نمایشگاه زنان عکاس در رشت برپا شد؛

رشت جزو اولین شهرهای حامی حقوق زنان است | به جای شعار دادن، آمده ایم که کار کنیم

کمیته بانوان انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران در سال ۱۳۹۷ با هدف توانمندسازی زنان عکاس خبری و مستند ایران با حمایت از فعالیتهای عکاسانه آنها تاسیس شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا عصر امروز پنجشنبه، اولین نمایشگاه گروهی کمیته بانوان انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران در گالری ارغوان استودیو هنرگاه رشت افتتاح شد.

کمیته بانوان انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران در سال ۱۳۹۷ با هدف توانمندسازی زنان عکاس خبری و مستند ایران با حمایت از فعالیتهای عکاسانه آنها تاسیس شد.

این کمیته حدود ۵۰ عضو دارد که همه آنها از عکاسان فعال و بدنه اصلی جامعه خبری و مطبوعاتی کشور هستند.

یلدا معیری، عکاس جنگ و بلاهای طبیعی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۰ شروع کرده است. او برنده جایزه مسابقه عکس مطبوعات- ۱۳۸۴ و همچنین برگزارکننده هفت دوره نمایشگاه انفرادی عکس در ایران(تهران)، انگلستان(لندن)، فرانسه و بنگلادش بوده است.

رشت جزو اولین شهرهای حامی حقوق زنان است

معیری، در گفتگو با خبرنگار دیارمیرزا در رابطه با انتخاب رشت به عنوان اولین مقصد این نمایشگاه اظهار داشت: هدف اصلی ما برای برپایی این نمایشگاه، شناختن و انگیزه دادن به زنان شهرستان‌های مختلف کشور است و چون گیلان، به خصوص رشت به عنوان اولین شهرهای حامی حقوق زنان و ایده‎پردازی های نوین در عرصه میدان دادن به بانوان مطرح بوده و هست، بنا بر تصمیم انجمن، رشت به عنوان اولین شهر برای ارائه کار بانوان عکاس مطبوعاتی، انتخاب شد.

وی در خصوص لزوم اهمیت تغییر فرهنگ به جامانده از گذشته در رابطه با موضوع دخترکشی و سلب استقلال از دختران گفت؛ امروز، ما با برپایی این چنین نمایشگاه و نشان دادن عکس‌های مختلف با محوریت حضور بانوان میتوانیم پیام صلح آمیزی به مردم سرزمینمان ارسال کنیم. همکاران من با ارائه مجموعه هایی با عنوان کودک همسری و همچنین تابوی طلاق، سعی بر حذف برخی از این فرهنگهای غلط  گذشته داشته اند.

معیری در ادامه تاکید کرد: ما به جای شعار دادن، آمده ایم که کار کنیم.


این عکاس مطبوعاتی در خصوص جایگاه عکاسان خبری خانم در عرصه خبر نیز به دیارمیرزا گفت: به دلیل نداشتن عقبه قوی در این عرصه ما به تازگی شاهد رشد میزان حضور بانوانی با عنوان شغلی، عکاس خبری در رسانه‎های متعدد هستیم. این رشته به دلیل شرایط کاری دشوار و مردانه جز معدود مشاغلی است که بانوان در آن حضور دارند، اما خوشبختانه امروز شاهد حضور زنان موفقی در این زمینه هستیم که بسیار برای ما با ارزش است.

روایتگر روضه های مادربزرگم هستم

 آرشیده شاهنگی، عکاس خبرگزاری مهر، از سال ۸۷ تا کنون مشغول فعالیت در زمینه عکاسی خبری و همچنین مستند اجتماعی است.
وی با مجموعه به عنوان «روضه زنانه» با محوریت تلاش برای پایداری برخی از سنت های دیرینه، در این نمایشگاه شرکت کرده است.


شاهنگی در گفتگو با خبرنگار دیارمیرزا گفت: مجموعه من، روایتگر روضه های مادربزرگم در اصفهان است. شاید یکی از دلایل ثبت این موضوع، به پا نگه داشتن رسوم قدیمی باشد که اکنون به واسطه مشکلات اقتصادی و یا مسائل دیگر نقش آنها در زندگی ما کمرنگ شده است.


وی در خصوص حضور بانوان در عرصه خبر نیز اظهار کرد: نسبت به گذشته نقش زنان در زمینه‎های مختلف به خصوص عرصه خبر، بسیار پررنگ تر شده است و این موضوع باعث خوشحالی است هرچند که جای پیشرفت بسیاری دارد.

این عکاس خبری در پایان گفت: آرزو دارم روزی شاهد برابری حقوق زن و مرد در ایران باشیم.

نمایشی از تلاش زنان/ فرهنگ سازی را از خانواده آغاز کنیم

زهرا رمضانی از دیگر عکاسان خبری حاضر در این نمایشگاه با مجموعه ای به محوریت زنان حضور زنانی جسور در زمینه موسیقی با عنوان «دختران ترانه» است.
وی در ادامه در رابطه با موضوع مجموعه خود به خبرنگار ما گفت: من در مواجه با این دختران به مسائلی برخوردم که گاهی منقلب می‎شدم. میزان امیدواری این دختران در برابر مشکلات و مجوزهای تایید نشده آنها بسیار بالاست. من با ثبت این مجموعه، سعی بر نشان دادن تلاش بی وقفه این بانوان داشته ام.

وی در ادامه گفت: تمام آرزوی این دختران، مطرح شدن هنرشان است.


رمضانی در خصوص فرهنگ سازی در زمینه مشاغل بانوان اظهار کرد: همه اتفاق های خوب مستلزم فرهنگ سازی مداوم است. اگر ما فرهنگ سازی را از جمع کوچک خانواده هایمان آغاز کنیم، دیگر نه تنها شاهد بروز این فجایع دردناک، فرزندکشی و ناموس کشی نخواهیم بود، بلکه نمودار رشد حضور دختران سرزمین در زمینه های مختلف شغلی، قطعا صعودی خواهد بود.
این عکاس خبری در رابطه با اولویت حضور آقایان در زمینه فعالیت خبری گفت: من روزها صرفا به دلیل جنسیت زن، موقعیت های شغلی مختلفی را به دلیل اولویت آقایان نسبت به بانوان از دست دادم.
وی در پایان بیان کرد: امیدوارم روزی، موضوع استقلال زنان در عرصه های مختلف دیگر مطرح نباشد و تمام زنان سرزمینم موفق باشند.


گفتنی است، این نمایشگاه، با مجموعه عکس هایی از مهسا احرابی فرد، زهرا السادات راد، سارا رجایی، نازنین طباطبایی، مهین محمدزاده، گل آرا سجادیان، سارا ساسانی، آرشیده شاهنگی، زهرا رمضانی و همچنین به نمایشگاه گردانی یلدا معیری، تا ۱۱ تیر ماه از ساعت ۱۸ تا ۲۲ ادامه خواهد داشت.

Share