یادداشت/علی علیزاده ازبری؛

جامعه در حال گذار و بحران توزیع در ایران

با توجه به پشت سر گذاشتن چهار دهه از انقلاب، تجربه جنگ هشت‌ساله، تجربه جیره‌بندی کالاهای اساسی، مصرفی و حتی سرمایه‌ای در دهه شصت و نیمه دهه هفتاد، انتظار این است که جامعه بازرگانی، تولیدی و توزیعی ما به بلوغ رسیده باشند اما ظاهراً هنوز کودک مانده اند.

علی علیزاده ازبری*

«رابرت نیسبت» درکتاب«سنت جامعه‌شناسی می‌نویسد: جامعه درحال گذار (در حال انتقال از سنت به مدرنیته) از شش بحران هویت، مشروعیت، مشارکت، نفوذ، یکپارچگی و بحران توزیع در رنج است. گرچه هریک از بحرانهای ذکر شده را می‌توان در جامعه ما مشاهده نمود اما این مورد آخری کاملاً عریان در جامعه ما رخ نموده و تبدیل به معضل بزرگ جامعه در سالهای اخیر شده است. با توجه به پشت سر گذاشتن چهار دهه از انقلاب، تجربه جنگ هشت‌ساله، تجربه جیره‌بندی کالاهای اساسی، مصرفی و حتی سرمایه‌ای در دهه شصت و نیمه دهه هفتاد، انتظار این است که جامعه بازرگانی، تولیدی و توزیعی ما به بلوغ رسیده باشند اما ظاهراً هنوز کودک مانده اند. خصوصاً با پیشرفت جامعه اطلاعاتی و احصاء آمار دقیق تر، استفاده از تکنولوژی‌های دقیق امروزی، توزیع دلار، کالا، سرمایه و تسهیلات بانکی، اعتبارات عمرانی و…باید منطقی‌تر، اساسی‌تر و عادلانه‌تر باشد که نیست.
شاهد مثال فراوان است مانند؛
افتضاح توزیع دلار ۴۳۰۰ تومانی معروف به جهانگیری! که گرفتند و بردند و سودش را بردند سرمایه خود را ده برابر کردند اما کالا وارد نکردند و پول را هم برنگرداندند. افتضاح رانت در بازار خودرو که سودش را دلالان می‌برند. افتضاح توزیع کاملاً ناعادلانه تسهیلات بانکی که منجر به اختلاس‌های چند هزار میلیاردی و بر باد رفتن آبروی نظام شده است. توزیع نامناسب فرصت‌های شغلی که با پارتی و رانت و…شغل به افراد می‌رسد. توزیع نامتوازن اعتبارات عمرانی که معمولاً آنانیکه در مجلس ودولت قوی‌تر هستند برای شهر و ولایت خود امتیازات بیشتری می‌گیرند. چند گزارش از تلوزیون پخش شده که کانتینر‌های انباشته از کالا انبارهای گمرکات ایران را اشغال کرده‌اند اما در پیچ و خم بروکراسی‌های مسخره اداری گیر کرده و ترخیص نمی‌شوند.
گزارش خجالت آوری از تلویزیون پخش شد در حالی که بازار خالی از مرغ بود هم زمان تولید کننده، مرغ تولید شده روی دستش مانده بود و کسی تحویلش نمی‌گرفت! تازه اداره دولتی هم او را حواله می‌داد به دلال!
آری این مثال‌ها تعدادی از مصادیق بروز بحران توزیع در ایران است در حالیکه دولت و مجلس برای درمان آن‌ها برنامه ندارند ودنبال مسّکِن می‌گردند.

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share