رئیس سازمان چای کشور:

حذف ارز یارانه‌ای واردات چای هنوز در شورای اقتصاد اجرایی نشده است!

درحالی‌که حذف تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات چای در شورای اقتصاد تصویب‌شده ولی این مصوبه اجرایی نمی‌شود و این تصویب به بعد از ۱۵ فروردین سال بعد موکول شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  حبیب‌الله جهان ساز در گفتگو با فارس با اشاره به مصوبه اخیر شورای اقتصاد اظهار کرد: شورای اقتصاد مصوب کرده تا تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات چای حذف شود.

وی در پاسخ به اینکه واردات چای با ارز ۴۲۰۰ تومانی مصوب شده درحالی‌که رئیس‌جمهور مخالفت خود را با واردات چای با ارز دولتی اعلام کرده، افزود: طبق مصوبه شورای اقتصاد به ظاهراً تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف‌شده اما طبق مکاتباتی که انجام‌گرفته اجرای این مصوبه به ۱۵ فروردین سال بعد موکول شده است.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه دولت در خصوص تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی یا حذف تخصیص این نوع ارز به واردات چای باید تصمیم متمرکز بگیرد گفت: حذف تخصیص ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی به نفع کشاورز است و به‌نوعی به تولید داخل نیز کمک می‌کند.

جهان ساز با تأکید بر اینکه وزارتخانه جهاد کشاورزی پیشنهاد داده تا تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات چای حذف شود تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد داده تا برخی از کالاها از گروه یک به گروه دوم تنزل پیدا کرده و ارز غیر ۴۲۰۰ تومانی به آن‌ها اختصاص پیدا کند که چای یکی از آن‌هاست.

وی با بیان اینکه با حذف تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات چای، این صنعت داخلی جان دوباره‌ای می‌گیرد خاطرنشان کرد: اخیراً نیز استاندار گیلان از حذف تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی با دستور هیئت دولت خبر داده بود گرچه این تصمیم هنوز عملیات اجرایی پیدا نکرده اما در صورت اجرای آن یقیناً چای داخل با چای خارجی قابل‌رقابت خواهد بود.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه همه به دنبال تخصیص ارز غیردولتی و غیر یارانه‌ای به واردات چای هستیم افزود: در صورت عدم تخصیص ارز یارانه‌ای به واردات چای تولیدکننده و کارخانجات چای سبز را باقیمت بالاتری خریداری می‌کنند و قدرت خرید آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند.

جهان ساز با ابراز امیدواری از حذف قریب‌الوقوع ارز یارانه‌ای برای واردات چای گفت: همه ما به دنبال عملیات اجرایی تصویب هیأت دولت و شورای اقتصاد هستیم تا بازار چای داخلی به نفع تولیدکننده داخلی باشد.

Share