حجت‌الاسلام مهدوی: آئین یلدا آداب و سنتی اعتباری است

برگزاری همایش دانش‌آموزی یلدای مهدوی در رشت+ تصاویر

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی، در این همایش با بیان اینکه آئین یلدا آداب و سنتی اعتباری است، گفت: ما به واسطه صله رحم، توجه به زمان و استفاده صحیح از آن، برای شب یلدا برکت قائل شده ایم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، همایش دانش آموزی یلدای مهدوی به همت قرارگاه خواهران اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان در رشت برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی، در این همایش با بیان اینکه آئین یلدا آداب و سنتی اعتباری است، گفت: ما به واسطه صله رحم، توجه به زمان و استفاده صحیح از آن، برای شب یلدا برکت قائل شده ایم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گیلان، با استفاده از حدیثی از رسول خدا(ص) که فرمودند: «زمستان بهار مؤمن است»، خاطرنشان کرد: این فصل به دلیل دارا بودن شب های طولانی برای فرصت عبادات شبانه و شب زنده داری، و روزهای کوتاه برای صیام و روزه داری، بعنوان بهار مؤمن توصیف گردیده است.

وی با اشاره به اینکه، پیامبر اکرم(ص) وقتی می خواهد امری اعتباری را معرفی کند، به وجه نحوه اداره زمان می پردازد و اهمیت بهره مندی صحیح از آن را گوشزد می کند. افزود: اینکه بتوانیم امور اعتباری را با مهارت عقل و مدیریت دین و فطرت، تبدیل به یک حقیقت زیبا کنیم، بسیار با اهمیت است. اما اگر بدون توجه به این مباحث به امور اعتباری مشغول و از حقیقت آن غافل شویم، موجب صرف بیهوده عمر می شود.

حجت الاسلام مهدوی، ادامه داد: اگر شب یلدا هم فقط شب مصرف، شب بی توجهی به خدا و خلق خدا شود و در این شب طولانی مشغول به لهو و لعب شویم، نه تنها گرامیداشت یلدا، امر خوبی نیست؛ بلکه تبدیل به فرصتی برای گناه، طغیان، بی خیالی و یک دقیقه زمان بیشتر برای تلف کردن عمر می شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گیلان، با بهره گیری از آیه ۶۹ سوره مبارک احزاب، گفت: خداوند در قرآن خطاب به مؤمنین فرموده است: «مانند کسانی نباشید که موسی(ع) را اذیت کردند.» لذا مهم است که بدانیم چه کسانی موجب آزار و اذیت ولی خدا را فراهم آوردند.

وی، با بیان اینکه این آیه خطاب به تمامی مؤمنین است، به دلیل نام بردن خداوند از حضرت موسی(ع) پرداخت و گفت: حضرت موسی(ع) تنها پیامبر الوالعزم قبل از رسول اکرم(ص) بود که موقعیت تشکیل حکومت و تمدن دینی را داشت. همچنین قوم آن حضرت افراد با ایمانی بودند که زیر یوق فرعونیان گرفتار شدند و انتظار ناجی از سوی خداوند را داشتند.

حجت الاسلام مهدوی، کسانی که حضرت موسی(ع) را اذیت کردند، افرادی دارای اهل ایمان ضعیف دانست و اظهار کرد: حجت های خدا در طول تاریخ توسط ضعیف الایمان ها بیشتر از کافران اذیت شدند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گیلان، با شرح و بیان داستان های از زندگانی حضرت موسی(ع)؛ سامری، قارون و بلعم باعور را از جمله افرادی که باعث آزار و اذیت آن حضرت شدند، نام برد و اذعان کرد: این افراد ایمان ضعیفی داشتند که به فکر بهبود وضعیت زندگانی سایر مؤمنان و تشکیل تمدن دینی نبودند.

وی، با اشاره به اینکه هر کسی برای تمدن سازی الهی تلاش نکند، اذیت کننده حجت الهی و امام زمانش می شود، گفت: مؤمن واقعی کسی است که روحیه تمدن خواهی داشته باشد و برای فراهم آوردن زمینه تمدن سازی امام زمان(عج) تلاش کند.

ارتباط خود با شهدا را قوی‌تر کنید

سرپرست اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان استان گیلان، نیز در این همایش با اشاره به تکلیف سنگینی که بر دوش اعضای انجمن های اسلامی می باشد، گفت: نگاه ویژه رهبر انقلاب به این مجموعه بار مسئولیت شما را دو چندان می کند و برای تحقق منویات ایشان باید آمادگی لازم را کسب کنید و بدانید که بزرگ شده اید.

محمد لطیفی، افزود: یکی از رسالت های بزرگ شما گام نهادن در مسیر تحقق بیانیه گام دوم و زمینه سازی برای ایجاد تمدن نوین اسلامی است و باید بتوانید برای این امر بزرگ افراد باانگیزه و باورمند را همراه خود کنید.

وی، با بیان خاطراتی از زندگانی شهدا، تصریح کرد: ارتباط خود با شهدا را قوی تر کنید. آنها را بعنوان یک الگوی حقیقی در زندگانی محسوب کنید و از این عزیزان برای انجام امور خود مدد بگیرید.

سرپرست اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان استان گیلان، در ادامه به سؤالات مطرح شده توسط دانش آموزان پاسخ داد و خاطرنشان کرد: این اجتماعات و نشست ها می تواند برای هم افزایی، انتقال تجارب و انسجام بین اعضای انجمن های اسلامی بسیار مؤثر باشد.

ارائه نقطه نظرات توسط دانش آموزان، سرود دسته جمعی، تفأل به حافظ از دیگر برنامه های این همایش بود.

در پایان این همایش از برگزیدگان استانی سامانه عقیق و همچنین نوریه گیتی بین “دانش آموز عضو انجمن اسلامی و حائز رتبه سوم کشوری جشنواره خوارزمی” تجلیل بعمل آمد.

گفتنی است در حاشیه این همایش، ایستگاه صلوتی، غرفه فروش کتاب و محصولات دست ساز برپا گردید.

لازم به ذکر است همزمان با این همایش، دوره آموزشی یک روزه همراه با کارگاه های آموزشی برنامه های ملی محوری، مشاوره تحصیلی، قرائت زیارت آل یاسین، احیاء و مناجات شبانه برگزار شد.

Share