احتمال کاهش سرقت با نصب کانکس اتاقک نگهبانی

ماموریت اصلی اتاقک یا کانکس نگهبانی دیدبانی و نظارت به تردد ها در محل بوده که این امر خود بیانگر اهمیت وجود پنجره های بزرگ در هر چهار طرف کیوسک بوده بگونه ای که شعاع دید کاملی برای شخصی که داخل سازه در حال نگهبانی است فراهم کند.


امروزه با افزایش روند آپارتمان نشینی و زندگی در مجتمع های مسکونی، کنترل تردد افراد به داخل مجتمع ها در جهت کاهش احتمال سرقت اهمیت ویژه ای داشته که برای این منظور می توان با احداث یا نصب کانکس اتاقک نگهبانی در قسمت ورودی هر مجتمع علاوه بر کنترل خودرو ها و افراد به داخل مجتمع، امنیت کودکان و سالمندانی که در این آپارتمان ها زندگی می کنند را افزایش داده و در زمانی که نیاز باشد نگهبان به آنها یاری رساند. کانکس یا کیوسک نگهبانی اما خود دارای گونه های مختلف و استاندارد های متفاوتی هستند که در ادامه به مهمترین ویژگی که برای حراست یک مجتمع مسکونی نیاز است پرداخته ایم.

در گام نخست می بایست دقت شود که آیا جای مشخصی برای قرارگیری آن در هنگام طراحی ساختمان در نظر گرفته شده است یا خیر چرا که در غیر اینصورت ممکن است با قرار دادن سازه باعث ایجاد تداخل در تردد خودرو ها یا افراد پیاده شویم. همچنین این سازه باید بگونه ای در محل قرار گیرد که به فضای پیاده رو تجاوز نکرده و تمامی مساحت اتاقک نگهبانی در زمین متعلق به ساختمان باشد چرا که در غیر این صورت شهرداری اجازه این کار را به شما نخواهد داد. پس اولین گام تعیین محل ساخت یا قرار گیری آن و پس از آن مشخص نمودن مساحت مورد نیاز است که با رعایت دو نکته بالا معمولا ابعادی در حدود ۴ تا ۶ متر مربع برای این منظور کفایت می کند مگر اینکه تعداد افراد نگهبان بیشتر باشد که در آن صورت می بایست مساحت کل کمی افزایش یابد. اما اگر حتی همین مقدار فضا را نیز در اختیار نداشتید می توان به ناچار ابعاد را تا ۲.۵ متر مربع نیز کاهش داد و اگر چه این ابعاد خارج از استاندارد است اما در مواردی که ناگزیر بوده و راهکار دیگری وجود ندارد قابل استفاده است.

نکته بعدی فرم و شکل خود سازه یا اتاقک می باشد که چه ویژگی هایی می بایست داشته باشد. در واقع ماموریت اصلی اتاقک یا کانکس نگهبانی دیدبانی و نظارت به تردد ها در محل بوده که این امر خود بیانگر اهمیت وجود پنجره های بزرگ در هر چهار طرف کیوسک بوده بگونه ای که شعاع دید کاملی برای شخصی که داخل سازه در حال نگهبانی است فراهم کند و از این طریق باعث کاهش احتمال سرقت در مجتمع گردد. دیگر مشخصات فیزیکی سازه مانند رنگ و فرم آن کاملا بسته به سلیقه و همچنین رنگ نمای ساختمان شما داشته که می بایست تا حدی با آن هماهنگ باشد که برای این منظور می توانید از سازه های سفارشی مطابق نظر خود برای اتاقک نگهبانی استفاده کنید.
امکانات داخلی کانکس نگهبانی نیز اهمیت داشته و حداقل امکاناتی که می بایست در آن در نظر گرفته شود کلید و پریز برق برای روشنایی، یک خط مستقل تلفن برای ارتباط با اهالی ساختمان در صورت ضرورت، یک یخچال و تلوزیون کوچک و یک دستگاه گرم کننده غذا و چای برای آسایش بیشتر پرسنل حراست داخل کانکس نگهبانی می باشد. اما در مجتمع های بزرگ از سیستم کنترل هوشمند ورودی پارکینک یا سیستم مانیتورینگ به وسیله دوربین های مداربسته نیز استفاده می شود که در این صورت کنترل این نوع تجهیزات و مانیتور، جهت تحت نظر داشتن تمامی بخش های مجتمع نیز می بایست داخل کیوسک تعبیه شود تا نگهبان بطور دائم بتواند به کل جوانب ساختمان مانند حیاط پشتی یا پارکینگ ها در عین واحد تسلط داشته باشد.

حال سوال شاید پیش آید که چطور این سازه را ساخته و یا از کجا این سازه را تهیه کنیم؟ برای این منظور دو راهکار کلی وجود دارد. یکی اینکه با استفاده از مصالح ساختمان سازی دست به این کار بزنید و دیگر اینکه یک سازه آماده و پیش ساخته تهیه و در محل نصب کنید. بطور قطع خرید سازه آماده بصرفه تر است چرا که هم نیازی نیست مدت زمان زیادی را صرف عملیات بنایی کرده و هم اینکه سازه های پیش ساخته و کانکسی به راحتی می توانند بارها تغییر محل داده و در مکان های مختلفی نصب شوند که سازه های بنایی چنین امکانی را به شما نمی دهند و ممکن است پس از ساخت آن به این نتیجه برسید که محل انتخابی اولیه باعث مشکلاتی برای خودرو ها یا افراد پیاده گردیده و یا از طرف شهرداری با مشکل روبرو شوید که در چنین حالتی اگر سازه را با مصالح بنایی ساخته باشید چاره ای جز تخریب آن نخواهید داشت. به همین خاطر برای تهیه کیوسک پیش ساخته با یک جستجوی ساده در فضای اینترنت کانکس سازی های زیادی به شما معرفی می شوند که معمولا دارای تنوع های زیاد چه از لحاظ فرم و چه به لحاظ ابعاد می باشند که می توانید به راحتی و در عرض چند ساعت سازه مورد نیاز خود را تهیه و به محل خود انتقال دهید. همچنین برخی تولید کنندگان مانند کانکس راکو نیز وجود دارند که می توانید از آنها در خواست مشاوره های تخصصی و حضوری قبل از خرید خود داشته باشید که در بسیاری از موارد کمک زیادی در تصمیم گیری نهایی شما میکند.
در آخر این نکته را نیز درنظر داشته باشید که اگر نگهبان بصورت تمام وقت در محل حضور دارد می بایست از بیش از یک نفر برای حراست استفاده شود تا بصورت شیفتی بتوانند استراحت و انجام وظیفه کنند و اگر نگهبان بطور دائم و به عنوان سرایدار ساختمان نیز انجام وظیفه می کند می بایست یک واحد کوچک تحت عنوان واحد سرایداری برای اقامت ایشان با خانواده شان در نظر گرفته باشید که بتوانند در آن اسکان داشته و بطور دائم در ساختمان حضور داشته باشند که اگر چنین سازه ای از پایه در ساختمان پیش بینی نشده باشد می توان از فضای پارکینگ یا حیاط جهت قرار دادن یک کانکس سرایداری نیز استفاده کرد.

Share