مختلف مورد استفاده قرار میگیرند.

 

فلنج گالوانیزه

فلنج گالوانیزه محصولی است پایه جهت رابط دو قطعه کانال هوا که کاربرد فراوانی در صنعت داکت و کانال هوای گالوانیزه دارد . ساختار فلنج گالوانیزه از پروفیل ورق گالوانیزه ساخته می شود.

فلنج گالوانیزه از تسمه های ورق گالوانیزه با ضخامت ۶/۰ ، ۷/۰ و حتی یک میل، در طول چهار متر تولید و عرضه می گردد. برخلاف فلنج گلوانیزه ی سنتی که طی مراحل سخت از حالت نبشی به فلنج در می آید، فلنج گالوانیزه به راحتی با سه برش از حالت پروفیل به صورت فلنج گالوانیزه مورد استفاده در می آید. فلنج گالوانیزه در سایزهای ۲۰ ، ۲۵ ، ۳۰ ، ۳۵ و ۴۰ ساخته می شود. این نوع فلنج گالوانیزه، فشار هوا و نیروهای وارده را بر پایه استاندارد ساخت کانال SMACNA-HVAC و استاندارد کانال هوا با ورق فولادی DW144را تحت پوشش قرار خواهد داد.

انواع فلنج بر اساس کاربرد

فلنج گلودار

فلنج های  گلودار فشار و نیروی بالایی را تحمل می کنند و در شرایطی که سیستم تحت نیروهای متناوب قرار دارد مفید است و باعث استحکام اتصال فلنج به لوله می شود.

فلنج اسلیپون

در این نوع فلنج گلویی وجود ندارد و این نوع فلنج برای خطوط با فشار کم به کار می رود و مقاومت کمی در برابر ارتعاش و لرزش های سیستم دارد.

فلنج ساکت ولد

فلنج ساکت ولد برای خطوط فشار بالا به کار می رود. در این نوع فلنج سر لوله از نوع تخت بوده که در سوکت فلنج قرار گرفته و دور تا دور آن جوشکاری می شود.

فلنج کور

جهت مسدود کردن مسیر به طور موقت به کار می رود.

Share