رئیس مجمع نمایندگان گیلان؛

مسئولینی که کلنگ زدند و نساختند، پاسخگو باشند|لزوم مبارزه با سنبل آبی در تالاب انزلی

رئیس مجمع نمایندگان گیلان، گفت: شاهد کلنگ زنی استادیوم و پیست قایقرانی رویینگ در انزلی بودیم، آنهایی که کلنگ زدند بگویند چرا این پروژه ها که کددار شد و برای آنها ردیف بودجه و منابع پیش بینی کردند، هیچ وقت عملیاتی نشد؟!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، احمد دنیامالی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن اجتماعات اداره آموزش و پرورش شهرستان بندرانزلی برگزار شد، اظهار کرد: انزلی از نظر موقعیت جغرافیایی یک شهر خاص و خطی است و از سمت شمال و جنوب محدوده تالاب و دریا را دارد و بایستی در حوزه شهرسازی و مسایلی که در مباحث مدیریت شهری است با توجه بیشتری کار شود زیرا شهرهای شعاعی از لحاظ خدمات زیربنایی و عمومی دسترسی بهتری دارند تا شهرهای خطی.

نماینده شهرستان بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حوزه درمان شاهد قرار گرفتن بیمارستان در غرب انزلی هستیم، افزود: این امر باعث شده شهروندان و روستانشینان شرق شهرستان برای دسترسی به بیمارستان مشکلات خاص خود را داشته باشند و باید با ظرفیت بخش خصوصی یک بیمارستان در شرق انزلی افتتاح کنیم.

دنیامالی با اشاره به مسئله تالاب انزلی و اینکه تهدید اصلی این حوزه پساب صنعتی و خانگی شهرستان های جنوبی تالاب است، گفت: عده ای فاضلاب شهری انزلی را تنها تهدید تالاب می دانند؛ هر چند این مسئله باید به خوبی مدیریت شود ولی تهدید اصلی از ۱۱ رودخانه حوضه آبریز تالاب انزلی است که با پساب صنعتی و خانگی توام است.

لزوم مبارزه جدی با آفت سنبل آبی در تالاب انزلی

وی با اشاره به سنبل آبی که امروزه تهدیدی برای تالاب انزلی محسوب می شود، تاکید کرد: این گیاه که به صورت تهدیدی جدی تالاب را مورد مخاطره قرار داده از گیاهان شناخته شده و آفت های تالابی جهان است که در کشورهای مختلف وجود دارد و در حال حاضر گریبانگیر کشورهای مختلف شده است.

دنیامالی افزود: در مورد سنبل آبی دو نگاه وجود دارد که اولی از بین بردن سنبل آبی با روش های مکانیکی است و این روش زمانی می تواند کاربرد داشته باشد که کارکرد اقتصادی به این گیاه بدهیم همانطور که با آزولا عمل شد.

نماینده بندرانزلی در مجلس، با بیان اینکه حجم کار زیاد است و در کوتاه مدت و با حضور چند نفر محدود نمی توان آن را مدیریت کرد، گفت: همچنین رفتار بیولوژیک را برای مقابله با سنبل آبی می توان مورد توجه داشت البته برای این کار باید شبیه سازی های علمی داشته باشیم تا بتوانیم نتایج و فرایند را قطعی شده تلقی کنیم و مراجع ذی صلاح این بحث را تایید کنند.

دنیامالی تصریح کرد: نشست های مختلف را ساماندهی کرده و تلاش می کنیم از ظرفیت سازمان های مردم نهاد برای مبارزه جدی با آفت سنبل آبی در تالاب بندر انزلی استفاده داشته باشیم.

رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان با تاکید بر اینکه دنبال طرح نجات ملی تالاب انزلی باشیم، افزود: این مسئله باید در دستور کار جدی دولت قرار گیرد و می توانیم منابع خوبی از اعتبارات ملی به این کار اختصاص دهیم و باززنده سازی تالاب را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه عده ای بر محدودسازی حضور در تالاب تاکید دارند، افزود: مردم، گردشگران و اهالی روستاهای همجوار تالاب باید در تالاب زندگی کنند و تفریحات سالم از جمله ماهیگیری با قلاب و قایقرانی و جریان روزمره زندگی را در تالاب شاهد باشیم و همانطور که در فصل شکار، قوانین را باید رعایت کنیم، قرق بانان را طبق قانون مورد توجه داشته باشیم.

