همزمان با 27 ذی الحجه؛

برگزاری آیین سنتی طشت گذاری در آستارا

بر اساس یک آیین سنتی، همزمان با ۲۷ ذی الحجه دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت در شهرستان مرزی بندر آستارا با برپایی مراسم طشت گذاری به استقبال ماه محرم رفتند.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، پیرغلامان و جوانان دوستدار اهل بیت عصمت و طهارت شهرستان آستارا با سیاه پوش کردن معابر، خیابان‌ها، سر در مساجد و هیأت‌های مذهبی و برگزاری آیین سنتی طشت‌گذاری، به استقبال ماه محرم رفتند.

عزاداران حسینی با راه اندازی دسته عزاداری و بر سر گرفتن طشت های مسی و کوزه های سفالین پر از آب به عنوان پیشگامان این آیین سنتی طشت گذاری بودند.

دسته های سینه زن و زنجیر زن مساجد، به یاد تشنه لبان روز عاشورا طشتی را که بر دوش ریش سفیدان محله حمل می شود، به مسجد آورده و با شور و شوق خاص و با شعار الدخیل یا اباالفضل و لبیک حسین لبیک می گردانند و به سوگواری می پردازند و تا پایان عزاداری در اطراف طشت، شمع هایی روشن می کنند.

دوست داران اهل بیت شهرستان با هدف برگزاری این آیین، همه ساله در روزهای ۲۷، ۲۸ و ۲۹ ذی الحجه با برافراشتن پرچم عزا و پوشیدن لباس سیاه طشت‌ها را به یاد شهدای تشنه لب دشت کربلا پر از آب می‌کنند و مراسم سینه زنی و زنجیر زنی برگزار می کنند.

در این مراسم که در مناطق آذری زبان کشور بیش از ۳۰۰ سال قدمت دارد، شهروندان طشت‌های پر از آب را در میان حاجت‌مندان و عزاداران می گردانند و برگزاری کلیه مراسم‌ها و جشن‌های شادی را تا پایان ماه صفر تعطیل می‌کنند.

بر اساس روایت ها، امام سوم شیعیان در روز ۲۷ ذی الحجه آب مشک ها را در تشت ها ریخت و لشکر حر و اسب های سپاه او را سیراب کرد اما آنها آب فرات را از خاندان و یاران امام حسین (ع) دریغ کردند.

به گزارش دیارمیرزا، شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب مرکز استان گیلان واقع شده و دارای ۸۷ مسجد است.

Share