رئیس سازمان چای کشور مطرح کرد:

روایتی تلخ ‌در برخی دستگاه‌ها‌ی ‌اجرایی؛ تبلیغ چای خارجی در ‌سامانه الکترونیک ‌دولتی

رئیس سازمان چای کشور با انتقاد از رویه برخی دستگاه‌ها در مصرف و حتی تبلیغ چای خارجی گفت:‌ این موضوع زمینه انتقاد بسیار شدید بسیاری از سندیکاهای چای کشور را فراهم کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، حبیب جهانساز صبح امروز در نشست مشترک دست‌اندرکاران چای با مدیران آماد نیروهای مسلح اظهار داشت: در سالی که مزین به شعار حمایت از کالای ایرانی است اقدام برخی از دستگاه‌ها در معرفی و تبلیغ چای خارجی تأسف‌بار بوده و اعتراض شدید سندیکاهای چای را نیز فراهم کرده است.

رئیس سازمان چای کشور پتانسیل استان‌های شمالی از جمله گیلان در تولید و کشت انواع محصولات کشاورزی را بسیار زیاد اعلام کرد و بیان داشت: گیلان در رتبه دوم تولید برنج کشور و در رتبه نخست تولید چای قرار دارد و از بسیاری جهات به عنوان قطب تولید محصولات کشاورزی محسوب می‌شود.

جهانساز با بیان اینکه تنها ۱۲ درصد سطح زیر کشت بخش کشاورزی گیلان به تولید سایر محصولات کشاورزی اختصاص دارد افزود: با توجه به ظرفیت‌های بسیار فراوانی که در کشور وجود دارد شرایط احیاء و رونق دوباره صنعت چای مطابق سنوات گذشته کاملاً وجود دارد.

وی با بیان اینکه صنعت ابریشم و برنج داخلی به علت وجود نگاه وارداتی در بین برخی مسئولان کشور جایگاه خود را به نوعی از دست داد تصریح کرد: صنعت چای کشور تا سال ۷۹ به صورت کاملاً انحصاری در دست دولت قرار داشت و پس از آن در مقطعی از زمان کاملاً به بخش خصوصی واگذار شد.

رئیس سازمان چای کشور با تأکید بر اینکه صنعت چای کشور در زمان اصلاح ساختارها دچار تنش و خسران بسیار زیادی شد ابراز داشت: به اعتقاد بنده با وجود این مقدار سطح زیرکشت و چایکار در خطه شمال و با وجود یک نگاه کاملاً حمایتی بازهم می‌توان صنعت چای کشور را مجدد احیاء کرد.

جهانساز نبود صرفه اقتصادی مناسب‌، وضع تعرفه‌های مختلف و نگاه به بازار خارجی را از جمله چالش‌های پیش‌روی صنعت چای کشور خواند و گفت: اگر تمامی دستگاه‌ها در استفاده از چای داخلی اقدام کنند و تنها به مقدار کسری بازار چای خارجی وارد کشور شود مشکلات و چالش‌های این صنعت برطرف می‌شود.

وی اختلال چای ایرانی و خارجی در گذشته در تغییر ذائقه مردم مؤثر واقع شد را متذکر شد و تصریح کرد: در حال حاضر میزان کل مصرف چای داخلی سالانه بالغ بر ۱۰۰ هزار تن تخمین زده شده است که تنها ۲۵ تا ۳۰ هزار تن آن در داخل کشور توسط فعالان این عرصه در شمال کشور تأمین می‌شود.

رئیس سازمان چای کشور با تأکید بر اینکه صنعت چای داخلی توانایی تأمین ۴۰ تا ۵۰ درصد نیاز بازار کشور را دارد افزود: ‌۵۵ هزار خانوار شمالی در گیلان و مازندران با ۲۰۰ هزار بهره‌بردار در صنعت چای فعال هستند به طوری‌که در برخی نقاط گیلان ۸۰ درصد فعالیت‌های کشاورزان به تولید چای اختصاص دارد.

جهانساز بحث سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که توسط مقام معظم رهبری به همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها ابلاغ شده است را مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت: مقاوم‌ترین و مهم‌ترین حوزه‌ای که در اقتصاد کشور با اهداف و چشم‌اندازهای راهبردی اقتصاد مقاومتی کاملاً سنخیت دارد بخش کشاورزی است.