وی با اشاره به طرح های راکد شهرستان، افزود: ۲۲ سال قبل احداث کمربندی انزلی آغاز شد و امروز طبق آمار ۵۰ درصد این پروژه انجام شده و مابقی طرح که غالبا پل و ابنیه هستند همچنان باقی مانده است.

رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان تصریح کرد: در بحث فاضلاب شهری که از بانک جهانی وام گرفتیم و بخش هایی از شبکه کار شد ولی این پروژه هنوز به فعلیت نرسیده زیرا همچنان تصفیه خانه طالب آباد در مدار نیست و در انزلی هم نیمی از تصفیه خانه در مدار است زیرا خوراک لازم را ندارد.

دنیامالی در ادامه در پاسخ به این سوال که «استخر شونجانی سال ها قبل کلنگ زنی زده ولی چرا ساخته نشد؟»، تصریح کرد: علاوه بر این پروژه ما شاهد کلنگ زنی استادیوم و پیست قایقرانی رویینگ بودیم، آنهایی که کلنگ زدند بگویند چرا این پروژه ها که کددار شد و برای آنها ردیف بودجه و منابع پیش بینی کردند، هیچ وقت عملیاتی نشد؟!

نگاه فصلی را از حوزه گردشگری خارج کنیم

رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان با تاکید بر اینکه بایستی مراکز آموزشی ورک شاپ برای مقاطع کوتاه مدت برای انزلی داشته باشند، افزود: آموزش نیروهایی که سرویس و خدمات به گردشگر ارایه می دهند لازم است زیرا هر چقدر در این حوزه کار کنیم بهتر و شایسه تر می توانیم از حوزه گردشگری استفاده کنیم.

دنیامالی با بیان اینکه نگاه فصلی را از حوزه گردشگری خارج کنیم، گفت: در حال حاضر گردشگر فقط برای فصل گرما نیست و زندگی مردم به گونه ای شده که تمام فصول می خواهند از فضاهای گردشگری استفاده کنند لذا باید تلاش کنیم کیفیت خدمات را بالا ببریم.

وی با بیان اینکه اقتصاد شهری انزلی وابسته به دو عنصر گردشگری و صید و صیادی است، تاکید کرد: در حوزه گردشگری باید جذابیت لازم را ایجاد کنیم که نیاز شدید به رفتار نرم، شبکه سازی و استفاده از فضای آی.تی محور در زمینه آموزش نیروهایی که باید میزبان گردشگران باشند داریم ولی متاسفانه در این بخش علی رغم اینکه ظرفیت زیادی داریم اقدام چشمگیری انجام نشده است.

دنیامالی با بیان اینکه بیمه فعالان حوزه صید و صیادی از مهمترین مسایل مورد توجه است، افزود: پیگیر این مسئله از سازمان برنامه و بودجه بودیم زیرا بیمه بازنشستگی حایز اهمیت است.

نماینده مردم بندر انزلی در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه حفظ ذخایر ماهیان استخوانی از وظایف حاکمیت است، تصریح کرد: ضمن اینکه شرایط برای تولید مثل ماهیان در تالاب و رودخانه ها به مخاطره افتاده لذا در بخش حفظ ذخایر شاهد رهاسازی ۱۲۰ میلیون قطعه بچه ماهی بودیم.

وی با بیان اینکه امسال شیلات در برنامه عملیاتی خود رهاسازی ۱۷۵ میلیون قطعه بچه ماهی را دارد، گفت: البته این تعداد باز هم کافی نیست زیرا علاوه بر افزایش جمعیت روز به روز افزایش آلایندگی را شاهد هستیم و همه این رهاسازی ها به معنی این نیست که تبدیل به ماهیان بزرگتر می شوند.

