بازنشستگانی که با پاداش سنوات به فکر خرید زمین در گیلان می‌شوند

رشت بیش از دیگر شهرستان‌ها مورد هجوم ساخت خانه‌های دوم است

مدیر امور اراضی سازمان جهادکشاورزی استان گیلان گفت: با وجود کرونا همچنان سازندگان و متقاضیان ساخت خانه‌های دوم اصرار به انجام و ادامه تخلفات خود دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، گیلان‌پور با اشاره به اینکه اراضی شالیزاری گیلان یکی از ارزشمندترین خاک کشور محسوب می‌شوند، گفت: اراضی کشاورزی باید برای تامین امنیت غذایی کشور اختصاص یابند و هرگونه ساخت خانه‌های مسکونی در آنها ممنوع است و با متخلفان نیز برخورد جدی می‌شود.

وی افزود: اگر چه نظارت‌ها تشدید شده و شاهد شیوع کرونا هم نیز هستیم، اما سودجویان همچنان در صدد تخریب و ساخت خانه‌های دوم برای پایتخت‌نشینان هستند که حتماً با آنها مقابله خواهد شد.

گیلان‌پور در ادامه از مهاجرت نادرست شهر به روستا در گیلان انتقاد کرد و ادامه داد: کوچک و خرد بودن وضعیت زمین و اقتصادی‌نبودن تولید محصولات کشاورزی در این زمین‌های کوچک از جمله دلایلی هستند که سودجویی را برای ساخت خانه‌های دوم ادامه‌دار کرده است.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی گیلان تصریح کرد: تمامی ساختمان‌هایی را که غیرمجاز ساخته شده‌اند، را تخریب خواهیم کرد.

بازنشستگانی که با پاداش سنوات به فکر خرید زمین در گیلان می‌شوند

وی افزود: با وجود تعطیلات ادارات و کارمندان متاسفانه تقاضاها برای داشتن ویلا در این اراضی ارزشمند کم نشده است و حتی برخی از بازنشستگان نیز بلافاصله بعد از دریافت پاداش سنوات خود بلافاصله برای ساخت و خرید خانه در گیلان ورود می‌کنند و در این خصوص متاسفانه استعلام لازم را از دستگاه‌های مربوطه در خصوص زمین مورد نظرشان پیگیری نمی‌کنند.

گیلان‌پور با اشاره به اینکه وضعیت معیشتی برخی از کشاورزان موجب شده است که برخی از این متخلفین بتوانند کشاورزان را وسوسه کنند تا زمین‌هایشان را به آنها بفروشند، افزود: کشاورزان نیز به ناچار به دلیل مواجهه با مشکلاتی چون ازدواج فرزندانشان و یا تهیه مسکن برای آنها مجبور به فروش بخشی از زمین هایشان می‌شوند و اگر در این خصوص تمهیداتی اندیشیده شود، هیچ کشاورزی مایل نیست که زمینش را بفروشد و سرایدار زمینی شود که خود روزی مالک آن بوده است.

گیلان‌پور از کشاورزان خواست منافع آنی را فدای منافع آتی استان نکنند و هرچند در موارد ناچاری سعی کنند، شأن خود را حفظ کنند و با فروش زمین‌شان به دیگران و مهاجرت به حاشیه شهرها فرزندان‌شان را با مشکلات فرهنگی و اجتماعی دست به گریبان نکنند.

شهرستان رشت بیش از دیگر شهرستان‌ها مورد هجوم ساخت خانه‌های دوم

وی افزود: در هر شهرستان گیلان به طور میانگین ۱۵ مورد برای قلع و قمع وجود دارد و اغلب تخلفات ساخت خانه‌های دوم در مرکز استان صورت می‌گیرد.

گیلان پور گفت: آگاهی های لازم به کشاورزان ارتقاء یافته است و برای دهیاران و شورای اسلامی شهرها کلاس‌های آموزشی برگزار کرده‌ایم تا در حفاظت از اراضی شان کوشا باشند و منافع آنی را فدای منافع آتی نکنند.

مدیر امور اراضی کشاورزی گیلان گفت: سودجویی از شالیزاهای گیلان باید متوقف شود و به خصوص فاجعه بازگشت شهر به روستا به صورت نادرست در حال وقوع است که هیچ منفعتی برای گیلان و کشور ندارد.

وی ادامه داد: حتی شهرنشینانی که برای به بهانه کشاوزی به روستا می‌آیند و چند اصله درخت در کنار ویلایشان می کارند، نه تنها به تولید محصولات کشاورزی کشور نمی افزایند، بلکه اقتصاد کشاورزی گیلان را نیز به مخاطره می‌اندازند، زیرا دیده می‌شود کاشت این درختان فقط برای زیبایی ملکشان صورت می گیرد و حتی خودشان هم به ندرت از محصولات آنها استفاده می کنند.

گیلان‌پور با اشاره به اینکه دهیاران مرجع صدور پروانه هستند و موظف هستند که گزارشات خود را اعلام کنند و باید واقعا دلسوزی کنند، گفت: اما متاسفانه تعداد اندکی از دهیاران فقط به فکر تامین ثروت برای خود و فرزندانشان هستند.

 بی‌توجهی دهیاران در حفاظت از اراضی روستاها

وی با اشاره به اینکه در ماه‌های پایانی کار دولت به سر می‌بریم، و همچنین زمان پایانی شوراهای اسلامی هستیم و دهیاران فکر می‌کنند که فقط تا ۶ ماه دیگر می‌توانند کار کنند متاسفانه زمین هایشان را به ویلا نشینان می‌فروشند.

گیلان پور تاکید کرد: باید دقت و نظارت ها در زمان پایانی دولت افزایش یابد و تاخت و تاز سودجویان گرفته شود.

مدیر امور راضی سازمان جهاد کشاورزی گیلان تصریح کرد: با وجود کرونا تخلفات ساخت خانه‌های دوم همچنان ادامه دارد و اقدامات سودجویان به قوت خود باقی است و تغییرکاربری ها همچنان در حال وقوع است.

وی تصریح کرد: بی توجه بودن به حفاظت از خاک‌های ارزشمند کشاورزی گیلان واقعا جای گریه دارد زیرا زیربناهای گیلان برای جمعیت ساکن این استان کافی نیست و تراکم جمعیت زیادی دارد و مهاجرت روزافزون و اضافه شدن جمعیت شناور به این استان صدمات جبران ناپذیری را به آن وارد می‌کند.

Share