در جلسه بررسی مشکلات آب شرب لنگرود مطرح شد:

تمام فاضلاب شهرها به رودخانه‌ها می‌ریزد | بلااستفاده بودن آب دیوشل به دلیل سوءمدیریت

پسماند و فاضلاب به‌عنوان بزرگ‌ترین مشکل استان گیلان، بلا استفاده ماندن مخزن آب دیوشل به دلیل عدم مدیریت صحیح و وجود مشکل آب شرب در حاشیه شهر لنگرود ازجمله مباحث مطرح‌شده در نشست بررسی آب شرب لنگرود بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی امروز در نشست بررسی مشکلات آب شرب شهرستان لنگرود در سالن اجتماعات فرمانداری لنگرود با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد از حاشیه شهرستان لنگرود در زمان پیک مسافر با مشکل آب مواجه است، اظهار کرد: رودخانه شهر لنگرود را به دونیمه تقسیم کرده و رودخانه شهرستان دارای چندین نقطه اتصال است که باید برای هر نقطه اتصال یک تصفیه در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه این شهرستان در انتهای آب روستایی، شهری و زراعی قرار دارد و متحمل مشکلاتی می‌شویم، گفت: برای تأمین آب شرب لنگرود مخزنی در دیوشل احداث شد ولی به دلیل عدم مدیریت صحیح این مخزن هم‌اکنون بلااستفاده مانده درحالی‌که قرار بود این مخزن آب ۷۰ روستا را تأمین کند.

مهرداد لاهوتی با بیان اینکه برای حل مشکلات باید در موارد مختلف ریز شویم، افزود: چاف و چمخاله درگذشته روستا بود و چند سالی است که به شهر تبدیل‌شده و هم‌اکنون توسط آب و فاضلاب روستایی اداره می‌شود.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شهر چاف و چمخاله هرروز درحال‌توسعه است، خاطرنشان کرد: در این شهر مجتمع‌ها و هتل‌های بزرگی در حال احداث است که با توجه به رشد این منطقه و ترافیک جمعیت، وضعیت آب شرب فعلی جوابگو نخواهد بود و لازم است مدیریت آب این شهر از روستایی به شهری منتقل شود.

فاضلاب و پسماند بزرگ‌ترین معضل استان گیلان است

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان نیز با بیان اینکه لنگرود یکی از شهرستان‌های پرتراکم استان است، اظهار کرد: متأسفانه تمام فاضلاب شهرهای استان به رودخانه‌های شهرها می‌ریزد و این از گذشته این‌چنین بوده و با این مشکل مواجهیم.

وی با بیان اینکه فاضلاب و پسماند بزرگ‌ترین معضل استان گیلان است، گفت: باید رویکردی را اتخاذ کنیم که با مدیریت و برنامه‌ریزی مناسب بخشی از مشکلات فاضلاب‌های استان را حل کنیم.

علی اوسط اکبری مقدم با بیان اینکه منابع دولتی جوابگوی حل همه مشکلات حوزه پسماند و فاضلاب نیست، افزود: باید زمینه و انگیزه‌ای را برای ورود بخش خصوصی به این عرصه فراهم کرد که هم‌اکنون این انگیزه برای بخش خصوصی وجود ندارد.

بهره‌مندی ۹۹.۶ درصدی شهرستان لنگرود از آب شرب

فرماندار لنگرود نیز با بیان اینکه لنگرود یکی از قطب‌های گردشگری در شمال کشور و گیلان است، اظهار کرد: شاخص بهره‌مندی آب در شهرستان ۹۹.۶ درصدی بوده که ۵۵ هزار مشترک را پوشش می‌دهد.

وی با بیان اینکه رطوبت منطقه باعث فرسودگی لوله‌های آب‌شده است، گفت: در زمان تعطیلات و ورود گردشگر به شهرستان، جمعیت به دو برابر می‌رسد که مشکلاتی را در زمینه آب شرب برای مردم و مسافران به وجود می‌آورد و لوله‌های آب فعلی جوابگوی زمان پیک ورود مسافر در شهرستان نیست.

سیروس شفقی با بیان اینکه رودخانه لنگرود علاوه بر دریافت فاضلاب شهرستان لنگرود، بخشی از فاضلاب لاهیجان نیز را در خود می‌ریزد، افزود: از ۱۹۶ روستای شهرستان ۱۵۴ روستا دارای آب شرب آشامیدنی است که حدود ۴۰ روستا فاقد آب شرب هستند و از آب چشمه استفاده می‌کنند.

فرماندار لنگرود با بیان اینکه تفکیک آب شرب شهر چاف و چمخاله می‌تواند مشکلات موجود در زمینه آب را کاهش دهد، خاطرنشان کرد: احداث یک باب مخزن ۵۱ هزارتنی و دو حلقه چاه از نیازهای شهرستان لنگرود برای کاهش مشکلات در زمینه آب شرب است.

اعتبار ۲۱۰ میلیاردی برای اجرای پروژه فاضلاب لنگرود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری گیلان نیز با بیان اینکه ۲۱۰ میلیارد ریال برای اجرای فاضلاب شهرستان لنگرود نیاز به اعتبار است، اظهار کرد: اعتبار در نظر گرفته‌شده استان برای لنگرود ۴۰۰ میلیارد ریال است و جوابگوی انجام طرح فاضلاب نیست و نیاز به اعتبار ملی است.

سید محسن حسینی با بیان اینکه ورودی رودخانه‌های لنگرود از خروجی آن آلوده‌تر است، گفت: در لنگرود راه‌های سنتی است که فاضلاب‌های خانه‌های به آن وصل است و این راه‌های سنتی نیز به رودخانه می‌ریزد.

ساخت مجتمع شهید املاکی در اطاقور تا پایان سال ۹۹

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان نیز با بیان اینکه ۱۱۰ روستای بالای ۲۰ خانوار در شهرستان حضور دارند که ۹۶ روستا دارای آب شرب هستند، اظهار کرد: حدود ۴۰ روستا در بخش جلگه‌ای وجود دارد که برای جلوگیری از مشکلات و کاهش کمبود آب در این مناطق زیرساخت‌هایی انجام‌شده است که از سایت شهید خوش‌سیرت تغذیه می‌شوند.

محب علی رنج ور با اشاره ساخت مجتمع شهید املاکی در اطاقور گفت: این مجتمع آب ۴۰ روستا را تحت پوشش قرار می‌دهد که تاکنون ۱۱ هزار میلیارد از صندوق توسعه برای آن احداث‌شده و برای نوسازی زیرساخت‌های آب در روستاها ۳۳ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از روستاهای اطاقور از طریق آب چشمه تأمین می‌شوند، افزود: امیدواریم با توجه به پیشرفت خوب این پروژه و اتصال روستاها به مجتمع شهید املاکی در سال ۹۹ شاهد بهره‌برداری از این پروژه باشیم.

عکس: ابوالفضل شکری

Share