پیمان بازدیدی در گفتگوی اختصاصی با دیارمیرزا:

هیچکس به داد دهیاران نمی‎رسد | دهیار نمی‌تواند در تغییر کاربری دخیل باشد

بازدیدی با اشاره به اینکه نظر اصلی در تغییر کاربری زمین را جهاد کشاورزی و بنیاد مسکن می‌دهند، گفت: سایر دستگاه اصولا پس از اعلام نظر این دو نهاد نظر آنها را تأیید می‌کنند بنابراین دهیار که تنها پیشنهاد دهنده است چطور می‌تواند در تغییر کاربری دخیل باشد!؟

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، پیمان بازدیدی، فعال محیط زیست و دهیار روستای سقالکسار شهرستان رشت در واکنش به اظهارات مدیر امور اراضی سازمان جهادکشاورزی استان گیلان که گفته بود «دهیاران فکر می‌کنند که فقط تا ۶ ماه دیگر می‌توانند کار کنند متاسفانه زمین‌هایشان را به ویلانشینان می‌فروشند.»(اینجا) در گفتگو با دیارمیرزا عنوان کرد: متأسفانه در بحث دهیاری‌ها هجمه‌هایی از سوی قوه قضایه و دستگاه‌های نظارتی صورت گرفته است.

یکسری قوانین در سیستم مدیریتی روستاها وجود دارد که کامل نیست

وی گفت: به عنوان فعال محیط زیست و یک دهیار صحبت می‌کنم و می‌گویم از زمانی که مسوولیت دهیاری را برعهده گرفتم، متوجه شدم چه خبر است!

بازدیدی با اشاره به اینکه یکسری قوانین در سیستم مدیریتی روستاها وجود دارد که کامل نیست، تصریح کرد: وقتی فردی قصد ساخت ویلا یا مسکن در زمین زارعی یا باغی دارد، دهیار تنها می‌تواند دو اخطار به وی بدهد سپس او را به سازمان‌های ذی‌صلاح معرفی کند.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه دهیاری‎ها مانند شهرداری‌ها واحد تخلفات ندارد تا بتواند اقدامات قانونی انجام دهد، تأکید کرد: بارها گفتم واحد تخلفات در بخشداری بگذارید تا هرجا تخلفی صورت گرفت، سریعا با آن برخورد شود.

دهیار روستای سقالکسار شهرستان رشت افزود: در شهر نیز که واحد تخلفات وجود دارد خانه‌های نسق ساز بسیاری وجود داد که امتیازات آب، برق و گاز را دریافت می‌کنند که این هم جای سوال است!

ادارات به افراد متخلف که قصد ساخت و ساز غیرقانونی دارند امتیازات آب، برق و گاز را ندهند

وی با اشاره به اینکه ادارات باید توجیه شوند که به افراد متخلف که قصد ساخت و ساز غیرقانونی دارند امتیازات آب، برق و گاز را ندهند، تصریح کرد: وقتی ما از طریق دهیاری‌ نامه می‌زنیم که این فرد در حال ساخت و ساز غیرقانونی است، چرا به این فرد امتیازات داده می‌شود!؟ بنابراین قوانین دست دهیاری‌ها نیست ما تنها دو اخطار داده و بعد به کمیسیون ارجاع می‌دهیم.

بازدیدی با بیان اینکه اگر ساخت و ساز غیرقانونی در طرح هادی باشد به استانداری و اگر خارج از طرح هادی باشد به جهاد کشاورزی ارجاع داده می‌شوند، گفت: وقتی ما یک ساخت و ساز غیرمجاز را به کمیسیون ماده ۹۹ استانداری ارسال می‌کنیم جواب این کمیسیون پس از یک سال یا بیشتر طول می‌کشد تا بیاید و وقتی اعتراض می‌کنیم که چرا پاسخ اینقدر طولانی شده است می‌گویند ما سه کارمند هستیم با این تعداد روستا در گیلان!

این فعال محیط زیست همچنین در گفتگو با دیارمیرزا ادامه داد: به نظر بنده باید کمیسیون ماده ۹۹ در هر بخشداری با کارمندانی مشخص وجود داشته باشد تا روال اداری سریعتر طی شود.