وی تحریم‌های خارجی را فرصتی مناسب برای معرفی و جا انداختن چای داخلی اعلام کرد و گفت:‌ نقطه مثبت تحریم‌ها معطوف کردن توجهات داخلی به سمت تولیدات و توانمندی‌های داخلی است بنابراین در صورت حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان صنعت چای رونق بیشتری می‌گیرد.

رئیس سازمان چای کشور از صادرات چای داخلی به ۳۲ کشور جهان خبر داد و اظهار داشت: مهم‌ترین تفاوت بین چای ایرانی و چای خارجی عاری بودن چای ایرانی از سموم و آفت‌کش‌های شیمیایی است به همین علت چای ایرانی به عنوان محصولی ارگانیک رفته رفته جایگاه واقعی خود را بازیابی می‌کند.

جهانساز از آمادگی سازمان کشور برای تأمین چای مصرفی سالانه دستگاه‌ها و نهادها خبر داد و عنوان کرد: بخش‌نامه‌هایی که اخیراً توسط دولت برای خرید چای داخلی به دستگاه‌ها ابلاغ شد بسیار مؤثر بود و امیدواریم در مرحله اجرای این طرح بسیار ارزشمند نیز کنترل‌های لازم انجام شود.

رئیس سازمان چای کشور با اشاره به اینکه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تنها چند برند تولید چای در کشور فعال بود تصریح کرد: به برکت استقرار انقلاب اسلامی هم‌اکنون بیش از ۵۵ برند تولید چای داخلی در کشور فعالیت داشته و در حال تولید این محصول استراتژیک بر اساس ذائقه مردم هستند.

جهانساز با انتقاد شدید از عملکرد برخی دستگاه‌ها در برخورد با چای داخلی خاطرنشان کرد: تبلیغ علنی چای خارجی در این سامانه دولت الکترونیک نه‌تنها مبتنی بر سیاست‌های ابلاغی دولت نیست بلکه این حرکت تأسف‌بار آنان کاملاً برخلاف اهداف و سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی است.

وی از تولید و استحصال بیش از ۲۵ هزار تن چای خشک در کارخانه‌ها و واحدهای فرآوری چای سخن گفت و عنوان کرد: اگر حمایت‌های داخلی در کنار تلاش و کوشش وافر کشاورزان و چایکاران زحمتکش شمالی در یک راستا قرار گیرد بدون شک صنعت چای کشور به دوران طلایی خود باز می‌گردد.

طبق بررسی‌های علمی میزان وجود فلزات سنگین و خطرناک در چای ایرانی بسیار پایین‌تر از نمونه‌های خارجی آن است و درست به دلیل وجود همین عامل مؤثر بسیاری از مصرف‌کنندگان در داخل و خارج کشور چای ایرانی را تحت عنوان محصولی ارگانیک می‌شناسند.

در حال حاضر ایران در کارگروه تولید چای ارگانیک و سالم سازمان بین‌المللی فائو قرار دارد و بر طبق گزارش‌های صادر شده از بسیاری از کشورهای فعال در صنعت چای اقلیم و موقعیت جغرافیایی و نحوه کاش و برداشت چای در کشورمان در حد بسیار بالایی به صورت سالم و ارگانیک انجام می‌شود.

بر اساس اظهارات مدیران آماد و پشتیبانی نیروهای مسلح تمامی کالاهای مورد مصرف نیروها و خانواده‌های آنان از برندهای داخلی تأمین می‌شود و چای ایرانی نیز یکی از این محصولات است امه با توجه به ویژگی‌های بارز چای ایرانی این مقدار مصرف می‌تواند افزایش پیدا کند.

استفاده برخی از دستگاه‌ها و نهادهای دولتی از چای نامرغوب خارجی مساله‌ای است که باید با ورود و حمایت دولت به سرعت اصلاح و رویه‌های موجود مورد بازبینی قرار گیرد بنابراین در صورت انجام این کار و با اتخاذ چنین رویکردهایی می‌توان از صنعت چای داخلی حمایت مؤثرتری انجام داد.

ضرورت ایجاد واحدهای فعال در بسته‌بندی محصول چای داخلی و برنامه‌ریزی برای تولید چای کیسه‌ای باید توسط فعالان صنعت چای مور تأکید قرار گیرد زیرا بخش بسیار زیادی از بازار داخلی کشور دسترسی کافی به چای داخلی ندارند و در فروشگاه‌های آنان تنها چای خارجی عرضه و به فروش می‌رسد.

Share