در جلسه کمیسیون عمران شورای شهر رشت مطرح شد:

پروژه‌های عمرانی شهرداری رشت اولویت‌بندی شدند | جلوگیری از سرازیری زباله خام به سراوان

رمضانپور با بیان اینکه با ایجاد سوله‌های مربوط به پسماند از ورود زباله به سراوان جلوگیری می‌شود، افزود: در شورای پنجم رشت اقداماتی خوبی در سراوان توسط شهرداری انجام شد و در حال حاضر نیز مشغول احداث دو سوله بزرگ با هدف جلوگیری از سرازیری زباله به سراوان هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، در جلسه کمیسیون عمران شورای شهر رشت از اولویت بندی پروژه های عمرانی در بودجه سال ۹۹ شهرداری رشت خبر داده شد.

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر رشت در نخستین جلسه این کمیسیون در سال جدید با اشاره به اینکه کلیات بودجه در اواخر اسفند ماه سال ۹۵ به مبلغ نهصد و پنج میلیارد تومان به تصویب رسید اظهار کرد: جزئیات بودجه سال ۹۹ شهرداری رشت نیز در دست بررسی است و طی یکی دو روز آینده این مهم نیز به نتیجه می رسد.

طی چند سال اخیر شاهد تحقق کمتر از پنجاه درصدی بودجه شهرداری رشت هستیم

احمد رمضانپور با بیان اینکه در جلسات کمیسیون تلفیق پیرامون پروژه‌های عمرانی به بحث و تبادل نظر پرداختیم، افزود: متاسفانه طی چند سال اخیر تحقق بودجه شهرداری رشت شرایط نامطلوبی داشت و شاهد تحقق کمتر از پنجاه درصدی بودجه شهرداری رشت هستیم.

حدود ۲۵۶ پروژه عمرانی در بودجه سال ۹۹ شهرداری رشت گنجانده شد

وی با تاکید بر اینکه بر اساس تحقق درآمدها، پروژه‌های عمرانی شهرداری اجرایی می شود، گفت: حدود ۲۵۶ پروژه عمرانی در بودجه سال ۹۹ شهرداری رشت گنجانده شده است اما با توجه به عدم تحقق بودجه سال ۹۸ شهرداری رشت باید با دقت بیشتری در این باره اقدام کند.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر رشت با تاکید بر اینکه پروژه های اولویت دار در دستور کار قرار دارد، افزود: اعضای شورا و شهردار رشت بر روی اجرا و تکمیل پروژه‌های عمرانی از جمله پروژه احسان دوست، خیابان جوان، ژپنج و غیره تاکید و توجه دارند.

رمضانپور با اشاره به اینکه جذب اعتبارات ملی برای پروژه های عمرانی رشت از دیگر برنامه هایی است که مورد توجه شورا قرار دارد تصریح کرد: در گذشته نیز از این طریق نسبت به خرید خودروهای آتش نشانی و غیره اقدام شد و معتقدم باید برای جذب بیشتر اعتبارات دولتی با هدف پیشبرد پروژه های عمرانی رشت برنامه ریزی کنیم.

وی به همکاری شهرداری رشت با قرارگاه خاتم اشاره کرد و گفت: این مهم یکی دیگر از برنامه‌ریزی‌های انجام شده به منظور اجرا و سرعت بخشیدن به پروژه‌های بزرگ عمرانی در رشت است.

جلوگیری از سرازیری زباله خام به سراوان

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر رشت با بیان اینکه با ایجاد سوله‌های مربوط به پسماند از ورود زباله به سراوان جلوگیری می‌شود، افزود: در شورای پنجم رشت اقداماتی خوبی در سراوان توسط شهرداری انجام شد و در حال حاضر نیز مشغول احداث دو سوله بزرگ با هدف جلوگیری از سرازیری زباله به سراوان هستیم.

رمضانپور با اشاره به اینکه روزانه یکهزار تن زباله که متعلق به چند شهر و دهداری است وارد سراوان می شود، بیان کرد: در آینده‌ای نزدیک زباله‌ها وارد این سوله‌ها شده و با تکمیل این سوله دیگر زباله خام به سراوان سرازیر نمی شود.

