معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد:

اتصال به کشورهای همسایه در ۴ مسیر دنبال می‌شود | اولویت بعدی تکمیل راه‌آهن شلمچه به بصره است

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: مسیر در اولویت بعدی تکمیل راه آهن شلمچه به بصره و مسیر کرمانشاه به سمت خسروی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایلنا، خیرالله خادمی در مراسم افتتاح راه آهن خواف-هرات با بیان اینکه در حال حاضر طول شبکه ریلی ایران حدود ۱۴ هزار کیلومتر است، اظهار داشت: در این دولت اتصال ۵ استان را به شبکه ریلی انجام دادیم و یکی از اقدامات مهم در این بخش، احداث راه آهن خواف-هرات بوده که با افتتاح این خط افغانستان می‌تواند از مزایای این خط و اتصال به آب‌های آزاد بهره مند شود.

وی با تاکید بر اینکه یکی از اقدامات مهم کشورمان اتصال راه آهن به کشورهای همسایه است، ادامه داد: اتصال به کشورهای همسایه را در ۴ مسیر دنبال می‌کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: اولین مسیر راه‌آهن خواف-هرات است که امروز بخشی از آن افتتاح می‌شود و ۸۵ کیلومتر باقی‌مانده در خاک افغانستان هم در حال ساخت است. مسیر بعدی ادامه راه آهن رشت به سمت آستارا و ادامه آن به کشور آذربایجان و اروپا است.

مدیرعامل شرکت ساخت و‌ توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: مسیر در اولویت بعدی تکمیل راه آهن شلمچه به بصره و مسیر کرمانشاه به سمت خسروی است.

خادمی با تاکید بر اینکه راه آهن خواف-هرات پیوند دو ملت یک تاریخ یک فرهنگ است، اظهار داشت: کار ساخت این مسیر را بلافاصله بعد از توافقات دو کشور شروع کردیم. این پروژه به طول ۲۲۵ کیلومتر شروع به کار شد که امروز ۱۴۰ کیلومتر آن به افتتاح می‌رسد که دو قطعه از آن در خاک ایران و یک قطعه از آن به طول ۶۲ کیلومتر در خاک افغانستان است که یک قطعه دیگر در افغانستان باید ساخته شود.

وی گفت: برای ساخت این پروژه چیزی حدود ۲هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده‌ایم. همچنین ۱۲ میلیون مترمکعب خاکبرداری و ۲۰هزار تن ریل گذاری انجام شد و ۷ ایستگاه ساخته شد.

خادمی گفت: با این اتصال، افغانستان به آب‌های آزاد، ترکیه، عراق و اروپا می رسد.

وی افزود: با این مسیر امکان پوشش ۱.۵میلیون نفر برای هرات به دست می‌آید همچنین خروج انزوای منطقه سنگین از دیگر مزایای اجرای این پروژه است.

Share