خداحافظ خواننده ترانه های محلی گیلان

استاد محمدحسن خورشیدی رفیق سالهای دور شیون فومنی درگذشت

استاد محمد حسن خورشیدی از طریق رادیو و تلویزیون ترانه های گیلکی خاطره انگیزی از سروده های شیون فومنی نثار علاقه مندان و اهالی موسیقی گیلان نمود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا استاد محمد حسن خورشیدی پیشکسوت موسیقی گیلان و رفیق دیرین شیون فومنی به دیار باقی شتافت.

پیکر این استاد برجسته موسیقی صبح روز جمعه در گلزار شهدای امامزاده میرزا فومن به خاک سپرده شد.

گفتنی است محمد حسن خورشیدی مقدم فومنی به سال ۱۳۱۶ در شهر فومن متولد شد. محمد حسن خورشیدی گذران سال های دور کودکی و نوجوانی در ضمیر باطنش نقشی از شور و عشق و علاقه به هنر موسیقی به ثبت رساند که در نهایت او را به آن سمت و سو کشاند تا جایی که بصورت خودآموز بسیاری از گوشه ها، نغمات و دستگاههای موسیقی اصیل ایرانی را فرا گرفت و مهارتش را در اجرای آوازی این قطعات بکار بست که حاصل آن سالها تجربه اندوزی، در کنسرتهای گوناگون به سمع و نظر مشتاقان رسیده است.
وی به سبب آشنایی و دوستی نزدیک با زنده یاد (شیون فومنی) خواننده بسیاری از ترانه هایی گردید که در قبل از انقلاب برایش ساخته و به تناوب از رادیو و تلویزیون گیلان پخش گردید.

این همکاری گسترده بعد از انقلاب هم ادامه پیدا کرد که نتیجه آن، تهیه و تولید ترانه های محلی متنوعی است که توسط او خوانده شده و می شود از جمله این قطعات می توان به ترانه های: گوشه نگیر، تنگامه، گازفرشان، حیف، تی توبه، طاووس، سوخته سینه، پورگه کم ایشتاوی، شند، درخت، حاجت و … اشاره نمود.

پیام تسلیت محمد مهدی افتخاری نماینده مردم شهرستان های فومن و شفت در مجلس

انا لله و انا الیه راجعون ‌

یک روز می آییم و یک روز می رویم

در نهایت تالم و اندوه فراوان، یکی از مردمی ترین هنرمندان دیارم، دعوت حق را لبیک گفت و رفت.

اما نام او همیشه در هنر و تاریخ گیلان زمین زنده و پاینده خواهد ماند. استاد خورشیدی نجواهای دلنشینی را در ذهن مردم گیلان ماندگار نمود. سالیان سال بود که با آثار جاودان و فولکلورش در حوزه موسیقی افتخار و اعتباری برای فومن و فومنیان کسب نموده و به یادگار گذاشته بود.

شناسنامه او هنر پنجم این سرزمین بود و بارها شادی آفرین مردم گیلان و فومن بود. گیلان و فومن گوهر گران بهایی را از دست داد.

آخرین نجوای او در جشنواره جهانی یونسکو در شهرک تاریخی ماسوله، آویزه گوش و ثبت در خاطراتمان هست.
اینجانب بعنوان خادم مردم فومن و شفت، این مصیبت وارده را به جامعه هنری و فرهیختگان استان گیلان و خانواده آن هنرمند نوستالژیک، علی الخصوص فرزند هنرمندش، جناب آقای محسن خورشیدی نویسنده و شاعر پرآوازه گیلان و مردم شهرستان فومن، خاصه بازاریان عزیز که استاد خورشیدی از قلبشان طلوع نموده بود، تسلیت عرض می‌نمایم.
نام و یادش تا ابد باقی خواهد ماند.

پیام تسلیت بنیاد فرهنگی و هنری شیون فومنی

به نام خداوند جان و خرد

دلسوزتر از نگاه تو برقی نیست جز چشم من آن ستاره را شرقی نیست
خورشیدم! اگر به من نتابی امرومابین من و سایه ی من، فرقی نیست
(شیون فومنی)

خبر درگذشت هنرمند خوش آوای فومنی استاد محمد حسن خورشیدی موجب تاثر و تالم فراوان گردید.
استاد محمد حسن خورشیدی دوست هنری و رفیق سال های دور شیون فومنی در سال های آغازین جوانی با تشویق و ترغیب استاد شیون فومنی به آهنگسازان و موسیقیدانان برجسته  گیلانی معرفی شد و از طریق رادیو و تلویزیون ترانه های گیلکی خاطره انگیزی از سروده های شیون فومنی نثار علاقه مندان و اهالی موسیقی گیلان نمود.
“کافه خورشید”، یگانه محل هنری آن زمان فومن بود که به میزبانی استاد خورشیدی و با حضور شیون فومنی به عنوان محل تبادل هنری و ادبی نقش بسزایی در ترغیب و شکوفایی استعدادهای فرهنگی و هنری ایفا نمود.
صمیمیت، صداقت، مهربانی، زلالی و بی ریایی این هنرمند محبوب فومنی در کنار هنر خدادادی اش همواره مورد توجه و احترام مردم فومن و اهالی فرهنگ و هنر بود.
بنیاد فرهنگی و هنری شیون فومنی ضمن ابراز همدردی با خاندان محترم خورشیدی خاصه یگانه فرزند شاعر و هنرمندش آقای محسن خورشیدی، سفر ابدی این بلبل فومنات را به اهالی هنر و فرهنگ فومن و جامعه موسیقی گیلان تسلیت عرض می نماید.

حامد فومنی
رییس بنیاد فرهنگی و هنری شیون فومنی

Share