وی با تاکید بر اینکه ویروس کرونا بر روی اقتصاد سیاسی دنیا تاثیرگذار بوده است، افزود: یقینا پس از دوران پسا کرونا، کشورهایی می توانند موفق باشند که بدهکار نباشند و میانگین سنی جمعیت آنان جوان باشد و خوشبختانه با توجه به اینکه کشور ایران بدهکاری های بین المللی ندارد و میانگین سنی جمعیت کشور نیز ۳۲/۵ است چنانچه شرایط به خوبی مدیریت شود مشکل چندانی به وجود نمی آید.

۷۰ درصد درآمد شهرداری‌ها از ساخت و سازها تامین می‌شود

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر رشت با اشاره به اینکه ۷۰ درصد درآمد شهرداری‌ها از ساخت و سازها تامین می‌شود، تصریح کرد: به طور یقین با مشکلات اقتصادی که به واسطه شیوع کرونا بر جامعه حاکم شده است در بخش ساخت و ساز نیز با مشکلات فراوانی مواجه می شویم و با بررسی وضعیت موجود به این نتیجه رسیدیم که از همین منابع مالی محدود و جذب اعتبارات دولتی و همچنین مدیریت بدون پول گام های خوبی در سال ۹۹ برداریم.

رمضانپور با بیان اینکه پروژه های همچون اجرای فیبر نوری و پارک آبی در رشت از جمله اقدامات خوب و مدیریت بدون پول است، گفت: پروژه‌هایی همچون فیبر نوری و پارک آبی در رشت با مشارکت سرمایه‌گذار در دست انجام است و باید زمینه‌های حضور و مشارکت سرمایه‌گذاران بیش از پیش فراهم شود.

ابراز گلایه از روند اجرای پروژه احساندوست رشت طی سالیان متمادی

این عضو شورای شهر رشت با ابراز گلایه از روند اجرای پروژه احساندوست رشت طی سالیان متمادی، تصریح کرد: این پروژه سال‌هاست که به خاطر مشکلاتی به حال خود رها شده است اما خوشبختانه در حوزه پسماند اقدامات بسیار خوبی انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه معتقدم شهرداری رشت باید نسبت به تولید ثروت اقدام کند، افزود: معتقدم باید هر چه سریعتر نسبت به راه اندازی مرکز پژوهش شورا اقدام شود و مرکز پژوهش بازوان پُر قدرت برای تصمیم‌گیری بهتر اعضای شورا در مباحث مختلف است.

باید واقع‌گرانه به پروژه‌ها نگاه کنیم | امیدواریم در سال ۹۹ با جذب سرمایه‌گذار نتایج خوبی رقم بخورد

رئیس شورای اسلامی شهر رشت نیز با حضور در جلسه کمیسیون عمران شورای شهر رشت با اشاره به اینکه پروژه های شهرداری رشت در سال ۹۹ محدود هستند اظهار کرد: به این نتیجه رسیدیم که باید واقع‌گرانه به پروژه‌ها نگاه کنیم و ان‌شاءالله فردا جزئیات بودجه سال ۹۹ شهرداری رشت به تصویب می‌رسد و پس از آن باید استارت اجرای بندهای بودجه سریعا زده شود.

اسماعیل حاجی‌پور با بیان اینکه برای پروژه‌هایی همچون هوشمند کردن صدور پروانه ساخت و ساز اعتبارات خوبی در نظر گرفته شده است، افزود: باید در این باره طبق قانون و بدون تعارف اقدام شود و امیدواریم در سال ۹۹ با جذب سرمایه‌گذار نتایج خوبی رقم بخورد.

وی با تاکید بر اینکه باید برای حضور سرمایه‌گذاران فرش قرمز پهن کنیم، گفت: تقاضا دارم با راه اندازی مرکز پژوهش های شورا، در بخش‌های مطالعاتی و روند اجرای پروژه ها گام هایی موثر برداریم.

اولویت‌بندی پروژه‌ها اقدام موثری است

فرهام زاهد، عضو کمیسیون عمران شورای شهر رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه به روند اجرای پروژه های عمرانی شهرداری رشت نظارت مستمر انجام می شود اظهار کرد: اولویت‌بندی پروژه‌ها اقدام موثری است که می تواند نتایج خوب و قابل توجه ای برای شهر و شهروندان به همراه داشته باشد.

عضو دیگر کمیسیون عمران شورای شهر رشت نیز در این جلسه با اشاره به پیگیری های انجام شده به منظور واگذاری اجرای برخی از پروژه‌های عمرانی شهرداری رشت به قرارگاه خاتم اظهار کرد: سال‌ها درباره دعوت از قرارگاه خاتم به منظور همکاری با شهرداری رشت در پروژه‌های عمرانی صحبت شد اما بالاخره این مهم در شورای پنجم تحقق پیدا کرد.

