سام سکوتی

تدبیر هسته ای در سایه مذاکره

تدبیر هسته ای در سایه مذاکره برخی از منتقدان دایمی دولت و مذاکرات هسته‌ای گمان می‌کنند تنها آنان هستند که می‌دانند طرف غربی دنبال گرفتن امتیاز است و سایر جناح ها و نخبگان و خصوصا دولت ۱+۵ را مشفق و خیرخواه خود می‌دانند و بر اساس این دیدگاه مذاکرات را به پیش می برد! در […]

تدبیر هسته ای در سایه مذاکره
sokotiبرخی از منتقدان دایمی دولت و مذاکرات هسته‌ای گمان می‌کنند تنها آنان هستند که می‌دانند طرف غربی دنبال گرفتن امتیاز است و سایر جناح ها و نخبگان و خصوصا دولت ۱+۵ را مشفق و خیرخواه خود می‌دانند و بر اساس این دیدگاه مذاکرات را به پیش می برد!
در جهان سیاست هیچ دوست و هیچ دشمن دایمی وجود ندارد و ما با هر کشوری که به رسمیت بشناسیم بر اساس منافع ملی امکان مذاکره وجود دارد و هرگز هم نمی‌گوییم آن طرف میز با حسن نیت بر سر میز مذاکره نشسته است زیرا منافع ملی هر کشوری ایجاب می‌کند تا چانه زنی‌ها بر سر امتیاز بیشتر را تا جایی که می‌توانند ادامه دهند.
روش درست مقابله با تحریم، کاغذ پاره دانستن آن و یا استفاده از کلمات و جملات نامأنوس در عرف بین الملل نیست و همگان دیدند که قطع نامه‌دان غربی‌ها پاره نشد اما خط ارتباطی بین بانکی‌ ما با جهان پاره شد و ارزهای خارجی و به تبع آن تمامی کالاها و خدمات در ایران به یکباره سیر صعودی در پیش گرفت و سرعت چرخ زندگی مردم را کند کرد. روش درست مقابله با تحریم، گفتگو و ترسیم چهره‌ای صلح طلب از ایران است که متأسفانه مخالفان و بعضا دوستان ناآگاه دست در دست هم این برداشت را به جهان داده‌اند که ایرانیان به دنبال نا امن کردن جهان و منطقه هستند و نگارنده در دوران تحصیل در یکی از کشورهای ۵ گانه حاضر در مذاکرات، در سه ماهه اول با پرسش‌های بسیار مضحکی که ناشی از خوراک های خبری خبرگزاری های مغرض بود، مواجه می‌شدم که حتی در جامعه دانشگاهی نیز موثر افتاده بود.
پروژه ایران هراسی که آقای ظریف در مصاحبه مطبوعاتی خود به آن اشاره کردند، بیشتر از هر کشوری توسط رژیم جعلی اسرائیل در جهان و منطقه دامن زده می‌شود و رسانه‌ها همسو با آن خط فکری در خارج از کشور، کمک حال آنها هستند و متأسفانه برخی اظهارنظرهای از سر نا آشنایی با قواعد بین المللی و دیپلماتیک هم برای ماشین شایعه سازی آنان سوخت تهیه می‌کند.
اما متأسفانه برخی از مخالفان دولت در داخل کشور نیز حاضر نیستند شرایط موجود را اگرچه ایده ال دولت و مردم هم نیست اما بهتر از تشدید هر ماهه تحریم و تصویب مداوم قطع نامه‌های ضد ایرانی است، بپذیرند و با ایجاد هجمه رسانه‌‌ای سعی در تزریق ناامیدی به جامعه دارند که البته مردم ایران همچون رهبر نظام، تیم مذاکره کننده را فرزندان خدوم نظام اسلامی می‌دانند و اطمینان دارند که بر سر منافع ملی معامله نابرابری نخواهند کرد.
قصد ندارم به نارسایی ها و مشکلات دولت پیشین بپردازم که خود هم قطاران سیاسی دولت سابق در مناظرات انتخاباتی مفصل به آن پرداختند و زوایای پنهان آن را بر مردم آشکار کردند و امروز دیگر مردم ما با همراهی با دولت آقای روحانی در انتظار تدبیر تیم مذاکره کننده و امید آفرینی دولت اعتدال هستند.
تیم مذاکره کننده که از حمایت کامل مقام معظم رهبری و رئیس جمهور برخوردار هستند، در مقابل این بد اخلاقی ها صبر پیشه کرده و می‌کنند و با دلگرمی بیشتر به ادامه مذاکرات خواهند پرداخت.
جهان به دنبال آن است که ایران دنبال سلاح هسته‌ای نیست و چه تضمینی بالاتر از فتوای رهبر نظام که داشتن هر نوع سلاح کشتار جمعی را حرام می‌داند و تلاش تیم هسته‌ای هم اثبات همین موضوع به مذاکره‌کنندگان شرق و غرب است.
اما ساده لوح دانستن تیم مذاکره‌کننده تا جایی که ندانند طرف مقابل همه چیز را برای خودش می‌خواهد، نهایت کم لطفی است و همه آنها که اجازه مذاکره را صادر کرده‌اند، به تمامی جوانب امر اگر نه بیشتر از شما قطعا نه کمتر از شما واقف هستند.
نگارنده این سطور بر این باور است که همه جناح ها و گرایش های سیاسی اگر تعلقات سیاسی را کنار گذاشته و با تفاهم و تعقل در شرایط جامعه و کشور با هم بر سر میز مذاکره بنشینند، توافق داخلی حاصل خواهد شد و پس از آن رسیدن به یک توافق خارجی آسان‌تر خواهد بود زیرا در اینکه همه کارگزاران نظام و نمایندگان مردم در دولت و مجلس به دنبال منافع مردم هستند هیچ شکی وجود ندارد و فقط مسیرها متفاوت است که این تفاوت در مسیر دارد تبدیل به موضعی بازدارنده می‌شود که بهتر است این نیز به تدبیر طرفین به اعتدال برسد تا مذاکره کنندگان در مقابل ابرقدرت های جهان همنوا و همراه به پیروزی برسند. پیروزی در مذاکرات به مفهومی که تمامی خواسته‌های یک طرف محقق شود هرگز اتفاق نخواهد افتاد و مذاکره یعنی گذشتن طرفین از بخشی از خواسته‌های خود که امروز همگان اذعان دارند که طرفین غربی ایران هسته‌ای را پذیرفته‌اند و این خود قدم مهمی است که دولت جدید برداشته است و در آخر هرگونه موفقیتی در مذاکرات به نام هیچ گروه و جناحی سند نخواهد خورد که پیروزی هسته‌ای به نام نظام و مردم است تا دولتی خاص و یا جناحی خاص.

سام سکوتی بداغ
پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share