در پی ساخت‌وساز در حریم رودخانه؛

خسارت میلیاردی در پی تجاوز به حریم رودخانه | چهار مغازه در شاندرمن تخریب شد

در پی ساخت‌وساز در حریم رودخانه وحشی در شاندرمن ماسال، چهار مغازه حاشیه رودخانه تخریب و حداقل سه میلیارد تومان خسارت وارد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، صبح امروز چهار دهنه مغازه واقع در خیابان شهید عبدالحسین‌زاده شهر شاندرمن تخریب شد.

مغازه‌های تخریب‌شده و چند باب‌ مغازه‌ای‌ که در معرض تخریب هستند، همگی در حاشیه رودخانه وحشی و در کنار یک کانال‌ آب‌بر زراعی تخریب‌شده، قرار دارند.

به گفته کارشناسان، دلیل تخریب چهار مغازه، تخریب بازوی بتنی‌ کفود‌ شهر شاندرمن بوده است.

گزارش میدانی از وضعیت مغازه‌های تخریب‌شده نشان می‌دهد که تمامی بنا‌ها بر روی دیواره‌ بتنی‌ غیرمسلح که چسبیده به رودخانه هستند، ساخته و مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌ است.

اختلاف ارتفاع و نشست آب زراعی و همچنین فرسودگی تدریجی بناها از دیگر دلایلی احتمالی در تخریب چهار باب مغازه حاشیه رودخانه در شهر شاندرمن شهرستان ماسال است.

وحید پور حضرت، فرماندار و رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان ماسال در گفت‌وگو با فارس اعلام کرده که خوشبختانه تخریب مغازه‌ها خسارت مالی داشته اما کسی در جریان تخریب مغازه‌ها آسیب ندیده است.

به گفته وی، میزان خسارت‌ها و ارزیابی کارشناسان از ابعاد دیگر تخریب چهار باب مغازه در حاشیه رودخانه در دست بررسی است.

فرماندار ماسال می‌گوید تمامی مغازه‌ها در حریم رودخانه و طی سال‌های گذشته توسط شهرداری شاندرمن احداث شده است.

آن‌طور که پور حضرت، رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان ماسال گفته بارها موضوع خطرآفرینی مغازه‌های حاشیه رودخانه شاندرمن مورد تذکر و پیگیری قرار گرفته و شرکت سهامی آب منطقه‌‌‌ای نیز به جدیت دنبال آزاد‌سازی حرایم رودخانه است.

آن‌طور که شهبازی، شهردار شاندرمن خبر داده مالکیت مغازه‌های تخریب‌شده با بخش خصوصی است و در چند دهه پیش توسط دهداری‌ها احداث شده است.

به گفته شهردار شاندرمن، به‌جز خسارت دیواره بتنی‌ و آب‌بند در حاشیه رودخانه، حداقل سه میلیارد تومان به مغازه‌ها آسیب واردشده است.

گفته‌شده کانال آب بر زراعی حاشیه رودخانه که مغازه‌های تخریب‌شده نیز در کنار آن بنا شده‌اند، طی سیلاب‌های سنوات گذشته دستخوش خسارت و تخریب‌شده بودند.

طی بازدیدهایی که از سوی مسؤولان جهاد و آب ‌منطقه‌ای از حاشیه رودخانه شاندرمن انجام شده بود، قرار بود اعتباراتی جهت بهسازی آن اختصاص پیدا کند اما در پی محدودیت‌های منابع دولت، این مهم هنوز تحقق نیافته است.

البته باید ستاد مدیریت بحران برای پروژه‌هایی که ماهیت حوادث دارند، اعتباراتی را در نظر بگیرد تا ضمن ترمیم و بهسازی عرصه بحران، از بروز خطرات احتمالی و بعضاً جدی پیشگیری شود.

گفته‌شده در زمان بروز حادثه و تخریب مغازه‌ها در حاشیه رودخانه کسی در آنجا نبوده و به کسی خسارت جانی وارد نشده اما این خوش‌شانسی را نباید با سهل‌انگاری و عادی پنداری به زمان دیگر واگذار کرد و چاره‌اندیشی نکرد.

در تخریب چهار باب مغازه در شهر شاندرمن ماسال، به‌وضوح مشخص هست که بناها در حریم رودخانه ساخته شده و ابعاد فنی و قانونی در رابطه با ساخت‌وساز در آن رعایت نشده است.

تجاوز و تعدی به حقوق و حریم رودخانه‌ها، آن‌هم رودخانه‌های وحشی از سوی هرکسی که باشد باید موردتوجه دستگاه‌های نظارتی قرار بگیرد و با تخریب به هنگام‌ آن از بروز فجایع چه‌بسا بزرگ‌تر پیشگیری شود.

Share