پشتکار خوبی در مجموعه معاونت عمرانی شهرداری رشت مشاهده می‌شود

حامد عبداللهی با بیان اینکه پشتکار خوبی در مجموعه معاونت عمرانی شهرداری رشت مشاهده می‌شود، افزود: امیدوارم بتوانیم در پایان دوران فعالیت شورای پنجم رشت کارنامه عملکردی خوبی بر جا بگذاریم.

متاسفانه در تحقق بودجه با مشکلاتی مواجه هستیم | وضعیت ورودی‌های شهر رشت مناسب نیست

یکی دیگر از اعضای کمیسیون عمران شورای شهر رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه متاسفانه در تحقق بودجه با مشکلاتی مواجه هستیم، اظهار کرد: باید نگاه‌ها و سیاست‌ها را در حوزه درآمدی شهرداری رشت تغییر بدهیم.

حجت جذب با بیان اینکه بودجه سال ۹۸ شهرداری رشت چهارصد میلیارد تومان محقق شد، افزود: معتقدم شهرداری رشت باید تولید مِلک کند و با تغییر کاربری یکسری از املاک از ظرفیت های تولید پول آن ها استفاده کند.

وی با تاکید بر اینکه ورودی‌های شهر رشت شرایط مناسبی ندارند گفت: وضعیت ورودی‌های شهر رشت مناسب نیست و باید در این باره نیز اقدام مناسبی صورت بگیرد.

شهروندان می‌خواهند بدانند که از شورای پنجم رشت چه عملکردی بر جا مانده است

یکی از اعضای شورای اسلامی شهر رشت نیز با حضور در جلسه کمیسیون عمران شورا با اشاره به اینکه در مرداد ماه سال جاری سومین سال از عمر فعالیتی شورای پنجم به اتمام می‌رسد، اظهار کرد: متاسفانه به علت مشکلات و تنگناهایی که در جریان انتخاب شهردار ایجاد شد انتظارات مردم محقق نشد و شهروندان می‌خواهند بدانند که از شورای پنجم رشت چه عملکردی بر جا مانده است.

محمدحسن عاقل‌منش با بیان اینکه شورای پنجم باید یک یادگاری مشخص از خود بر جای بگذارد افزود: قرار است چند پروژه بزرگ و مهم را با همکاری قرارگاه خاتم به سرانجام برسانیم و انتظار می‌رود با برداشتن موانع پیش رو این مهم هر چه سریعتر محقق شود.

وی به آرامگاه مشروطه واقع در ابتدای خیابان پرستار رشت اشاره کرد و گفت: این نوع پروژه‌ها شناسنامه عملکردی شوراهای ادوار مختلف هستند.

عضو شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به رصدخانه کوشیار گیلانی واقع در رشت، بیان کرد: اتمام و بهره‌برداری از این پروژه جزو مطالبات علاقمندان به علم نجوم در رشت است و خوشبختانه فرزندان شهر رشت در این حوزه در سراسر کشور و حتی دنیا به طور چشمگیری درخشیده اند و انتظار دارم پس از سال ها انتظار این پروژه به اتمام برسد.

تخلیه ساختمان میرزا خلیل رفیع و تبدیل آن به موزه مشروطه

عاقل‌منش به تخلیه ساختمان میرزا خلیل رفیع واقع در صیقلان اشاره کرد و گفت: این ساختمان قرار است به موزه مشروطه تبدیل شود و متاسفانه با بی توجهی به تاریخ پُر افتخار مردم رشت در مشروطه در این باره اجحاف شده و معتقدم با بهره برداری از این پروژه پیرامون نقش مردم رشت در مشروطه احقاق حق می شود و خوشبختانه در حال حاضر چند نفر از مجموعه داران برای راه اندازی موزه مشروطه رشت اعلام آمادگی کرده اند.

عضو شورای اسلامی شهر رشت آرامگاه دکتر حشمت را یکی دیگر از ظرفیت‌های خوب این شهر دانست و تصریح کرد: متاسفانه این آرامگاه تا کنون به سرانجام نرسیده است و معتقدم همچون سال گذشته باید اعتبارات مناسبی به این پروژه اختصاص پیدا کند.

