نکاتی در مورد دوش و چشم شوی، ژل داک و سکوبندی آزمایشگاه

دوش و چشم شوی اضطراری از تجهیزات ایمنی و مهم آزمایشگاه می باشد که جهت مراقبت از سلامت کارکنان در محل های مناسب در آزمایشگاه ها مورد استفاده می باشند.

در این مقاله سعی داریم به بررسی نکات مهمی در خرید و استفاده از برخی تجهیزات مهم آزمایشگاهی نظیر ژل داک و دوش و چشم شوی آزمایشگاهی بپردازیم. همچنین در این مقاله به نکات مهمی درباره تجهیز و سکوبندی آزمایشگاه می پردازیم که برای تجهیز آزمایشگاه بسیار ضروری و کاربردی است.

چرا دوش های اضطراری یا ایستگاه های شستشوی چشم مهم هستند؟

دوش و چشم شوی اضطراری از تجهیزات ایمنی و مهم آزمایشگاه می باشد که جهت مراقبت از سلامت کارکنان در محل های مناسب در آزمایشگاه ها مورد استفاده می باشند. پاشش آب و شست و شو حداکثر ۱۰ تا ۱۵ ثانیه اول پس از قرار گرفتن در معرض یک ماده خطرناک، به ویژه یک ماده خورنده، حیاتی است. تأخیر در درمان، حتی برای چند ثانیه، ممکن است باعث آسیب جدی شود.

دوش های اضطراری و ایستگاه های شستشوی چشم برای پرسنل در جایگاه های نزدیکی تعبیه می شوند. آنها به کارگران اجازه می دهند مواد خطرناکی را که می توانند باعث آسیب دیدگی شوند دفع کنند. قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی تصادفی هنوز هم می تواند با کنترل های مهندسی خوب و اقدامات احتیاطی ایمنی اتفاق نیفتد. دوش های اضطراری و ایستگاه های شستشوی چشم یک پشتیبان لازم برای به حداقل رساندن اثرات ناشی از برخورد تصادفی با مواد شیمیایی است.

بالا بردن اثر پذیری استفاده از دوش و چشم شوی

برای موثر بودن، تجهیزات باید در دسترس باشند. ANSI توصیه می کند که فرد در مدت زمان ۱۰ ثانیه و کمتر به دوش و چشم شوی برسد. از نظر عملی ، در نظر بگیرید که شخصی که به این تجهیزات نیاز دارد آسیب می بیند و ممکن است از بینایی خود استفاده نکند. ANSI خاطرنشان می کند که به طور متوسط ​​هر فرد می تواند ۱۶ تا ۱۷ متر (۵۵ فوت) در ۱۰ ثانیه راه برود ، اما این وضعیت جسمی و روحی فرد در شرایط اضطراری را نشان نمی دهد.

به همین ترتیب، ممکن است قانون “۱۰ ثانیه” بسته به اثر احتمالی ماده شیمیایی اصلاح شود. در صورت استفاده از ماده شیمیایی بسیار خورنده ، ممکن است نیاز به ایستگاه دوش اضطراری و چشم شویی باشد تا به ایستگاه کار نزدیکتر باشد. با یک متخصص با دانش در این زمینه مشورت کنید. این واحدها باید به گونه ای نصب شوند که به مواد شیمیایی خورنده که در نزدیکی آنها استفاده می شود آلوده نشوند.

محل قرارگیری هر دوش اضطراری یا ایستگاه شستشوی چشم باید با علامت مشخص شود. این علامت باید به صورت نمادی باشد که برای درک آن توشط کارگران نیازی به مهارت های زبانی نداشته باشد.

مدت شست و شوی چشم در صورت آسیب

۵ دقیقه برای محرکهای غیر تحریک کننده یا خفیف

۲۰-۲۰دقیقه برای مواد تحریک کننده متوسط ​​تا شدید و مواد شیمیایی که در صورت جذب از طریق پوست باعث سمیت حاد می شوند

۳۰دقیقه برای بیشتر مواد خورنده

۶۰  دقیقه برای مواد قلیایی قوی (به عنوان مثال ، سدیم ، پتاسیم یا هیدروکسید کلسیم)

تجهیزات اورژانسی دوش و چشم شوی کجا باید مستقر شود؟

برای موثر بودن، تجهیزات باید در دسترس باشند. ANSI توصیه می کند که فرد در مدت زمان ۱۰ ثانیه و کمتر به تجهیزات برسد. از نظر عملی ، در نظر بگیرید که شخصی که به این تجهیزات نیاز دارد آسیب می بیند و ممکن است از بینایی خود استفاده نکند.

 ANSIخاطرنشان می کند که به طور متوسط ​​هر فرد می تواند ۱۶ تا ۱۷ متر (۵۵ فوت) در ۱۰ ثانیه راه برود ، اما این وضعیت جسمی و روحی فرد در شرایط اضطراری را نشان نمی دهد.