دنیامالی تصریح کرد: اقدامات لازم در این حوزه را در دستور کار داریم که علاوه بر حفظ ذخایر تعداد زیادی صیاد داریم که زندگی خود را از این راه تامین می کنند و آنچه مهم است حمایت کافی را باید از فعالان این عرصه پیش بینی کنیم به ویژه در حوزه بیمه بازنشستگی و بیمه بیکاری همچنین بیمه روزهای کرونایی مباحثی است که در حوزه صید و صیادی با آن مواجه هستیم و تحقق همه اینها زمانی امکان پذیر است که ذخایر مناسب داشته باشیم.

ثروت های بادآورده از منطقه آزاد انزلی

نماینده مردم بندر انزلی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت در واگذاری محدوده ۶۰۰۰ هکتاری به منطقه آزاد انزلی چند سال گذشته اقدامی بر خلاف قانون داشت، تاکید کرد: طبق قوانین، توسعه مناطق آزاد باید در مجلس مصوب شود و در این خصوص در گام اول با یک اقدام غیرقانونی مواجه هستیم.

دنیامالی با اشاره به اینکه دیوان عدالت اداری بر اساس یک شکایت این مصوبه دولت را غیرقانونی اعلام و آن را لغو کرد، افزود: براساس برنامه کشور و دستور صریح مقام معظم رهبری هر گونه تغییر کاربری خصوصا در اراضی کشاورزی و منابع طبیعی خلاف است.

رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان با بیان اینکه سوال من این است که این ۶۰۰۰ هکتار به جز ویلاسازی و زمین خواری چه کارکردی برای منطقه آزاد دارد؟!، افزود: قبل از این عده ای این زمین ها را ارزان خریدند و بعد از این قانون که خلاف هم بود، آن را با قیمت های گزاف فروخته و به ثروت های بادآورده رسیدند.

وی با تاکید بر اینکه هرگونه فعالیت تولید و اشتغال مورد حمایت قرار دارد، تصریح کرد: در تلاش برای الحاق اراضی ۵۰ هکتاری برای شهرک صنعتی یک و دو در منطقه آزاد انزلی هستیم.

افزایش حریم تالاب؛ پدیده بازدارنده معیشت مردم

دنیامالی با بیان اینکه از لحاظ فنی و اجرایی در نظر گرفتن یک حریم واحد برای کل سواحل خزر قابل دفاع نیست، تصریح کرد: توپوگرافی سواحل با هم فرق دارد؛ ضمن اینکه محدوده و حریم دریا را با توجه به شکل گیری مراکز سکونتگاهی تعریف می‌کنند، وقتی شهرهای ما به این صورت از گذشته شکل گرفته مجبوریم برای این شکل گرفتگی راه حل مناسب پیدا کنیم.

وی افزود: این رفتار نه اقتصادی است؛ نه مبنای مدیریتی دارد که جایی که شکل گرفته را تخریب کنیم، ما نمی‌توانیم خیابان هایی که اکنون هستند را تخریب کنیم، بسیاری از شهروندان در حال حاضر سند تک برگ دارند ولی به آنها پروانه ساخت نمی‌دهیم، اعمال قانون معنا پیدا می کند که حقوق مکتسبه مردم دیده شود.

دنیامالی گفت: تلاش می‌کنیم علاوه بر اینکه سواحل ما حفظ شده و در معرض تهدید قرار نگیرد، حقوق مردمی که سند و حقوق مکتسبه دارند حفظ شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان با اشاره به اینکه در حال حاضر در حوزه تالاب فقط ۲۰۰۰ هکتار اراضی کشاورزی و شالیزاری وجود دارد و شش روستای انزلی صد درصد در حریم تالاب واقع شده اند، گفت: بر مبنای قانون و مباحث فنی و حقوقی اعتقاد دارم این محدوده‌ها باید تعریف شود و قطعا مباحث زیست محیطی را مورد توجه داریم و برای حیات محیط زیست باید محدودیت هایی را اعمال کنیم و این محدودیت‌ها زمانی می‌تواند واقعی باشد که به منافع مردم در آن آسیب وارد نشود.

Share