تا پاسخ کمیسیون ماده ۹۹ بیاید فرد متخلف خانه یا ویلای خود را ساخته است

وی با اشاره به اینکه تا پاسخ کمیسیون ماده ۹۹ بیاید فرد متخلف خانه یا ویلای خود را ساخته است، اظهار کرد: رأی اینگونه پرونده‌های یا جریمه است و یا تخریب است که اگر فرد بومی باشد جریمه در نظر گرفته می‌شود و اگر غیربومی باشد احتمال دارد رأی تخریب نیز صادر شود.

بازدیدی افزود: اگر رأی جریمه صادر شود، دهیاری هیج ضمانت اجرایی برای دریافت جریمه ندارد و باید به دادگاه شکایت کند تا بتواند پس رأی دادگاه را به دست آورد البته فرد متخلف نیز پس از اینکه محکوم شد اعلام می‌کند که شرایط مالی مناسبی ندارد و این جریمه در ۳۶ قسط پرداخت می‌شود.

وزارت کشور باید در قوانین دهیاری‌ها بازنگری کند

وی با تأکید بر اینکه وزارت کشور باید در قوانین دهیاری‌ها بازنگری کند، اظهار داشت: نیازمند عزم جدی جهت اصلاح قوانین و حل مشکل تغییر اراضی کشاورزی و باغی هستیم.

دهیار روستای سقالکسار شهرستان رشت با اشاره به اینکه تغییر اراضی خارج از طرح هادی به جهاد کشاورزی ارتباط دارد، تصریح کرد: به هیچ وجه نباید زمین زراعی داخل طرح هادی باشد چون افراد صاحب نفوذ که اکثرا هم غیربومی هستند می‌توانند تغییر کاربری انجام دهند!

تنها اختیاری که دهیار برای تغییر کاربری دارد معرفی زمین به نهادهای ذی‌صلاح است

بازدیدی گفت: منکر این قضیه نمی‌شود که تعدادی از دهیاران دارای بنگاه املاک هستند اما اگر دهیار در کار خرید و فروش زمین نیز باشد، تنها اختیاری که برای تغییر کاربری دارد معرفی زمین به نهادهای ذی‌صلاح است.

وی ادامه داد: در کمیسیون مربوطه برای تغییر کاربری زمین، ۱۶ نهاد مختلف از منابع طبیعی و بازرسی استان گرفته تا جهاد کشاورزی و بنیاد مسکن حضور دارند و تنها کسی حق نظر و رأی ندارد دهیاری و شورای روستا است زیرا دهیار تنها می‌تواند پیشنهاد تغییر کاربری را بدهد.

این فعال محیط زیستی همچنین با اشاره به اینکه نظر اصلی در تغییر کاربری زمین را جهاد کشاورزی و بنیاد مسکن می‌دهند، گفت: سایر دستگاه اصولا پس از اعلام نظر این دو نهاد نظر آنها را تأیید می‌کنند بنابراین دهیار که تنها پیشنهاد دهنده است چطور می‌تواند در تغییر کاربری دخیل باشد!؟

مگر جهاد کشاورزی واحد نظارت ندارد!؟

وی اظهار کرد: اگر بر فرض اینکه دهیار گزارشی از تخلف در ساخت و ساز به کمیسیون‌ ارسال نکند، مگر جهاد کشاورزی واحد نظارت ندارد!؟ خدا پدر و مادر آقای ریسی را بیامرزد که با حضورشان در دستگاه قضا به جهاد کشاورزی فشار آوردند تا واحد نظارت جهاد کشاورزی جدیدا فعال شد.

بازدیدی در خصوص عدم حمایت دستگاه‌ها از دهیاران نیز گفت: دهیاری در شهرستان رشت اراضی ملی را آزاد کرد، زمین‌خوار از او شکایت و او را محکوم کرد! هیچکس نیز نیست که از این دهیار حمایت کند و این دهیار باید برود زندان زیرا هیچ واحد حقوقی‌ در بخشداری‌ها نداریم تا از دهیاران حمایت کند.