عاقل‌منش با اشاره به آرامگاه چهار شهید گمنام واقع در مسکن مهر و بوستان ملت رشت، افزود: سازمان برنامه و بودجه گیلان از بابت همکاری در پروژه‌های فرهنگی رشت اعلام آمادگی کرده است و معتقدم باید از چنین ظرفیت هایی در راستای تکمیل و بهره برداری از چنین پروژه هایی بیشتر استفاده کنیم.

اقدامات خوبی با جذب اعتبار دولتی در سراوان انجام شد

معاون برنامه ریزی، حمل و نقل و ترافیک شهرداری رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه ایجاد استخر آرامش در سراوان به منظور جلوگیری از سرازیری شیرآبه به داخل محیط اطراف است اظهار کرد: اقدامات خوبی با جذب اعتبار دولتی در سراوان انجام شد که از آن جمله می توان به ایجاد راه دسترسی به مساحت یکهزار و دویست متر مربع در سراوان اشاره کرد.

فرامرز جمشیدپور با بیان اینکه ظرفیت کارخانه کمپوست باید افزایش پیدا کند افزود: در حال حاضر پیمانکار مربوط به این مهم تعیین شده است و این پروژه پنجاه میلیارد تومان هزینه به همراه دارد.

وی به احداث سوله‌های جدید در کارخانه کمپوست اشاره کرد و گفت: دو سوله ۶ هزار متری در مجموع به مبلغ ۱۴ میلیارد تومان و یک سوله جدید به مبلغ ۱۳ میلیارد تومان هزینه در این محدوده در دست احداث است.

۹۵ میلیارد تومان اسناد خزانه در اختیار شهرداری رشت قرار گرفته است

معاون برنامه ریزی و حمل و نقل ترافیک شهرداری رشت با تاکید بر اینکه ۹۵ میلیارد تومان اسناد خزانه در اختیار شهرداری رشت قرار گرفته است، بیان کرد: چهل میلیارد تومان اولیه مربوط به کارخانه زباله سوز را جذب کرده ایم و بابت ۱۵ میلیارد تومان دیگر نیز نامه نگاری هایی انجام شده است و در تلاشیم تا ۳۱ میلیارد تومان برای افزایش ظرفیت کارخانه کودآلی نیز جذب کنیم.

جمشیدپور با اشاره به اجرای دیگر پروژه‌های عمرانی رشت از جمله هشت دی، افزود: در این مسیر تملک هایی باید انجام شود و برای این اقدام به ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و در مجموع برای پروژه هشت دی ۲۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی به پروژه امام علی اشاره کرد و گفت: در خط پروژه اول بخشی را تملک کرده ایم و برای اجرای این پروژه بدون نیاز به تملک ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

دغدغه‌های فراوانی پیرامون جذب منابع درآمدی شهرداری رشت وجود دارد

مشاور کمیسیون عمران شورای رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه با ورود کرونا مشکلات اقتصادی فراوانی در جامعه ایجاد شد اظهار کرد: اولویت‌بندی پروژه‌های شهرداری رشت اقدام بسیار موثری است و در حال حاضر دغدغه‌های فراوانی پیرامون جذب منابع درآمدی شهرداری رشت وجود دارد.

داریوش رحمتی به بودجه ۹۰۵ میلیارد تومانی شهرداری رشت در سال ۹۹ اشاره کرد و گفت: معتقدم قیمت منطقه‌ای پروژه امام علی نیازمند بازنگری است و این پروژه می‌تواند به عنوان یک منبع مالی برای شهرداری رشت نقش ایفا کند.

وی با تاکید به دقت و توجه شهروندان نسبت به وضعیت آسفالت شهر، گفت: اجرای آسفالت مناسب موجبات رضایتمندی شهروندان را فراهم می کند.

نباید به واسطه مشکلات مالی در جا بزنیم

یکی دیگر از مشاورین کمیسیون عمران شورای رشت نیز با اشاره به محدودیت های مالی شهرداری رشت اظهار کرد: معتقدم باید ریسک‌پذیری را بالا ببریم و نباید به واسطه مشکلات مالی در جا بزنیم.

محمدعلی شعبانپور با اشاره به همکاری ما بین شهرداری رشت و قرار گاه خاتم افزود: قرارگاه خاتم آمادگی لازم را بابت این همکاری دارد.

مرتضی پرتواندازان از دیگر مشاورین کمیسیون عمران شورای رشت نیز با تاکید بر جذب سرمایه‌گذار در اجرای پروژه‌های عمرانی رشت اظهار کرد: باید از این بابت تعامل و همراهی بیشتری توسط شهرداری رشت انجام شود.

 

Share