با حضور جمعی از هنرمندان و مسئولان؛

برگزیدگان جشنواره نمایشنامه نویسی «رودو» معرفی شدند+ گزارش تصویری

آیین اختتامیه دومین جشنواره نمایشنامه نویسی منطقه غرب گیلان ویژه شهرهای آستارا، تالش، بندر انزلی، رضوانشهر، صومعه سرا، ماسال و فومن در سالن همایش شهرداری بندر آستارا برگزار شد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، آیین اختتامیه دومین جشنواره نمایشنامه نویسی منطقه غرب گیلان ویژه شهرهای آستارا، تالش، بندر انزلی، رضوانشهر، صومعه سرا، ماسال و فومن در سالن همایش شهرداری بندر آستارا برگزار شد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آستارا در این آیین هنرمندان نمایش این شهرستان را در طول سال بسیار فعال دانست و گفت: دوره اول این جشنواره سال گذشته به صورت شهرستانی و دومین دوره به صورت غرب گیلان و در سال‌های آینده به صورت منطقه‌ای و ملی برگزار خواهد شد.

شاپور تشرینی با اعلام عدم کمک هیچ مسئولی برای برگزاری این جشنواره گفت: حامی مالی این برنامه گروه نمایش سهند آستارا بوده که ثابت کرد هنر برای هنر به معنای واقعی کلمه در آستارا اتفاق افتاده و هنرمندان دلشان برای همدیگر می تپد.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی فرماندار آستارا در این آیین با اشاره به ارزش بی انتهای قلم و صاحب قلم عنوان کرد: صاحبان قلم منتخبین خداوند هستند و برای نشان دادن نعمتی از نعمات خداوند انجام وظیفه می‌کنند، کار قلم را گاه صدها اقتصاد‌دان هم نمی توانند انجام بدهند.

سامان ساسانیان جامعه را تحت تأثیر قلم دانست و بیان کرد: تنهایی شبهای ابوقریب، قدرت قلم مارگارت میچل، رنج‌های وجود ژان والژان همه از قدرت‌های قلم هنرمندان جهان بوده که خلق شده و بر صحنه روزگار حک شده اند.

گفتنی است “رودو” واژه ای تالشی به معنای راه درختی بوده که برگرفته از یک منطقه و گل‌های به نام “رادار” در شهرستان مرزی بندر آستارا است.

یوسف فخرایی نماینده هیئت داوران این دوره از جشنواره نمایشنامه نویسی رودو با قرائت بیانیه گفت: کاراکتر یا شخصیت نکته بنیادی یک متن نمایشی و طرح داستان روی یک اثر نمایشی است.

مدرس دانشکده هنر دانشگاه تهران زبان را در یک اثر نمایشی از ارکان مهم نمایشنامه‌نویسی دانست و بیان کرد: ضعف مترجمین ما از عدم شناخت زبان مادر آن اثر بوده و درک لحنی صحیح از روایت داستان به شناخت زبانی پویا در حوزه ادبیات نمایشی حاصل می‌شود.

مسئول انجمن هنرهای نمایشی در این آیین با تقدیر از حامیان مالی برنامه گفت: تشکر از مسئولان که در سال گذشته و سال جاری نبودند، مدیرانی هستند که از جایگاه خود شخصیت می‌گیرند و مدیرانی بوده که به جایگاه خود شخصیت می‌دهند و امید که مسئولان ما از جایگاه خود شخصیت نگیرند.

در پایان با اعلام داوران نفرات برگزیده این دوره از جشنواره مسابقه مشخص شده و به ترتیب پریسا قاسمی از صومعه‌سرا با نمایشنامه زندگی‌بدون زنان حائز کسب مقام دوم و جایزه ۳ میلیون ریالی و سیامک حسن زاده با نمایشنامه رزسفید حائز کسب مقام اول و تندیس و جایزه ۴ میلیون ریالی شده و توسط داوران مورد تجلیل قرار گرفتند.

اجرای موسیقی توسط ارژنگ گیلک و کاوه سیدی از هنرمندان به نام عرصه موسیقی گیلان و اجرای استند آپ کمدی توسط نیما رهایی و پخش تیزر از بخش های دیگر این آیین بود.

از موارد قابل تامل آیین اختتامیه عدم حضور فرماندار شهرستان در این جشنواره‌ بود که به دلیل حضور حسن رستم زاد در برنامه‌های فرهنگی سطوح پایین تر از این آیین کمی عجیب به نظر می رسد.

به گزارش دیارمیرزا، آستارا در منتهی الیه غرب استان گیلان واقع شده است و ۴۰۰ هنرمند در قالب هفت انجمن هنری در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان سازماندهی شده اند.

Share