در آیین رونمایی از کتاب «غزل باران» مطرح شد؛

موسیقی گیلان هیچ تفاوتی با موسیقی ملی ایران ندارد | هنرمندان جوان امیدی به خانه موسیقی ندارند

کیوان ساکت از پیشکسوتان عرصه موسیقی اظهار کرد: موسیقی گیلان و مازندران در حقیقت هیچ تفاوتی با موسیقی ملی ایران ندارد اما موسیقی نواحی مانند بلوچستان نسبت به موسیقی ملی متفاوت است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، کیوان ساکت از پیشکسوتان عرصه موسیقی در جمع اصحاب رسانه و در آیین رونمایی از کتاب «غزل باران» با اشاره به تاسیس بنیاد وزیری در گیلان گفت: بنیاد وزیری در سال ۱۳۵۶ توسط استاد وزیری با همراهی جمعی از بزرگان و دولتمردان شروع به کار کرد.

ساکت با بیان اینکه استاد وزیری تمام دارایی خود را وقف بنیاد کرده بود، افزود: استعدادیابی، آموزش موسیقی، تشویق جوانان و برگزاری کلاس‌ها و اشاعه و معرفی موسیقی ایرانی از اهداف بنیاد وزیری است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۸۰ طی یک نامه رسمی بنیاد وزیری به بنده واگذار شد، تصریح کرد: یکی از دلایل این واگذاری، دنبال کردن راه و آثار استاد وزیری توسط من بود.

این پیشکسوت عرصه موسیقی با بیان این مطلب که استاد وزیری نابغه موسیقی بودند افزود: با تلاش‌های زیاد توانستیم اولین هیات امنا بنیاد را در سال ۱۳۸۵ تاسیس کنیم تا بتوانیم اهداف فرهنگی استاد را در یک اشل بزرگتری در اساس نامه بنیاد ادامه دهیم.

وی با بیان اینکه هدف بنیاد وزیری این است که در تمام شهرهای ایران یک نماینده داشته باشد تا اهداف فرهنگی استاد وزیری را دنبال کند گفت: این بنیاد بیش از دو سال است که با صورت رسمی ثبت شد.

موسیقی ایران، سنتی نیست | موسیقی گیلان و مازندران هیچ تفاوتی با موسیقی ملی ایران ندارد

وی با تشریح این مطلب که موسیقی ایران، سنتی نیست و حتی سازهای ما نیز سنتی نیستند، اظهار داشت: در کشور موسیقی ملی داریم و تمام آهنگ‌ها برگرفته از نواها و نغمه‌های اقوام ایرانی است.

ساکت اظهار کرد: موسیقی گیلان و مازندران در حقیقت هیچ تفاوتی با موسیقی ملی ایران ندارد اما موسیقی نواحی مانند بلوچستان نسبت به موسیقی ملی متفاوت است.

تفاوت موسیقی گیلان با موسیقی سایر نواحی | باید موسیقی نواحی مورد تشویق قرار گیرد

این پیشکسوت عرصه موسیقی همچنین ادامه داد: آنچه که موسیقی گیلان را متمایز می‌کند شعرها و کلامی است که می‌خوانند و نیز تاکید در برخی ازگام های شور است.

وی گفت: در کشوری زندگی می‌کنیم که ۷ قوم با ۷ فرهنگ زندگی می کنند و باید حمایت‌ها به گونه‌ای باشد که موسیقی نواحی مورد تشویق قرار گیرد.

خانه موسیقی هیچ اقدامی را برای موسیقی ملی انجام نداده است | هنرمندان جوان امیدی به خانه موسیقی ندارند

به گزارش دیارمیرزا، ساکت با انتقاد از خانه موسیقی کشور گفت: تاکنون این خانه هیچ اقدامی را برای موسیقی ملی انجام نداده است و موج نارضایتی هنرمندان را به وجود آورده است.

