گزارش جلسه کمیسیون تلفیق شورای شهر رشت؛

پروژه‌ عمرانی محسوسی در بودجه نیست | عده‌ای نفعشان در خرید گل و عده‌ای در کاشت گل است

اسماعیل حاجی‌پور با انتقاد نسبت نبود پروژه‌هایی محسوس برای شهروندان در بودجه، افزود: متاسفانه در شهرداری بیشتر از هر چیزی طرح‌های مطالعاتی انجام می‌شود ولی خروجی این طرح‌های مطالعاتی که باید برای مردم ملموس باشد و در اجرا مردم از این پروژه‌های لذت ببرند، مشخص نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، بیست و ششمین جلسه کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر رشت با حضور اعضا و مدیران حوزه مالی شهرداری برگزار شد.

ظرفیت‌های مناسبی در شهر رشت برای پرورش گل وجود دارد

رییس شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به لزوم استفاده از همه ظرفیت های مردمی برای برای تسریع در پیشبرد اهداف و پروژه های شهرداری تصریح کرد: اخیرا شرکت تعاونی با پتانسیل خیلی خوب اعلام کردند که حاضرند ۲۰ هکتار زمین را برای پرورش گل و گیاه اختصاص دهند و در این راستا خواستار مشارکت شهرداری رشت شدند. با توجه به اینکه جلساتی با حضور شهردار برگزار شد ولی با عدم پیگیری موضوع از سوی شهرداری تا کنون در این خصوص اتفاقی رقم نخورد. در گذشته در شهر رشت پارک‌هایی با نام گل مانند پارک میخک، باغ داوودی، پارک رز احداث شده بود که از همان نوع گل مختص به اسم پار و یا باغ در آن استفاده می‌شد. در حالی که ظرفیت‌های مناسبی در شهر رشت وجود دارد و همینطور در شهرداری امکانات برای پرورش گل نیز هست ولی در حال حاضر برای تهیه گل به شهرهای دیگر مراجعه می‌کنیم.

انتقاد از نبود پروژه‌هایی محسوس در بودجه | در شهرداری بیشتر از هر چیزی طرح‌های مطالعاتی انجام می‌شود

اسماعیل حاجی‌پور با انتقاد نسبت نبود پروژه‌هایی محسوس برای شهروندان در بودجه، افزود: متاسفانه در شهرداری بیشتر از هر چیزی طرح‌های مطالعاتی انجام می‌شود ولی خروجی این طرح‌های مطالعاتی که باید برای مردم ملموس باشد و در اجرا مردم از این پروژه‌های لذت ببرند، مشخص نیست. اگر قرار است از مردم پول بگیریم و فقط کارهای روزمره را انجام دهیم فایده ای ندارد. باید بودجه به شکلی تهیه شود که چند پروژه دارای اولویت را تا پایان امسال به مردم ارایه نماییم. پروژه های مانند احداث گل خانه یا بازگشایی مسیرهای خیابان امام علی(ع)، سرچشمه و احسان دوست برای شهر رشت و اعضای شورا حیاتی است و باید بودجه امسال به شکلی باشد که در این پروژه ها نتیجه ای حاصل شود.

وی در ادامه با انتقاد از حل نشدن مشکل راننده های استیجاری برای قرارداد با شرکت تعاونی شهرداری خواستار رفع مشکل همکاران این حوزه شد.

به نظر می‌رسد عده‌ای نفعشان در خرید گل و عده‌ای در کاشت گل است

نایب رییس شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به برخی از کدهای باز در بودجه، تصریح کرد: در زمان مدیریت آقای محجوب در سازمان سیما و منظر، جداره سازی بافت مرکزی شهر مطرح شد و قرار بود این طراحی درساختمان پلیس امنیت به شکل پایلوت انجام شود. این بدان معنا است که قبلا در سازمان سیما و منظر برای این موضوع طرحی آماده شده است. در این صورت با چه توجیهی مجددا برای مطالعات در این بخش ۵۰۰ میلیون تومان بودجه پیش بینی شده است؟ این در حالی است که برای مباحثی مانند شهر دوستدار کودک که کلی هم برنامه برای آن پیش بینی شده است ۴۰۰ میلیون پیش بینی شده است و این موضوعات باعث ابهام می شود.

