رئیس سازمان چای کشور عنوان کرد:

۸۷ درصد چای کشور وارداتی است/اجازه فروش و عرضه چای ۱۰۰درصد خارجی را ندهیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس سازمان چای کشور گفت :برای بهبود وضعیت چای در داخل کشور بهتر است اجازه فروش و عرضه چای ۱۰۰ درصد خارجی را در کشور ندهیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس سازمان چای کشور گفت :برای بهبود وضعیت چای در داخل کشور بهتر است اجازه فروش و عرضه چای ۱۰۰ درصد خارجی را در کشور ندهیم.

انتقال سازمان چای کشور از لاهیجان به رشت صحت نداردمحمدولی روزبهان عصر امروز در نشست چای در سالن اجتماعات استانداری گیلان وضعیت چای کشور را نامطلوب خواند و اظهار کرد: سطح زیر کشت و تولید چای در کشور در حال کاهش است.

وی با بیان اینکه ۸۷ درصد چای مصرفی امسال وارد کشور شده است، گفت: امسال تنها ۱۳درصد تولید چای داشتیم و چای خارجی موجب تغییر ذائقه مصرف کنندگان شده است.

رئیس سازمان چای کشور با تصریح بر اینکه امسال ۶۵ هزار و ۵۰ تن برگ سبز چای در فصل زراعی به صورت تضمینی خریداری شده است، تصریح کرد: ۳۱ هزار و ۱۴۲ تن درجه یک و ۳۳ هزار و ۹۰۸ تن برگ سبز درجه دو بوده است.

وی با اشاره به اینکه امسال برداشت چای تا پایان مهر ماه تمام شد، ادامه داد: از نظر وزنی امسال نسبت به سال گذشته ۲۵ هزار تن و نسبت به سال ۹۱ نیز ۴۵ هزار تن کاهش تولید داشته‌ایم.

روزبهان کاهش نزولات آسمانی و شدت گرمای بی‌سابقه خرداد ماه امسال را در سوختگی برگ‌ها، جوانه‌ها و بوته‌های چای و کاهش برداشت برگ سبز از باغ‌ها را تاثیرگذار دانست.

وی با بیان اینکه حدود ۶۰ هزار خانوار چایکار در استان‌های شمالی کشور به امر چایکاری اشتغال دارند، خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌شود سال آینده برای دوره بهره‌برداری خرید آزاد برگ سبز چای توسط کارخانه‌ها صورت گیرد.

این مسئول متذکر شد: برای بهبود وضعیت چای در داخل کشور بهتر است اجازه فروش و عرضه چای ۱۰۰ درصد خارجی را در کشور ندهیم.

وی با اشاره به اینکه عدم اجازه ورود چای اسانس‌دار به کشور در بهبود وضعیت چای تاثیر دارد، یادآور شد: در این راستا برنامه‌ریزی برای چای سنواتی و نیز اجرای طرح بهزراعی برای یک دوره پنج ساله ضرورت دارد. روزبهان سود حاصل از فروش چای برای باغداران را بسیار اندک خواند و خاطرنشان کرد: سود یک هکتار باغ چای ۳۰۰ هزار تومان است که تامین کننده معاش کشاورزان این عرصه نیست./فارس

Share