نشست خبری بررسی آسیب‌ها و فرصت‌های تئاتر خیابانی در رشت

بیشتر به فکر دلسرد کردن همدیگر هستیم تا دلگرمی | بدنه شهرداری نمی‌داند کار فرهنگی چیست

حقی با بیان اینکه بدنه شهرداری نمی‌داند کار فرهنگی چیست، گفت: پیاده راه فرهنگی را درست کردیم اما هیچ محتوای فرهنگی برای آن نداریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نشست خبری بررسی آسیب‌ها و فرصت‌های تئاتر خیابانی در رشت برگزار شد.

بیشتر به فکر دلسرد کردن همدیگر هستیم تا دلگرمی

علیرضا حسنی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه نمایش تئاتر دائم خیابانی از تیرماه سال گذشته آغاز شده است، گفت: تا کنون دو فصل از اجرای این کار فرهنگی می‌گذرد و در آستانه برگزاری فصل سوم هستیم.
حسنی با بیان اینکه هر برنامه‌ای در آغاز راه با نواقصی همراه است، افزود: یکی از نقدهای موجود بر دائمی برگزار شدن تئاتر در مقابل سازمان فرهنگی شهرداری رشت است اما وقتی عنوان دائمی را به یک برنامه داده می‌شود باید یک نقطه مشخص برای آن در نظر گرفته شود و چون این مکان در پیاده راه فرهنگی قرار دارد آن را برای اجرای تئاتر خیابانی دائمی انتخاب کردیم.
حسنی با اشاره به اینکه متاسفانه در این شهر بیشتر به فکر دلسرد کردن همدیگر هستند، گفت: اگر نهادی کاری انجام می‌دهد باید آنرا حمایت کنیم تا برای ادامه کار دلگرمی بیشتری پیدا کند.

ارتقای فرهنگ شهروندی با اجرای تئاتر خیابانی

به گزارش دیارمیرزا در ادامه مازیار دارایی تهیه کننده برنامه هفت هنر اظهار کرد: ما نمی‌خواهیم تئاتر خیابانی تعطیل شود. همیشه سعی بر این داشتیم که از این هنر ماندگار حمایت کنیم و هرگاه سازمان فرهنگی شهرداری رشت حتی با یک پیامک برای حضور در جلسات از ما دعوت کرد، قبول کردیم و بی منت حاضر شدیم.

وی با اشاره به اینکه سبقه رشت در تئاتر بسیار زیاد است، افزود: تئاتر هایی که به نمایش گذاشته می‌شود باید تأثیر گذار و عالی باشد. تلویزیون برای تهیه گزارش ممیزی‌هایی دارد و نمی‌توانیم همه نمایش‌ها را تصویر برداری و پخش کنیم، برای این منظور جدولی را با موضوعات نمایش در اختیار ما بگذارند تا بر اساس آن بتوانیم از تئاترها گزارش تهیه کنیم.

دارایی افزود: امیدوارم تئاتر خیابانی در رشت سبب شود تا فرهنگ شهروندی ارتقا یابد.

برنامه‌های اجتماعی و هنری از روزمرگی خارج شوند

فاطمه شیرزاد رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر رشت در این جلسه گفت: در چارچوب سیاست گذاری‌های کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا حمایت از آثار هنری و تولید محتوا صورت می گیرد.

شیرزاد با بیان اینکه در تئاتر خیابانی بیشتر موضوعات به معضلات اجتماعی بر می‌گردد، افزود: هنرمندان بسیار ماهرانه به معضلات جامعه می‌پردازند و مردم نمایش ارائه شده را با زندگی واقعی خود مقایسه می‌کنند.
وی گفت: رویکرد برنامه‌های اجتماعی و هنری را باید تغییر بدهیم و از حالت روزمرگی خارج شویم.
شیرزاد با اشاره به اینکه در پایان هر فصل از تئاتر خیابانی از پیشکسوتان تجلیل شود، تصریح کرد: آنچه ارائه داده می‌شود باید به ذائقه مردم بیشتر نزدیک شود بنابراین نشست‌های تخصصی در این زمینه در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای رشت برگزار خواهد شد.