به همین ترتیب، ممکن است قانون “۱۰ ثانیه” بسته به اثر احتمالی ماده شیمیایی اصلاح شود. در صورت استفاده از ماده شیمیایی بسیار خورنده ، ممکن است نیاز به ایستگاه دوش اضطراری و چشم شویی باشد تا به ایستگاه کار نزدیکتر باشد.

با یک متخصص با دانش در این زمینه مشورت کنید. این واحدها باید به گونه ای نصب شوند که به مواد شیمیایی خورنده که در نزدیکی آنها استفاده می شود آلوده نشوند.

محل قرارگیری هر دوش اضطراری یا ایستگاه شستشوی چشم باید با علامت کاملاً واضع و در چشم، مشخص شود. این علامت باید به صورت نمادی باشد که برای درک آن به کارگران نیازی به مهارت های زبانی نداشته باشد. مکان باید به خوبی روشن باشد.

راهنمای خریدار ژل داک

از دستگاه ژل داک (Gel Documentation) معمولاً به منظور تجزیه و تحلیل DNA و RNA در آزمایشگاه­­ ها استفاده می­ شود. این دستگاه برای کاربردهای مختلفی از جمله بررسی بیان ژن­ ها و شناسایی جهش­ های ژنتیکی مورد استفاده قرار می­ گیرد. طیف گسترده­ ای از سیستم­ های تصویربرداری را برای تشخیص، کمی سازی و تجزیه و تحلیل پروتئین­ ها و اسیدهای نوکلئیک در ژل­ ها و غشاها ارائه می ­دهد.

ژل داک­ ها دارای نرم افزار پیشرفته ­ای هستند که به صورت خودکار  به جمع آوری داده­ ها، تجزیه و تحلیل و اعتبار سنجی می­ پردازد. سیستم ­های تصویربرداری ژل را می ­توان با تمام حالت­ های معمول رنگ آمیزی پروتئین و اسید نوکلئیک و برچسب گذاری (رنگ سنجی، فلورسنت، شیمی لومینسانس و رادیوایزوتوپی) برای شناسایی و تجزیه و تحلیل داده ­های خودکار به کار برد. داشتن یک سیستم ژل مناسب (مستندات ژل) بسیار مهم است.

DNA ، RNA  آغشته به اتیدیوم بروماید اغلب با استفاده از UV مشاهده می­ شوند. برای مثال، در صورت نیاز به استفاده مجدد از آن DNA ، می­ توان رنگ­ های ایمن تری مانند SYBR Safe ، SYBR Gold ، SYBR و Gel Green را انتخاب کرد که می­ توانند با نور آبی تصویر شوند. برای بررسی پروتئین روی ژل ­ها ، می ­توان به وسیله­ ی باندهای آغشته به لکه آبی یا نقره ­ای Coomassie پروتئین روی ژل را به راحتی مشاهده کرد.

ما از ژل های آگارز آغشته به اتیدیم برومید با استفاده از یک ترانس اشعه ماورا بنفش و کلنی های مخمر در زیر نور سفید عکس می گیریم.

اگر ضبط تصاویر دیجیتالی ساده از ژل ها هدف شما باشد ، یک سیستم سطح پایین عملکرد لازم را با مبلغ کمتر از ۱۰ میلیون فراهم می کند و بسیاری از آنها با توجه به روشنایی و فیلترهای صحیح ، برای کارهای تصویربرداری به اندازه کافی انعطاف پذیر هستند. کسانی که برنامه های پیچیده تری در ذهن دارند ، به سیستم قدرتمندتری نیاز دارند. اما حتی این هزینه ها را می توان با کمتر از ۳۰ میلیون پرداخت کرد.

لکه های ژل  DNA

چندین گزینه برای رنگ آمیزی اسیدهای نوکلئیک در طول الکتروفورز ژل وجود دارد. اتیدیوم بروماید (EtBr) شناخته شده ترین و معمولاً مورد استفاده در رنگ DNA است. این ماده یک عاملی است که DNA را متصل می کند و وقتی در معرض نور UV قرار دارد ، فلورسانس ۲۰ برابر افزایش می یابد. EtBr ارزانترین رنگ DNA است و آن را به گزینه ای ایده آل برای بسیاری از آزمایشگاههای تحقیقاتی تبدیل می کند. با این حال، از EtBr باید با احتیاط استفاده شود ، زیرا یک جهش زای شناخته شده است. علاوه بر این، EtBr نیاز به قرار گرفتن در معرض نور UV را دارد ، که آسیب مولکولی رخ می دهد. این مسئله هنگامی که DNA برای کاربردهای پایین دستی مانند شبیه سازی استفاده می شود، مشکلی ایجاد می کند.