فرهام زاهد با اشاره به تجربه شهرهای دیگر در خصوص ضوابط سیمای شهر، افزود: در همه جای دنیا و حتی برخی از شهرهای ایران مشاور وقتی مطالعه انجام می‌دهد چند مدل‌های مختلف را ارایه می‌کند و قرار نیست در این طراحی ها همه آن بافت به یک شکل باشند و باید ضوابطی مانند اندازه فونت، اندازه تابلو، نورپردازی و … معین شود تا شهروندان که می‌خواهند از تسهیلات شهرداری استفاده کنند از این ضوابط استفاده نماید.

وی با انتقاد از عدم اهتمام جدی برای پیگیری امور در شهرداری بیان کرد: در جلسه‌ای که قرار بود مشاوری برای یک طرح عمرانی انتخاب شود هر کدام از حوزه های شهرداری نظری متفاوت از هم را ارایه می کردند. ولی برای اینکه این امر به سرانجام برسد و مشمول گذشت زمان نشود، صبر کردیم که بخش حقوقی در همانجا استعلامات خود را از حوزه های مورد نیاز دریافت نماید. و بعداز ان امضا های مربوط به حوزه حقوقی و مالی نیز برای انجام این اتفاق گرفته شد. این تجربه نشان می دهد که باید برای انجام امور در عمل اهتمام جدی، همدلی و همراهی وجود داشته باشد.

نایب رییس شورای شهر رشت در خصوص پرورش گل و گیاه تصریح کرد: به نظر می‌رسد عده‌ای نفعشان در خرید گل است، عده‌ای نفعشان در کاشت گل است. برخی نفعشان در این است که آبیاری به شکل سنتی انجام شود و به شکل آب خام نباشد. در حالی که در سال ۲۰۲۰ به س میبریم همچنان یک تانکر در شهر راه می افتد و کلی ترافیک و خطر برای شهروندان نیز ایجاد میکند تا بتوانیم فضای سبز را آبیاری نماییم. در شهرهای دیگر با همین قوانین بازرسی و حراست همین است ولی در آنجا کارها به سرانجام می رسد ولی در اینجا فقط درگیر نامه نگاری هستیم.

کلیپی از باغ گل در کرج برایم ارسال شد که با دیدن آن بسیار حسرت خوردم

رییس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای اسلام شهر رشت با اشاره به جداره سازی بافت مرکزی شهر رشت بیان کرد: در زمان مدیریت آقای دکتر نصرتی در شهرداری رشت در کمیسیون عمران در خصوص همسان سازی در بخش مرکزی بافت شهر مباحثی مطرح شد. اما در بودجه برای این امر ردیفی پیش بینی نشده است. از آنجایی که نظر اعضای شورا تحول در این بخش از شهر است باید ابتدا بررسی شود که اگر در گذشته در این مورد طرحی آماده شده است مجددا برای یک مورد تکراری ردیفی را قرار ندهیم.

احمد رمضانپور نرگسی در خصوص برنامه ریزی اصولی در سازمان سیما و منظر اظهار داشت: در روز گذشته کلیپی از باغ گل در کرج برایم ارسال شد که با دیدن آن بسیار حسرت خوردم. در ۳۶ سال پیش در شهر رشت باغ گل و گلخانه داشتیم. در حالی که به لطف خداوند متعال در گیلان ظرفیت های مناسبی برای پرورش گل و گیاه وجود دارد اکنون میلیاردها تومان در سال برای فضای سبز هزینه می کنیم در حالی که اگر گل و گیاه را خودمان پرورش دهیم علاوه بر رفع نیاز شهرداری رشت می توان از طریق فروش گل و گیاه به شهرهای دیگر برای شهرداری درآمدزایی کرد.

وی با اشاره به لزوم فاز بندی در برنامه های شهرداری افزود: از روزهای اول کاری آقای دکتر نصرتی و همینطور دکتر حاج محمدی به عنوان شهردار رشت تاکید داشتم که برنامه های در سه فاز کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت ارایه نمایند. تعریف  این همه پروژه در شهر رشت واقعا نیاز نیست بلکه باید چند پروژه دارای اولویت را انتخاب و همان تعداد را اجرایی نماییم. از آنجایی که منابع درآمدی ما در بودجه به درستی تعریف نشده بنده به کلیات این بودجه نیز رای نداده ام.

از روز اول در شورا گفتم پول ما در جیب مردم است

رییس کمیسیون عمران و توسعه شهری با انتقاد از برخی دست های کثیف در اجرای پروژه ها تصریح کرد: در پروژه بلوار امام علی(ع) سه خط پروزه تعریف شده است در حالی که خط پروژه که از ابتدا تعریف شده بود صحیح بود باید بررسی کرد چه دست ها کثیفی در این پروژه دخالت می کنند.