وی به برگزاری جشنواره کودکان در رشت اشاره کرد و افزود: شهر رشت شهر دوستدار کودک قرار گرفته است و به همین منظور باید زیر ساخت‌های مناسب برای شهر دوستدار کودک را فراهم کنیم.

بدنه شهرداری نمی‌داند کار فرهنگی چیست/ پیاده راه فرهنگی فاقد محتوای فرهنگی است

به گزارش دیارمیرزا در ادامه نشست رضا حقی کارگردان تئاتر با انتقاد از اینکه ۱۱ جشنواره در استان تعطیل شده است، افزود: این ۱۱ جشنوار شامل جشنواره بسیج، کمیته امداد، بهزیستی، کانون فرهنگیمساجد، نماز و…. است که تعطیل شده اند.
حقی با بیان اینکه متاسفانه یک اصلی در این کشور وجود دارد که می گوید اگر من در بازی نباشم آن بازی خراب است، گفت: نحوه ورود در عرصه هنر بسیار مهم است و هیچ کس دوست ندارد در این کشور کار فرهنگی انجام شود. متاسفانه هنرمندان نیز رقبتی برای حضور در جشنواره‌ها را ندارند.
وی گفت: برای توسعه تئاتر بسیار تلاش کردیم تا ۱۰ اجرا در ۱۰ شهرستانمحتلف انجام دهیم تا بتوانیم فرمانداران را متقاعد کنیم که تئاتر دائمی در رشت قابلیت اجرا در آن شهرستان ها را نیز دارد.

حقی با بیان اینکه اجرای تعزیه در تئاتر خیابانی سبب نابودی این هنر می‌شود، گفت: مخاطبین تئاتر با تعزیه فرق دارند و در تئاتر خیابانی از مردم پولی دریافت نمی‌شود اما اگر تعزیه هم به این سمت بیاید، مردم عادت خواهند کرد تا برای تماشای این هنر با سابقه ۴۰۰ سال پولی پرداخت نکنند و همین امر سبب نابودی این هنر می‌شود.

این کارگردان افزود: مقام معظم رهبری ۲۰ سال پیش عنوان کرد یک تئاتر تاثیرش از ۴۰ منبر بیشتر است اما متاسفانه سازمان تبلیغات هیچ توجه ای به این امر نمی‌کند.

وی با بیان اینکه تئاترخیابانی از سپاه شروع شده، گفت: ۳ کار خیابانی در سال ۶۰ را با هزینه ۳۵ هزار تومان در اوج جنگ اجرا کردیم.

حقی به برگزاری فصل شیدایی در رشت اشاره کرد گفت: از حامیان برگزار کننده این برنامه سپاه و بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس بودند اما همان نهادهایی که برای تئاتر خیابانی می گویند، پول نداریم چطور است برای این برنامه یک میلیارد از تهران گرفتند و شرداری نیز نزدیک به ۲۰۰ میلیون تومان رای صندلی خرج کرد.

وی افزود: انتقاد می‌کنند که بداهه نویسی درست نیست در حالی که بسیاری از هنرمندان اساس کارشان بداهه است.

این هنرمند تصریح کرد: نمی‌توان گفت هر کاری که دو روزه بسته شود غلط است و هر کاری که دو ساله انجام شود کاملاً بی نقص است. چرا چنین فتواهایی را از تریبون صداوسیما انتشار می‌دهید.

حقی در ادامه با بیان اینکه بدنه شهرداری نمی‌داند کار فرهنگی چیست، گفت: ۱۰ نفر در شهرداری بلد کار فرهنگی نداریم. پیاده راه فرهنگی را درست کردیم اما هیچ محتوای فرهنگی برای آن نداریم.

تئاتر خیابانی دائمی یعنی چه؟

مهرانه به نهاد هنرپیشه تئاتر و تلویزیون در ادامه جلسه با انتقاد به اسم تئاتر خیابانی دائمی گفت: ما چنین چیزی در هنر نداریم. دائمی یک مکان است اما تئاتر خیابانی در نقاط مختلف باید برگزار شود و بهتر است آن را تاتر دائمی نامگذاری کنیم.

وی در ادامه خواست تا در هر فصلی از چند گروه تئاتر از بیرون استان برای اجرا به شهر رشت دعوت شوند.

Share