هیچکس به داد دهیار نمیرسد

دهیار روستای سقالکسار شهرستان رشت با اشاره به اینکه دو پرونده در دادگاه دارم که پیگیر آنها هستم، تأکید کرد: هیچکس به داد دهیار نمیرسد، دهیاران حقوق اندکی دریافت می‌کنند بنابراین دهیار با چه انگیزه‌ و قدرتی باید جلوی تخلفات را بگیرید!؟

وی ادامه داد: اگر دهیاران زیر نظر وزارت کشور هستند پس باید حقوق معقولی دریافت کنند زیرا حقوقی که اکنون دهیاران دریافت می‌کنند از کارگران نیز کمتر است!

بازدیدی با اشاره به اینکه واریزی دهیاری روستای سقالکسار که یک برند کشوری است زیاد نیست و ما با این باید پول همه کارمندان و هزینه‌های خود را پرداخت کنیم!

با بودجه اندک دهیاری چگونه باید کار انجام دهد!؟

دهیار روستای سقالکسار شهرستان رشت در گفتگو با دیارمیرزا ادامه داد: با بودجه اندک دهیاری چگونه باید کار انجام دهد!؟ به من می‌گویند باید خودگردان باشی مگر ما چقدر عوارض می‌گیریم که بتوانیم خودگردان باشیم!؟

این فعال محیط زیستی در خصوص فروش زمین توسط روستاییان و مهاجرت آنها به شهر نیز گفت: آیا دولت‌ها در بحث اشتغالزایی و حمایت از کشاورزان اقدامی کردند!؟ بنیاد مسکن و جهاد کشاورزی چه کاری برای کشاورزان کردند حتی جهاد کشاورزی در بحث ترویج هم کاری نمی‌کند و محصولات روستاها غیرارگانیک و سمی به بازار می‌رود زیرا روستاییان آموزشی در این بخش ندیده‌اند.

وی همچنین ادامه داد: واردات برنج توسط دولت انجام می‌شود و برنج روی دست کشاورزان می‌ماند و زمانی روستایی با این فلاکت زندگی می‌کند انتظار دارند زمین‌های خود را با قیمت چندین برابر به غیربومی‌ها نفروشند!؟

قیمت پروانه ساختمانی برای یک روستایی با یک غیربومی برابر است!

بازدیدی با بیان اینکه روستاییان مجاز نیستند در زمین خود برای بچه‌هایشان خانه بسازند همچنین قیمت پروانه ساختمانی برای یک روستایی با یک غیربومی برابر است و هیچ تسهیلاتی به روستایی داده نمی‌شود، گفت: می‌توانیم قانونی بگذاریم که روستاییان بتوانند برای فرزندانشان خانه بسازند اما حق خرید و فروش آن را به غیر نداشته باشند.

دهیار روستای سقالکسار شهرستان رشت همچنین به کاهش جمعیت روستاها اشاره کرد و گفت: در روستای سقالکسار ۲۰ نفر فوتی داشتم و به ازای آن تنها ۳ تولد صورت گرفته است!

وی همچنین به کمبود امکانات در روستاها اشاره کرد و افزود: در شهرستان رشت از ۷۰ روستا، ۳۰ روستا آب شرب ندارند و مردم با مشکلات زیادی در حال زندگی هستند.

در بعضی از روستاها ۷۵ درصد غیربومی و ۲۵ درصد بومی هستند!

این فعال محیط زیستی با بیان اینکه در بعضی از روستاها ۷۵ درصد غیربومی و ۲۵ درصد بومی هستند، اظهار داشت: به دلیل بیکاری جوانان روستایی به شهرها مهاجرت می‎کنند و اگر دولت و نهادهای مرتبط برای کسب و کار کوچک ارزش قائل شوند چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

بازدیدی در پایان با تأکید بر اینکه دولت هیچ حمایتی از کشاورزان نمی‌کند، اظهار داشت: به نظر بنده باید دهیاری پاره وقت را حذف کنیم و دهیاری مرجع را ایجاد کنیم که سایر دهیاری‌ها زیرمجموعه آنها باشند و دهیاری مرجع با بودجه‌ خوبی که به آن داده می‌شود مشکلات روستاها را حل کند.

Share