نحوه سکو بندی آزمایشگاه

در اینجا، نحوه ساخت نیمکت آزمایشگاهی را به شما آموزش خواهیم داد. نیمکت آزمایشگاهی (یا نیمکت) یکی از مهمترین قسمتهای آزمایشگاه است. این فضایی است که در آن کار از قبل آماده می شود، آزمایشات انجام می شود، قرائت انجام می شود و تجهیزات آزمایشگاهی جاگذاری و استفاده می شود. بدون نیمکت های آزمایشگاهی، آزمایشگاه ها ناکارآمد خواهند بود.

سکوبندی آزمایشگاه شامل بخش هایی که به عنوان سطح کار و یا برای نگهداری مواد و وسایل استفاده می شوند، و همچنین تمامی تاسیسات مورد نیاز برای کار در آزمایشگاه است. سکوبندی آزمایشگاه در واقع پایه راه اندازی یک آزمایشگاه است و بایستی با استاندارد های داخلی و بین المللی همخوانی داشته باشد.

طراحی یک سکوبندی مناسب که با استاندارد های ارگونومی و ایمنی کار در آزمایشگاه مطابقت داشته باشد، باعث ایجاد یک محیط کاری مناسب برای کارمندان و در نتیجه بازدهی بهینه فعالیت های کمی و کیفی آزمایشگاه خواهد شد. ما می خواهیم آزمایشگاه شما ایمن، با دوام و کارآمد باشد، بنابراین در زیر چند نکته درباره نحوه ساخت نیمکت آزمایشگاه خود ذکر کرده ایم.

مواد نیمکت آزمایشگاهی

در اینجا چند سوال مهم وجود دارد که باید هنگام انتخاب مواد برای نیمکت آزمایشگاه خود مورد توجه قرار دهید:

  • دوام مواد موجود چقدر است – در برابر چه چیزی مقاومت می کنند؟
  • خواص شیمیایی و مقاوم در برابر شعله چیست؟
  • تمیز کردن نیمکت پس از یک آزمایش یا آزمایش چقدر آسان خواهد بود؟

فضا در آزمایشگاه شما

این که آیا شما در حال برنامه ریزی آزمایشگاهی برای خانه ، محل کار یا مدرسه خود هستید، فاصله و اندازه از جنبه های مهمی است که باید در نظر گرفته شود. اولین چیزی که باید ارزیابی شود فضای کلی است. از خود بپرسید، “آیا من فضای کافی برای ساخت آزمایشگاه عملکردی در این مکان را دارم؟”

محل آزمایشگاه

ساخت آزمایشگاه لازم نیست محدود به آزمایشگاه های تجاری یا اتاق های علوم تربیتی باشد. اگر علاقه مند به خانه هستید، یک گاراژ، اتاق زیر شیروانی یا اتاق اضافی ممکن است این کار را انجام دهد. مهم نیست که آزمایشگاه خود را کجا قرار دهید، همیشه اطمینان حاصل کنید که آزمایشگاه شما تهویه کافی دارد.

طراحی مناسب سکوبندی و استاندارد های آن

اولین و مهمترین نکته ای که در طراحی یک آزمایشگاه و سکوبندی آزمایشگاه بایستی در نظر گرفته شود، ایجاد محیطی امن برای کاربران است. در طراحی سکوبندی های آزمایشگاه بایستی مواردی از جمله موارد زیر را رعایت نمود:

  • دارا بودن ایمنی و کاربری آسان برای کارکنان
  • تجهیزات دفع و کنترل مناسب آلودگی ها طبق استاندارد های آزمایشگاهی
  • داشتن اتصالات لازم به تاسیسات تخصصی مثل سیستم فیلتراسیون و خروجی هود های آزمایشگاهی و یا خروجی فاضلاب های عفونی.
  • دسترسی راحت به زیرساخت های تاسیساتی و الکتریکی
  • قابلیت تعمیر و جایگزینی اجزای آسیب دیده
  • قابلیت جا به جایی و تغییر در چیدمان
  • داشتن ابعادی مطابق با استـاندارد های آزمایشگـاهی
  • مقاومت بالا دربرابر خوردگی، آسیب های فیزیکی و شیمیایی
  • داشتن طراحی مناسب، رنگ بندی دلنشین و ساختاری مدولار ( ساختار مدولار به این معناست که اجزای سازنده آن قابلیت تغییر مکان و یا جایگزینی با قطعات جدید تر و یا اضافه کردن قسمت های متفاوت را داشته باشند)

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی لزوم استفاده از دوش و چشم شوی آزمایشگاهی پرداختیم. همچنین دستگاه ژل داک و راهنمای خرید آن را بررسی کردیم. و در آخر به نکات مهم طراحی استاندارد در سکوبندی آزمایشگاه اشاره کردیم.

منبع: https://royaniran.com/

Share