رمضانپور نرگسی با اشاره به اهمیت نقش اعضای شورا گفت: باید ابتدا به خود بنگریم که ما اعضای شورا چقدر برای وظیفه خود به عنوان قانون گذار و همینطور نقش نظارتی خود وقت گذاشتیم. هر بار در خصوص اصلاح موضوعی یک موجی ایجاد می‌شود ولی بعد از مدتی بدون هیچگونه حاصلی رها می‌شود. از روز اول در شورا گفتم پول ما در جیب مردم است. در حالی که مردم خود را موظف می‌دانند پول آب و گاز و دیگر خدمات را در هر دوره پرداخت نمایند اما پول شهرداری سال‌ها پرداخت نمی‌شود. بحث ممیزی از دیگر مواردی است که می‌تواند در بحث درآمدزایی به شهرداری کمک کند ولی هنوز اجرایی نشده است.

تخصص، لازمه کار در فضای سبز است | گل‌ها را با قیمت بالا و کیفیت پایین خریداری می‌کنیم 

محمدحسن علیپور، عضو شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه تخصص، لازمه کار در فضای سبز است، افزود: یکی از مشکلاتی که باعث می شود شاهد فرم زیبایی از فضای سبز در شهر نباشیم، عدم تخصص در بین همکاران این حوزه در شهرداری می باشد. متاسفانه امروز گل‌ها را با قیمت بالا و کیفیت پایین خریداری می‌کنیم در حالی که با اموزش میتوان از هدر رفت منابع جلوگیری کرد و همچنین در شهر سیمای بهتری را برای شهروندان به ارمغان آورد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شهرداری رشت با اشاره به میزان پایین سرانه فضای سبز در شهر رشت گفت: در حال حاضر میزان سرانه فضای سبز شهر رشت حدود یک متر است در حالی که این رقم در شهر اصفهان که حتی آب خود را خریداری می کند حدود ۱۲ متر است. با توجه به ظرفیت های خدادای که در شهر رشتوجود دارد نمای این شهر باید گل و گیاه باشد د رحالی که نمای شهر کاملا بی روح است.

برنامه مشخصی در بودجه دیده نمی‌شود

حجت جذب با انتقاد از بودجه شهرداری، گفت: برنامه مشخصی در بودجه دیده نمی‌شود. مشخص نیست با این بودجه چه چیزی را قرار است به مردم ارایه دهیم. خیابانی در سطح شهر رشت وجود دارد که برای آزادسازی و استفاده همشهریان، چند سال است که منتظر آزاد سازی دو پلاک در آن هستیم. طح ممیزی از دیگر مواردی است که ۳ سال است در شورای شهر رشت بر اجرای آن تاکید می شود اما هنوز اجرایی نشده است.

لزوم اتمام پروژه‌های نیمه تمام | شهروندان در خصوص نبود سرویس بهداشتی گلایه دارند

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به لزوم اتمام پروژه‌های نیمه تمام، افزود: وقتی بودجه را ورق می زنیم به نظر همان بودجه سال های گذشته را کپی کرده اند و همان پروژه های سال های قبل نیز در این جا دیده می شود به جای اینکه این همه پروژه تعریف کنیم باید برای اتمام پروژه های نیمه تمام تلاش بیشتری شود. ساختمان تاریخی میرزا خلیل و همچنین ساختمان های تاریخی بافت مرکزی شهر وضعیت نامناسبی پیدا کرده است که باید احیا شوند. از موارد دیگری که در سال قبل بودجه مناسبی برای ان در نظر گرفته شده بود خرید سطل زباله های دورنگ بود به سرانجام نرسید و در حال حاضر پاک بانان برای تخلیه رباله ها دچار مشکل هستند.

فاطمه شیرزاد با اشاره به پروژه های دارای اولویت برای شهر رشت، ادامه داد: احداث سرویس بهداشتی در سطح شهر از دیگر پروژه‌هایی است که از زمان آقای دکتر نصرتی پیگیری شد ولی همچنان شهروندان در سطح رشت در این خصوص گلایه دارند. همچنین هر چهار ورودی شهر رشت شکل نامناسبی دارد که بارها نیز این نکته بیان شد و انتظار می رود برای آن اقدامی انجام گیرد.

در پایان مقرر گردید هرکدام از اعضای شورای اسلامی شهر رشت ۵ پروژه دارای اولویت خود را برای جمع بندی در خصوص اولویت بندی پروژه های مدنظر به دبیرخانه شورا ارایه دهند.

Share