وی با اشاره به اینکه هنرمندان جوان امیدی به خانه موسیقی ندارند، گفت: بنیاد وزیری جزو اقدامات خوب فرهنگی در کشور است و می‌تواند کمک حال موسیقی کشور باشد.

در فضای بیمار کشور نمی‌توان انتظار خوانده شدن شعر فاخر داشت

این پیشکسوت عرصه موسیقی در خصوص استفاده از ترانه‌های نامناسب در جامعه، گفت: موسیقی که پدیده اجتماعی است و نمی‌تواند از اجتماع دور باشد؛ متاسفانه تمام زیر ساخت‌های کشور ما بیمار است و نمی‌توان در چنین فضایی انتظار خوانده شدن شعر فاخر داشت.

برخی از خواننده‌های امروز معنای شعر خود را نمی‌دانند | استاد موسیقی داریم که کتاب شعر میدزد!

وی با بیان اینکه خیلی از خواننده‌هایی که هم‌اکنون کنسرت می‌دهند حتی معنای شعر را نمی‌دانند افزود: متاسفانه استاد موسیقی داریم که کتاب شعر را میدزد و به نام خود ثبت می کند.

صدای هنرمندان فاخر در صداوسیما ممنوع شده است! | صداوسیما از خواننده‌هایی حمایت می‌کند که نفس عملشان دروغگویی است

ساکت در ادامه گفت: امروزه هنرمندان فاخر که جایشان در صداوسیما است نمی‌توانند وارد صداوسیما شوند و حتی پخش صدای آنها ممنوع شده است اما هنرمندانی که بی‌محتوا میخوانند در این رسانه ملی موسیقی نادرست را رواج می‌دهند.

وی همچنین افزود: خواننده‌هایی از سوی صداوسیما مورد حمایت قرار می‌گیرند که نفس عملشان دروغگویی و ریا است، خوانندگانی که در کنسرت های خود لب خوانی می‌کنند و متاسفانه شاهد حضور چنین افرادی در رسانه ملی هستیم.

شعر باید ذاتا در وجود شاعر باشد

در ادامه نشست محمد علی بهمنی شاعر و غزل‌سرای معاصر کشور در مورد اینکه شاعر کاتبه‌ی شعر است گفت: باید اسم شعر را برداریم بگذاریم کاتبه‌ی شاعر و بایدشعر باید ذاتا در وجود شاعر باشد و این شعر است که به شاعر فرمان می‌دهد حتی شاعرانی هستند که شعر در خواب به آنها الهام می‌شود.

به گزارش دیارمیرزا، بهمنی با بیان اینکه میتوان با دو خط شعر شاعر شد گفت: شعری که معنا و مفهوم درستی داشته باشد و بتواند تاثیر درستی بر مخاطب بگذار حتی اگر حجم کمی داشته باشد می‌توان گفت شعر است.

قبل از انقلاب دولت به موسیقی‌های بی‌محتوا اجازه پخش نمی‌داد

وی گفت: قبل از انقلاب نیز موسیقی‌های بی محتوا وجود داشت اما دولت این اجازه را به آنها نمی‌داد که کاست و آلبوم بیرون دهند و در نهایت این موسیقی‌ها در کاباره‌ها پخش می‌شد اما بعد از انقلاب اوایل با توجه به اینکه سختگیری‌هایی وجود داشت در نتیجه موسیقی زیرزمینی به وجود آمد و پای شرکت‌های سودجو وارد شد و موسیقی‌های بی محتوا وارد جامعه شدند.

بهمنی در مورد استعفای خود از شورای موسیقی کشور گفت: یکی از علل استعفای من این بود که ما ترانه‌هایی را رد می‌کردم که همان ترانه‌ها در بازار توسط خواننده خوانده شده بود و متاسفانه به ما گفتند که شما چه رد کنید چه قبول کنید ما آن را پخش خواهیم کرد.

Share