آموزش آشپزی؛

بادمجان کباب شمالی؛ خوشمزه و پرطرفدار

بادمجان کباب خود به تنهایی غذایی کامل است و می‌توان آن را به عنوان ناهار با برنج یا به عنوان شام با نان میل کرد.

پریناز جهان مهمانی: غذاهای شمالی بسیار خوشمزه و پرطرفدار هستند. در بیشتر غذاهای شمالی سیر، سبزیجات، تخم‌مرغ، گردو و رب انار وجود دارند. از جمله غذاهای محلی شمال (به ویژه گیلان) می توان به بادمجان کباب شمالی اشاره کرد.

دستوری تهیه این غذای خوشمزه گیلانی به شرح زیر است:

مواد لازم برای تهیه ی بادمجان کباب شمالی
بادمجان ۵ عدد متوسط
گوجه ۵ عدد
پیاز ۴ عدد متوسط
مغز گردوی سابیده شده ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری سرپر
ریحان خشک ۳ قاشق غذاخوری
رب انار ۲ قاشق غذاخوری
رب گوجه ۲ قاشق غذاخوری
نمک ، فلفل به اندازه ی کافی
کره ۵۰ گرم در صورت تمایل

روش تهیه ی بادمجان کباب شمالی

بادمجان ها را از ۲ ساعت قبل پوست گرفته و از وسط نصفش کنید طوری که به انتها نرسد، طوری که بتوانیم لابه لای آن مواد را قرار داد.
سپس نمک بزنید تا کمی آبش را پس بدهد و تلخی آن گرفته شود.
در انتخاب بادمجان دقت کنید که بدون تخم باشد تا غذای شما را تلخ نکند.
سپس بادمجان ها را در حدی که کمی طلایی بشود سرخ کنید و گوجه را هم از وسط نصف کرده یا درسته کمی داخلش را خالی کنید و آن را هم مثل بادمجان سرخ کنید.

پیازها را رنده کرده و داخل روغنی که بادمجان و گوجه رو تفت داده بودید بریزید تا کمی تفت بخورد.

سپس به ترتیب رب گوجه و رب انار را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مخلوط بشود. اگر خواستید از کره استفاده کنید، باید تمام مواد را داخل کره تفت بدهید.

در این مرحله ریحان خشک را اضافه و مخلوط کنید و بعد از آن مغز گردو را داخل مواد بریزید و نمک و فلفلش را هم بچشید که به اندازه باشد.

بعد از اینکه مواد آماده شد به ترتیب داخل بادمجان ها و گوجه ها را پر کنید و داخل تابه بچینید . به اندازه ی نصف استکان یا ۱/۴ لیوان داخلش آب بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید تا ته نگیرد.

بعد از حدود ۴۵ دقیقه تا ۱ساعت غذا آماده میشود و میتوانید میل کنید.

برای تهیه ی بادمجان کباب کم روغن یا نسبتا رژیمی میتوانید مواد را بدون تفت دادن داخل بادمجان و گوجه بگذارید و فقط بادمجان ها را کمی طلایی کنید. نیازی هم به اضافه کردن آب نیست چون تمام مواد به همراه آبی که پیاز و گوجه از خودشان پس میدهنئ میپزند. و به اینصورت دیگر نمیخواهد نگران کالری مصرفیتان هم باشید.

نوش جان

Share